Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

hulp bij de ecos centrale

Gestart door zeilfreakje, 09 december 2007, 16:27:07 PM

zeilfreakje

Hallo , vrienden ik heb een ecos centrale gekocht maar ze hebben mij wel uitgelegd hoe ik een adres moet verzetten maar ben dit helaas vergeten , ik vind er ook niks metheen van terug in de handleiding kan er mij aub iemand helpen en eventueel beetje uitleg over geven groetjes benny

ik woon in stekene oost vlaanderen.


Frans HOOYBERGHS

Wat bedoel je met adres veranderen? IP-adres van de ECOS, adres van een loc, ... ?

eric

Benny,

Zit er geen nederlandstalige handleiding bij.
Indien niet dan kan je deze hier downloaden.

http://modeltrainservice.com/NL/downloads.htm

Ik heb intussen al een jaartje de ECoS en ben er zeer tevreden over.
Hopelijk ga jij er ook heel content mee zijn, maar het is eerst goed de handleiding uit te pluizen en dan het in de praktijk toepassen.

En de Frans.
Die kent dat boekske al van buiten[;)]. (denk ik toch)

Frans HOOYBERGHS

Van buiten, da's te veel eer, maar goed, we gebruiken die ECOS zoals Eric tot onze grote tevredenheid, en samen met Win-Digipet hebben we daar al veel plezante dingen mee gedaan.
Wie dat eens in het echt wil zien kan op 21/12/2007 op de open deur van de Modeltrein Academie eens komen kijken, kost NIKS, is dus helemaal GRATIS, en meestal nog plezant op de koop toe.
Helaas, voor de les van 22/12/2007, waar we onder meer uitgebreid ingaan op de mogelijkheden van de CS, de ECOS, Win-Digipet, enzovoort is GEEN plaats meer. In 2008 doen we alles nog wel eens over, en plannen we zelfs een workshop waar iedereen kan ontdekken hoe zeer de CS en de ECOS hetzelfde zijn, hoe weinig ze dus verschillen (alhoewel het gebruik voor, en wisselstroom, en gelijkstroom, voor mij in elk geval van doorslaggevende betekenis was en is), en kunnen we hopelijk ook de Commander van Viessmann er eens bij halen om te watertanden.
Laat echter toch nog eens zeggen wat al zo vaak gezegd. Of je nu een CS of een ECOS, of een, of ... LEES ALTIJD EERST DE HANDLEIDING HELEMAAL, en vele vragen zullen opgelost zijn!
Enne, voor diegenen die buiten onze open deur eens wilen komen kijken. Weest welkom, maar spreek wel iets vooraf af, want we zijn niet altijd en constant met treintjes bezig. Ik zie mijn vrouw ook nog altijd heel graag! Ook al is zij niet constant met haar Z-baan bezig.

zeilfreakje

het is het adres van de locs vrienden dat ik niet meer kan veranderen ik zou iemand moeten vinden die me het een keertje voor doet want ik ben nog maar breig met een platte baan, en zou dit voledig veranderen naar thema de ardennen . ik zoek eigenlijk iemand die het me ne keer kan voordoen het ik het juist moet doen in motorola daar snap ik dus de ballen van he :) ik heb die reeks 41 gekocht gisteren op de beurs in merksem en da is adres 3 maar heb er al ene rijden op adres 3 en daarom dat ik dat wil veranderen o^p het programeerspoor dat ik heb liggen maar het lukt me dus helaas niet.

als er iemand zin heeft om me beke uitleg te verschaffen groetjes ps de nederlandse handleiding heb ik gedownlaod lvast bedankt hiervoor

groetjes benny.

ps sorry voor mijn nederlands maar ben van spaanse afkomst, dus kan niet zo goed nederlands ,ik hoop dat mijn tekst een beetje duielijk is.


INFO

En wat voor merk en type locomotief is het dan, want je spreekt over motorola en over de programmeerrails, eigenlijk zijn dat twee zaken die niet samen gaan. Dus even iets meer informatie geven, dan kunnen wij je veel beter helpen.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

zeilfreakje

ik heb de reeks 41 gekocht he en dat adres wil ik veranderen maar dat is motorola protocol.

op je ecos heb je toch een aansluiting voor je programeerspoor he ik heb dat gedaan en als ik die 41 er erop zet dan vind hij wel adres 3 als ik zoeken klik maar voor dat te veranderen dat lukt mij niet

groetjes benny

INFO

Dat je een 41 hebt gekocht dat is duidelijk, maar misschien heeft die 41 ook wel een artikel of catalogus nummer en heeft een bekende modelspoor fabrikant die lok wel gemaakt, DUS GEEF HET MERK EN TYPE MET CATALOGUS NUMMER even door, dan kunnen wij je helpen, als je daartoe niet instaat bent, ben je niet verder te helpen, en verwijs ik je naar de handleiding van de 41 en van de ECoS.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Kees-Jan

Onder het lezen van de CV's staat toch ook "schrijven" van de CV's (via het hoofdmenu naar het menu met de steeksleutel als icoon).

Wel even kijken of de ECoS op Motorrola lezen staat!

Wat nog makkelijker is:

Zet de loc op het PS en maak een nieuwe loc aan.
In het derde menu van de nieuwe lok aanmaken kun je de decoder en instellingen inlezen in de ECoS.

Daarna via de CV programmering de CV voor het lokadres veranderen zoals boven beschreven.

Kees-Jan

eric

citaat:
Geplaatst door zeilfreakje


ps sorry voor mijn nederlands maar ben van spaanse afkomst, dus kan niet zo goed nederlands ,ik hoop dat mijn tekst een beetje duielijk is.





Benny,

Volgens mij kun je de ECoS via "taalinstellingen" in het Spaans instellen.
Dat zou voor jou al een hele oplossing zijn denk ik.
Ik zal straks eens kijken of het kan.
Of je kan al eens in de handleiding kijken, onderaan blz. 41 en begin blz. 42 staat een voorbeeld hoe je het moet doen.

Anarchy

Je moet gewoon CV1 veranderen naar het gewenste adres. Dus op je hoofdscherm heb je bovenaan een rij pictogrammen. Daar selecteer je het pictogram met de schroevendraaier (+- in het midden van de rij). Dan krijg je een nieuw scherm met links een kolom met icoontjes. Daar klik je ook eens op het icoon met een schroevendraaier (meer onderaan). Dan krijg je het scherm voor CV's te wijzigen. Als CV kies je "1". Dan bij waarde vul je het gewenste adres in. En dan klik je op "schrijven".

doomslu

citaat:
Geplaatst door INFO

Dat je een 41 hebt gekocht dat is duidelijk, maar misschien heeft die 41 ook wel een artikel of catalogus nummer en heeft een bekende modelspoor fabrikant die lok wel gemaakt, DUS GEEF HET MERK EN TYPE MET CATALOGUS NUMMER even door, dan kunnen wij je helpen, als je daartoe niet instaat bent, ben je niet verder te helpen, en verwijs ik je naar de handleiding van de 41 en van de ECoS.

Allez INFO, nen 41 is toch van Mehano.
http://www.mehano.si/?PID=21&CID=40&ID=446
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

zeilfreakje

ik zal dat even testen en anders zal ik wel een keertje ermee naar de winkel gaan maar ik probeer eerst jullie uitleg jongens alvast bedankt hiervoor ja het is al nieuw voor mij

de 4& heb ik gekocht wisselstroom digitaal en van het merk mehano het nummer dat op de doos sta is order no : 5204, art : T257, loco dmu 41,
chaleroi - 4118 -ac dig

INFO

citaat:
Geplaatst door doomslu
Allez INFO, nen 41 is toch van Mehano.
http://www.mehano.si/?PID=21&CID=40&ID=446



Dat is in Belgi? misschien zo, maar hier is dat zeker niet het geval.
Bij mij is een 41 een geheel andere lok.
http://i11.ebayimg.com/08/i/000/c9/4a/86a8_1.JPG Deze bijvoorbeeld.

Het gaat er om dat er gewoon duidelijke en complete informatie gegeven moet worden, anders blijft het koffiedik kijken.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

INFO

citaat:
Geplaatst door zeilfreakje


de 4& heb ik gekocht wisselstroom digitaal en van het merk mehano het nummer dat op de doos sta is order no : 5204, art : T257, loco dmu 41,
chaleroi - 4118 -ac dig



Kijk dat is nu gewoon de informatie welke je bij je vraagstelling gelijk bij moet voegen.

Daaruit blijkt dat in deze lok een zogenaamde multi-protocol decoder geplaatst is en dat deze op het motorola formaat en op het DCC formaat werkt. Dit was gezien het fabrieks adres nummer 3 mij ook al duidelijk, maar ik miste de juiste informatie.

De lok kun je gewoon behandelen als een lok met een DCC decoder, en die decoders kun je programmeren, via CV's

CV 1 is het basisadres en die kun je veranderen in de range 1..127
Hoe je een DCC decoder moet of kunt programmeren staat ook in de handleiding van de ECoS. Dus even kijken bij DCC.

Alleen de waarheid ligt in het midden.