MSM 36

Gestart door tonycabus, 04 maart 2005, 00:20:51 AM

erik de noorman

Hallo,

Ik wil toch ook graag banen zien. Daar leert iedereen evenveel van
zowel de beginner als de ouwe rot. Sfeerbeeld bepalen daar gaat het over. Bouwen kan je alleen door te zien, doen en ervaren.

Erik

rgp

Dag,

Ik val van de ene in de ander verbazing:  Banen beschrijven is niet essentieel ??  We verzamelen toch geen postzegels !!
Is een baan beschrijving - in de brede vorm - niet de kern en bijgevolg het startpunt van de hobby ??  Is het niet van daaruit dat men de details (loks, scenery, voedingen, bloksystemen) gaat bekijken ?
Wat is dan volgens MSM wel de essentie ?

Roland

tonycabus

Roland, SORRY !!!

Zie mijn correctie aub.
Ik zal mijn rol als tussenpersoon goed proberen te spelen en dit onder ogen van de andere redactieleden, vooral van Nico Monnoye brengen.
Een vraag aan jullie: kunnen jullie ons nog mooie, goed afgewerkte en vooral sfeervolle banen aanbevelen die nog niet beschreven werden, of intussen ge?volueerd zijn?

En Erik,
Jij lijkt toch ook wel sfeer in een baan te kunnen brengen...Wanneer zien we meer van je?
Of moet ik eens in "Ter Kouter" komen eten, met mijn fototoestel?

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

erik de noorman

Roland,

Niemand spreekt over banen beschrijven maar banen zien(met de nodige beschrijving). En inderdaad in een goede reportage ziet men het resultaat van wat uitendelijk de kern(met al zijn aspecten) is van modelbouwen. En als iemand niet kan leren of vragen(hoe ervaren ook) heeft van wat hij ziet, hoe kan hij dan iets leren, bijleren of antwoorden krijgen.

nota: zie msm 2 VERVIERS

Erik


erik de noorman

Tony,

Ik hou van geen half werk(wel volgens eigen kunnen), dus indien MSM interesse heeft ooit.

P.s. Tony, altijd welkom zelfs tijdens de sluitingsdag.

tonycabus

"KIS" heeft in de laatste paar nummers ook flink wat bladzijden "gesnoept", tot vreugde van de enen en spijt van sommige anderen.
Maar ook hier blijft weer de vraag: kip of ei?
Het een kan niet zonder het ander, beginnelingen zitten met bepaalde vragen, gevorderden hebben andere eisen.
En dat is het (nu maandelijks) weerkerende dilemma, mannen![;)]

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Thommy

ik vrees dat de reacties soms wat overdreven zijn.  Maar idd, zoals Tony reeds aanhaalde, modelbanen zijn er niet genoeg in Belgenland om iedere maand een reportage over te maken.

Misschien eens terug ingaan op oudere banen (wislooheide, ...) waar er bepaalde zaken op staan die de moeite zijn om na te bouwen of te beschrijven.  Ik denk aan watertoren/elektrische cabine/... misschien zelfs uitleg over hoe een realistisch aangeplant veld maken of iets.  Over zo'n dingen die de modelbaan realistisch maken (zoals in 36 staat: het is net door het ontbreken van dergelijke details dat de baan niet z'n volle waarde krijgt)

Greetz

Thommy
Greetz

Thommy

Havoc

Wat ik graag eens zou zien is hou je van een bestaande situatie (zeg maar station) een modelafkooksel maakt. Wat weglaten, wat zeker houden, hoe aanpassen aan beperkingen (ruimte en mogelijkheden). En dat tot en met het electrische (bvb enkel de perrons in 1 richting gebruiken of zelfs elk perron in elke richting) en de beveiliging.

Mij zegt dat veel meer dan nog maar eens een bestelwagen schilderen. Niet dat dat niet moet kunnen, maar niet elke maand.

Mijn interesse in medelbanen ligt meer bij het technische dan de scenery. Terwijl in MSM meer de afwerking primeert. Ik heb er nog nooit iets in gelezen over realistisch modelverkeer (behalve iets over samenstellingen). Hoe zet je nu een goed ogend, werkend station op poten? Wel hoe je het gebouw moet schilderen...

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

tonycabus

Johan,
Kis is een stap in die richting, dacht ik zo.
En diegenen die dat "bladvulsel" vinden zouden eindelijk maar eens een modelbaan moeten beginnen bouwen, vrees ik...
Jij niet?

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Havoc

KIS vindt ik geen bladvulsel, eigenlijk eerder al de rest... :)

Nogmaals, voor mij wordt er veel te veel aandacht besteed aan boompjes, koetjes en vrachtwagens dan aan een correct oogend treinbedrijf. Het mag al een wonder heten als er bij een baan iets over de treinen die er rijden gezegd wordt. Meestal kan je enkel lezen hoe de afwerking in elkaar zit.

Dat van die baan nu eens gaan maken is even goed raak. Geen probleem hoor. Alleen denk ik niet dat ik op veel vragen een antwoord ga vinden door MSM te lezen. Als ik moet kiezen tussen een houten plaat met Thurn&Taxis op of een van die dioramas die MSM teisteren weet ik wat kiezen. Die plaat moet zelfs niet eens geschilderd zijn...

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

depovero

Dag modelbouwers,

Een beetje eens met het cru beantwoorden van Johan. Picasso is ook met een blanke doek begonnen, hoor!

Zou het niet mogelijk zijn om een reeks artikels op poten te stellen die een modelbaan van niets tot iets laat geworden? Het moet zelfs geen enorme zijn, hoor? Het mag ietsje - in HO, N, ... - zijn van zo'n 1 ? 2 vierkante meter.

Het zou zelfs tof zijn, daar ons hobby vol zit met verschilende technieken, die complementair zijn, in vele gevallen.

Een idee erbij, jullie, de schrijvers en redacteurs, zie maar, of het haalbaar wordt.

Denis.
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

tonycabus

Denis (als je erop aandringt, met een "s"[;)])
Er is vroeger een reeks verschenen van Jack The Dish euuhhh Jacques Le Plat over het bouwen van een baan waarbij hij delen van "Ferbach" beschreef.
Niet iedereen gaat zoiets groots maken -ik vraag me trouwens af of Jacques die baan ooit klaar krijgt- maar het bevatte goede richtlijnen.
Maar zulke projekten zijn idd voor herhaling vatbaar.
Persoonlijk vind ik de banen van Guy Van Meroye steeds puik bedacht, maar het zou idd kunnen dat veel lezers er meer van verwachten dan all??n maar een baanplan en de context van het voorbeeld.
En daarom zijn we blij met dit forum: nu horen we de lezer, want de drempel naar een forum ligt veel lager dan die naar de brievenbus!

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Gerolf

Ik heb de lange reeks van Ger Moes (h???l lang geleden in Spoorweg Journaal) altijd erg inspirerend gevonden: hij begon van de idee?n achter een goede modelbaan, had het vooral over keuzes maken en overwegingen, en ging door tot wheatheringstechnieken.
De opbouw van de artikelenreeks was vergelijkbaar met wat Kis lijkt te worden: het lijkt wat traag, maar het is vooral grondig, zodat iedereen mee kan - ook beginners. Als je op dezelfde manier een artikelenreeks over de opbouw van een baan zou schrijven, denk ik dat we veel mensen (beginners ?n gevorderden) een plezier zouden doen.

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Nog een hekel puntje: moeten het altijd H0 banen zijn? Ik heb zo'n beetje de indruk dat MSM enkel voor H0 is. Zelfs bij de nieuwigheden wordt er over niets anders bericht. Op die enkele nummers die ik nu heb, is er welgeteld 1 artikel over een andere schaal.

Eens buiten onze grenzen kijken zou ook verruimend kunnen werken.

Zoiets als die reeks die Gerolf beschrijft zou wel interessant kunnen zijn. Vooral idee?n en keuzes maken en het geheel consistent maken. Uitvoeren is natuurlijk ook belangrijk. Bvb vertrekken van wat foto's/postkaarten van een echt spooremplacement naar een modelconcept.

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

locomotion

Het is juist dat andere schalen veel minder aan bod komen. Een beetje spijtig. Het is alsof er niets anders bestaat dat alleen HO. Maar ik meen mij toch te herinneren dat er onlangs een reportage over de schaal O manifestatie in Vilvoorde is geweest en vorige maand zag ik zelfs enkele nieuwigheden in schaal N. En staat er deze maand niet iets in over zeer grote schalen in Turnhout. Dus toch niet allemaal schaal HO, alhoewel ze wel de meerderheid van het aanbod vormen.
locomotion