Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

MSM 36

Gestart door tonycabus, 04 maart 2005, 00:20:51 AM

svvander

citaat:
Geplaatst door quf

Mr de Bruyn en rgp,

Ik heb geen probleem met uw stellingname ik heb het alleen moeilijk met die verwijzing naar Duitsland en het begin van die gehate slogan, die bij ons, oorlogskinderen, pijnlijke herinneringen oproept.



Ik denk dat Marc het niet zo bedoelt... Volgens mij (en daar heeft hij dan wel weer gelijk in), lijkt dit meer op een eliteclubje, dan een club waar iedereen toegang toe heeft!

Laten we nu geen ruzie maken over deze zaken... wij zijn geen eliteclubje, vrije menigsuiting, mag en kan... laat het ons zo houden a.u.b.

Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Havoc

Ben nu ook niet direct voor Fremo toestanden (weliswaar afgaande op 1 bron) maar dat laatste van de reactie van argilla is inderdaad wat overdreven.

Tenslotte moet je geen lid van Fremo worden om met treintjes te rijden. Je mag lid worden als je je aan de regels houdt. Dat geldt voor de meeste clubs trouwens. Wie het niet eens is kan 2 dingen doen, toch lid worden en door de ge-eigende wegen te bewandelen trachten er iets aan te veranderen of gewoon met zijn voeten stemmen.

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

n/a

Blijkbaar hebben veel mensen het er moeilijk mee  als het over regeltjes gaat die MOETEN gevolgd worden bij deelname aan een modulegroep.Ik vraag mij dan ook af hoe (notabene dezelde )mensen een modulebaan van 1000 meter lengte willen aan elkaar willen puzzelen en dat ZONDER enige vorm van overleg of regeltjes.[?][?]Het is eigenlijk h??l simpel:ofwel ben je voor een modulesysteem en dan doe je mee ,ofwel ben je niet geinteresseerd en dan doe je er niet aan mee.Maar dan moet je het ook niet proberen in de grond te boren.
Uitlatingen of verwijzingen naar een of andere dictatuur zijn dan wel h??l ongepast en horen op geen enkel forum thuis!!! [:(!][:(!]Ik vind trouwens dat de heren moderatoren van dit forum hier moeten tussenkomen en eens goed duidelijk maken dat dit soort van praat absoluut niet kan.


Spencer

Havoc

Ik denk dat de meesten het niet moeilijk zouden hebben met regels om modules aan elkaar te koppelen. Het is eerder het idee dat je geen lid kan worden als je niet voorgedragen wordt door andere leden en dat je dan nog een soort keuring moet ondergaan of je wel goed genoeg bent.

Velen vinden -terecht denk ik- dat een groep moet openstaan voor iedereen die wil meedoen. Dat er regels zijn, daar zal niemand over struikelen. Neem nu mezelf, ik kan dus niet gaan meedoen met Fremo, zelf al zou ik dat willen. Gewoon omdat ik niemand daar ken, en omdat ik een beginner ben. Lijkt me niet echt redelijk.

Toen ik interesse had om stoomlocomotieven te gaan bouwen heb ik wat rondgemaild naar enkele verenigingen die ik op internet gevonden had. Eens naar een vergadering gaan? Een mail: kom maar af, dan is het en daar gaat het door. Daar hebben ze niet gevraagd of ik iets van mechanica kende, gewoon bereid zijn was voldoende, meer dan mijn naam moesten ze niet weten. Maar als ze daar nu invoeren dat er vanaf dit jaar niet meer gerookt mag worden op vergaderingen (en er zijn heel wat rokers), dan is er niemend die daar voor rechtspringt. Net zoals er niemand rechtspringt als een roker even buitengaat eentje opsteken.

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

FREMO e.V. - afd België

Hallo beste modellisten,

Eerst een wel gemeende dank voor de reactie van SPENCER. Jij bent ??n van die mensen die openstaan voor alle aspecten van deze zeer mooie hobby.

Verder nogmaals bedankt, voor uw reactie ivm. het samen brengen van modules.
Je kan nu eenmaal niet voorbij het feit, dat er zeer strikte afspraken dienen gemaakt en nageleefd te worden, als je met verschillende deelnemers aan "verzameling", want dat noemt zo bij ons, wenst deel te nemen.
Het zou anders wel een zooitje zijn en ook niet bevorderlijk voor het goed functioneren van het geheel.

Nogmaals, indien iemand geinteresseerd is in het FREMO-gebeuren, dan komt de betrokkene wel tot bij ons en kan zij/hij zelf beslissen indien het haar/hem bevalt. Daar onze modules soms zeer dure pareltjes zijn geworden kijken wij er toch op toe, dat niet de eerste de beste een gedeelte of het geheel naar de knoppen helpt door ondoordacht handelen.
Ook is het zo dat wij als groep de filosofie aanvaard hebben om te werkelijkheid zo getrouw als mogelijk na te bootsen, wat duidelijk stelt dat wij dus niet spelerijden. Alles, elke beweging gebeurd met een doel.

Uit mijn 25-jarige ervaring zijn er steeds mensen die willen toetreden, maar om een of andere redenen het niet kunnen aanvaarden dat de regels er eenmaal zijn voor 1200 leden in EUROPA.

Ik had ook een gepaste reactie verwacht van de moderator, dus heb ik het eventjes laten bekoelen, toch sta ik ter beschikking voor alle verdere info.

Mvg,
FREMO e.V. - Afd Belgi?
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

rgp

Dag,

Men gooit twee dingen door elkaar, lid worden en modules aan mekaar zetten.

Lid worden: men kan er niet naast kijken:
1? bij FREMO moet je voorgedragen worden.
2? Men mag dan wel 1200 leden hebben, in Belgi? is het niet echt van de grond gekomen, en dit om 2 redenen:
a. het voordragen
b. het zeker in den beginne te enge concept: enkelsporig en nevenlijn.

Modules: idd daar moet je regels aanvaarden, maar deze worden niet opgelegd, maar door de groep opgesteld.  Trouwens het hele gedoe over 175 jaar is zeer stil, juist omdat het ontbreekt aan ervaring en na de euforie "van das tof" men tot het besef gekomen is, dat zoiets niet realiseerbaar is binnen de gepaste termijn en via een forum.

Roland

tonycabus

Geplaagd door technische problemen (auto en motorfiets moesten gerepareerd worden) kon ik helaas niet eerder instappen. Ik zag Franks commentaar staan en ging meteen kijken wat hem zo geraakt had.

Ik treed Spencer bij en vind dus ook dat regels er meestal zijn om onze samenleving vlekkeloos te laten functionneren. Een club dus ook. Al zijn er dingen waar ik het ook moeilijk mee heb.

Het laatste woordje v??r de uitroeptekens was wel teveel eraan, Marc! Daarmee schop je tegen veel zere benen...ook de mijne.
Ik heb dat al weggehaald. En mag hopen dat je, als ??n der pioniers van dit forum (Spencer is dat trouwens ook) je niet meer laat gaan zoals in het gehekelde bericht en het aanpast.
De rest van je redenering daar kan ik inkomen, ballotage zegt mij ook niet veel. Ik ben geen goed modelbouwer, maar weet waarmee ik een club van dienst kan zijn...

Voor iedereen dus: een beetje op de woorden letten aub, ook al zetten sommige dingen U kwaad bloed. Er zijn "smileys" om Uw stemming weer te geven zonder meteen op tenen te trappen met onpassende woorden.

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

tonycabus

Ik ben ooit lid geweest van een club die een ballotageperiode voorschreef. Maar dat bleek uiteindelijk alleen maar ingesteld te zijn om niksnutten die alleen maar komen l...... en aan de bar hangen buiten te houden. Je moest gewoon ?cht ge?nteresseerd zijn in de hobby, en aan de clubbaan willen meewerken, dat was voldoende.

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

argilla

Ik ga nogmaals een laatste keer reageren op die bewuste reactie. Ik bied U mijn nederige verontschuldigingen aan. Diegene die op het gemoed van anderen hebben gewerkt ( ik noem geen namen) proficiat U hebt gewonnen. Ik leg mij neer bij de meederheid als die vinden , dat ik over de schreef ben gegaan.
Met dit schrijfsel hoop ik de polimiek rond dat " woordje" te stoppen. Met dank aan Tony voor het recht trekken van een schuine situatie
Braaf tussen de lijntjes lopen in het vervolg!!!!

de Bruyn M-L
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

Toch nog een reactie . Ik kan niet zwijgen, heb een grote mond dat weet ik. Maar bekijk het zo eens. MSM,een prachtig lijfblad, Tony, met zijn zeer goede artikelenreeks, alle anderen die hier op het forum zitten; modelbouwers die artikelen schrijven voor MSM (  het is heus geen lachertje om een fatsoenlijk tekst in elkaar te steken hoor !) Zij doen hun uiterste best en veel moeite om de hobby te promoten, beginners de allereerste grondbeginselen te leren op een eenvoudige manier;  klaar en helder , om anderen deelachtig te maken in hun ervaringen. Iedereen vol begeestering warm maken voor de hobby, tentoonstellingen aflopen om van alles op de hoogte te blijven, leren van anderen..enz... Verdienen zij dan geen pluim ??
 Kan het dan zijn dat "iemand" met een reactie , die mij overkomt , en naar ik lees aan de reacties van anderen, als ondertoon heeft ( al dan niet zo bedoeld allezins wel zo geschreven)  als ... sukkels zal ik jullie eens wat vertellen zie: Fremo das het van het, wat zitten jullie hier toch te palabberen en te zeveren.... En dan noch die startzin ! Sorry hoor das voor mij te veel van het goede. In dat licht en enkel en allen in dat licht heb ik die reactie gegeven.  Dus sorry hoor maar....... als beeldend kunstenaar hou ik nog van extreem rechts,  noch van elitair gedoe,  noch van anderen regels te moeten opleggen die zij en alleen zij zaligmakend vinden. Wie is dan verkeerd gestart ?. Is dit niet vragen om extreme reacties dan,  toch ?  
Voor de rest hou ik me aan de hierboven excusses en afspraken .
getekend,

de Bruyn M-L
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

tonycabus

Dank je Marc!

Excuses denk ik in meerderheid aanvaard.

En dank voor de lof aan hen die dagdagelijks "hun kas afdraaien" om de hobby ( ik zei HOBBY, niet LOBBY, met de L van ge weet wel, en nu mogen er eens kwaad op mij worden zie...ik heb een dik vel gekregen[}:)]) leuk te houden en er samen wat van te maken.

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

FREMO e.V. - afd België

Beste Marc, en anderen,

1ste - "F.R.E.M.O." is niet HET van HET. Het kan je misschien op weg te helpen je eigen systeem te ontwerpen of afspraken de doen binnen jou eigen club gebeuren. Als groep gaan wij niet het fameuze "WIEL" terug uitvinden.
2 de - Je mag je eigen wil nooit opdringen aan anderen, je kan enkel respect hebben voor wat zij doen / of voorstellen.
3 de - Het is wel zo, dat wij als geheel en volledig vrijwillig in groep ons eigen regels opleggen. Daardoor kunnen wij dan ook in "Verzamelingen" samen komen uit verschillende landen (dat zijn er voor het ogenblik 13).
4 de - Zelfs de meest vreemde deelnemer kan steeds aansluiten met een eigen module. Wel te verstaan de module moet eerst door de basis keuring komen. Deze word gedaan door je eigen medeleden die dat wensen te doen, dit in navolging van de bestaand reglement. Democratischer kan niet volgens mij.
5 de - De basis van al dit is eigenlijk, je vind je goed in de gestelde omgeving en aanvaard alle reeds aangenomen regels of niet. Dit zal exact hetzelfde zijn bij gelijk welke club of vereniging in de wereld. Dus ook bij de club waar jij bent aangesloten.
6 de - Het voorstellen van een EUROPESE vereniging is natuurlijk een stap verder, en je moet ook meer openstaan voor de andere zienswijzen dan louter nationaal.

Als vb. de Febelrail modules, zijn bij mij bekend, want was er als eerste bij on alle gegeven op te vragen en in de praktijk uit te testen. Spijtijg heb ik ??n probleem met deze modules. Ze zijn niet 180? inzetbaar. Om verschillende modulles aan elkaar te zetten moet je overgangmodulles tussen steken. Betekend dat je meer plaats moet hebben.

Nog steeds berijd tot verdere info,
mvg
FREMO e.V. - Afd Belgi?
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

mark7758

Even een kleine toevoeging.
Ik ben al jaren Fremo lid en gewoon zelf geworden zonder dat iemand mij heeft voorgedragen. En ik ben er een buitenbeentje.
Normaal rijdt men bij Fremo DB of ouder. Ik rij modern NMBS en CFL. En dat wil meestal niet samen. Dus ik ben Fremo lid en bouw mijn eigen baan volgens Fremo normen. Kan dus zelf bepalen wat we rijden.
En gun ieder zijn pleziertje.
Laten we gedulig wachten op het volgende nummer van MSN en kijken wat ze ons dan weer voor moois voorschotelen.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

tonycabus

Dank voor je toelichting, Mark!
Ik denk niet dat iemand in deze groep alles zomaar afkeurt.
Alleen zal niet iedereen zich kunnen vinden in de voorgestelde norm van Fremo en andere voorkeuren hebben. Dat is puur een kwestie van smaak. En smaken verschillen.
Laten we dus nu vreedzaam deze diskussie stoppen en ons beperken tot wat ons ?cht bezighoudt: treinen en rijden, en scenery enzo.

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

rgp

Dag,

Dat van die niet omkeerbare modules bij FEBELRAIL is juist, maar had een reden (en ik schrijf bewust HAD)
De modules zijn ontstaan in 1985 (of 86).  Op het herfstforum van FEBELRAIL in Schepdaal in 87 stond er voor de eerste keer een ovaal uit modules.  De sporen waren aan ??n kant gelegd omdat men toen nog uitging van een vaste baan in stukjes wat de scenery betrof.  Men wou daardoor "diepte cree?ren".  Het is gebleken dat die 15 cm winst (opschuiven vanuit het midden) geen "diepte heeft gecree?rd", nekel een vermenigvuldiging van het aantal modules.
Maar uit zoiets leert men:  bij 0-forum zullen de modules gepromottot worden waarbij enkel de spooraansluiting van belang is, waar die zich ook op de module bevindt.  Enkel een hart op hartafstand van 9 cm moet gerespecteerd worden, waar die zich bevindt op de bewuste kopkant is eender.
Tenslotte moet er ook nog gezegd worden dat het ook ingegeven werd door het feit dat men toen nog met het idee speelde "overgangsmodules" te maken om over te kunnen gaan van zeg maar FEBELRAIL naar FFMF.

Roland