Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

WERK IN UITVOERING !!

Gestart door tonycabus, 10 december 2007, 15:13:04 PM

tonycabus

Heb je al een brug gevonden, Marc? Ik ekn een adresje! (mail me eens?)
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

argilla

nog ietjes, ik heb gelezen dat ( bij het binnen komen van de module, de vierkante openingen) de totale hoogte  6 mm is inclu het bed en de rails ( code 100) is dit niet wat te krap bemeten, of gaat men ervan uit dat er kurk onder ligt ( ???mmm is de kurk) Dan moet de onderliggende bedding dus gelijk komen met de onderste rand van de vierkante opening klopt??. En dan daarop de kurk ??
Om railverbinding te maken met de andere module zal er dus ook een stuk van ong 5 cm niet vast mogen liggen om juist een mooie overgang tussen de raild te krijgen , klopt dat ook ??

Die brug komt in orde.Wel is het een lichtelijke andere brug dan in de moke-up.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

doomslu

Marc, ik ben even de tekening gaan lenen uit de normen voor de modules.
Zoals je ziet is de hoogte van het gat 80 mm en ligt de bovenkant van de rail op 6 mm. In die 6 mm zit een stukje kurk (of iets anders) en de rail + dwarsliggers.



Het klop wel dat je een stukje spoor los moet laten liggen om de verbinding met de volgende modules te maken.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

hobbyist

Dat had ik ook al gemerkt. 6mm is krap. Kan dus maar 2mm max opvulllen met kurk. de dunste kurk die ik ben tegengekomen is 3mm dik en met gevolg moet men dan de bedding gaan uitfrezen. karton zou kunnen maar het is moeilijk om het juiste materiaaldikte te vinden. Hierover ben ik nog niet uit welk materiaal hiervoor geschikt zou zijn. Ik heb al eens isolatiemateriaal ( isomo op alufolie ) gebruikt dat laat zich niet zo goed recht snijden.

doomslu

Het gaat hem hier alleen maar over het gat in de zijwanden die 12 mm dik zijn h?. Tussen de zijwanden mag je dikkere kurk gebruiken, het volstaat de plank waarop je de kurk kleeft iets lager te plaatsen. Alleen de bovenkant van de rails moeten op de perfecte hoogte liggen !
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

argilla

Droomslu

Dat is het dat ik wilde weten. Is er bezwaar dat ik voor de "kloof" MDF ( 12mm)gebruik ipv berkenmultiplex ? Waarom ? Wel het geheel komt te hangen in de module ( zie topic werk in uitvoering) en om dat MDF toch wat "minder gewicht" geeft  ( alles tezamen dan plaat en landschapsaankleding) is de achterliggende gedachte bij het gebruik van MDF.
Akkoord ?[;)]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

Ziehier de stand tot nu toe van de bak. Je kan duidelijk zien waar de "hangkloof" nog moet komen.

Vraag is nu de poten. We weten 1300mm maar (rijhoogte),  vanwaar gemeten. Van de onderkant van het vierkante gat misschien ?(Ter info:  De slagbouten,  dit gaat evengoed met gewone bouten van 8mm. Gaatje boren ongeveer de dia van de moer en dan de moer inkloppen. Vast zetten met secondenlijm. Onwrikbaar vast en stevigen regelbaar in de hoogte .)
Alles is gelijmd en verzonken gevezen. Alleen nog wat gaatjes dicht stoppen.Het geheel zal mat zwart geschilderd worden.

De TL verlichting zal in het voorste frontpaneel komen bovenaan.
Vraag hoeveel watt ?

Oh ja het ronde gat is 50mm . Had ik liggen en vermits zo een goede klokzaagboor veel geld kost,dacht ik die 1 cm meer in diameter zal de zaak niet maken.

De poten zijn 4,5 cm . Had ik ook nog liggen van een vroeger project. De  twee modules met On30.

Alleen de poten zullen dwarse verbindingen krijgen voor de stabiliteit te verhogen van de poten onderling. De driehoekjes die je in de foto ziet zijn aan de uiteinden ook afgerond. Dit oogt niet alleen beter maar, ik heb ondervonden dat, men hierdoor ook een betere en mooiere aansluiting krijgt van de driehoeken met de modeulebak.

[/img]

http://i20.photobucket.com/albums/b236/argilla01/P1030139.jpg[/IMG][/img]
[/img]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

just4fun

citaat:
Geplaatst door argilla

Vraag is nu de poten. We weten 1300mm maar vanwaar gemeten. Van de onderkant van het vierkante gat misschien?


Hoi Argilla,
ik citeer even uit het normen-draadje: "Het rijvlak bevindt zich op 1300mm boven de vloer.". Hier maak ik uit op dat de bovenkant van de sporen op 1m30 van de vloer staat. Of zie ik dat fout, heren "normen-makers" [;)]?
Je had ook een vraag gesteld aangaande de spoorovergangen tussen 2 verschillende modules en vroeg u af of er 5cm spoor los (dus niet gelijmd). Ook hier staat iets over in het hierboven genoemde draadje: "Aan de rechter voorzijde van elke module moet een niet vastgemaakt stuk flexibele rail voorhanden zijn om het spoor moeiteloos met de buurmodule te kunnen verbinden. Deze verbinding wordt bewerkstelligd met railverbinders die bij het betreffende railmateriaal passen (Peco of M?rklin)." Ik interpreteer dat, dat er maar aan ??n kant, en wel in het overgangskastje, een los stuk spoor moet zijn. Ik meen me te herinneren dat Tony het zelfs eens had over 20cm (is het in een draadje hier, of in een mail naar mij rechtstreeks, dat weet ik niet meer).

Als anderen dat anders zien, mogen (nee: moeten) ze me verbeteren.
Groet,
Paul

argilla

Nu de bak met brug .
[/img]

Zo zal het ongeveer komen ( natuurlijk met aankleding of wat dacht je)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Gerolf

Mij lijkt dat helemaal correct, Paul
@Argilla: mooie bak in opbouw. Ik mis je rechter aansluitruimte. Moet die er nog in komen?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla

Gerolf, omdat ik de volledige breedte van de bak wil gebruiken ( zie moke-up foto's in vroeger topic hier bij pagina 1) De aansluitbakje is dus mijn rechter of zo u wil de linker bergwand met tunnel.
Variatie op een "bakje" dus.[;)]

Alles moet niet zo strikt en streng zijn toch ?
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

ERVIN

Mooie brug Argilla, heb je die zelf gemaakt of komt die van een fabrikant, en hoe lang is dat ding eigenlijk, ik ben namelijk ook nog op zoek naar zulk een brug.

doomslu

Argilla, je bent goed bezig, man. [:p]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

argilla

ERVIN
Neen, dat is een samenstelling van elk aparte brugdelen.
Noch 21310 36 cm lang ; www.Conrad.be
Ik heb 4 stuks bestelt toen.( eentje is mislukt, het gangway pad naast de peilers was niet om aan tezien. Te te ( 5mm)dik. Met een bandschuurmachine heb ik dit stukje voor beetje afgescheurd ( plastiek smelt en vervormt door de wrijving van de schuurband) tot er alleen het onderliggende scelet was. Nadien leg ik er een stukje ingekrast eiken (gewethered) plankje op( 1,5 mm).
Door ze samen te linken kreeg ik 50 cm. Ietsebitie te lang had eigenlijk 47,5 moeten zijn.
Niet echt slank en fijn. Maar je hebt snel een lengte brug.
Verder zal er iemand uit dit forum voor mij een echte slanke brug maken.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

citaat:
Geplaatst door doomslu

Argilla, je bent goed bezig, man. [:p]




Dank U [;)]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15