Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Bezetmelderprint BMD-16 SD

Gestart door Iebor, 08 december 2007, 17:28:41 PM

Iebor

Zijn er misschien modelspoorders die net als ik met deze bezetmelderprint werken. Ik heb namelijk zo'n print opgebouwd (ik weet zeker dat ik het goed heb gedaan controle tijdens bouw en achteraf) maar het punt is dat hij in mijn Twin-center bij elke bezetmelder die aangesloten is bezet aangeeft, dit terwijl er geen trein (stroomverbruiker) op staat. De treinen rijden echter wel goed over de secties.

INFO

Het lijkt er op dat je de S88 aansluitkabel verkeerd hebt aangesloten, of verkeerd om dan dus gewoon 180 graden draaien, of je gebruikt de verkeerde aansluting.
Er staan niet voor niets pijlen op de printplaat.[;)]

TIP.: Bij het gebruik van een Intellibox of Twin-Center is het verstandiger om geen S88 achtige melder te gebruiken, maar gebruik te maken van terugmelders op basis van de LocoNet aansluitiing.


Alleen de waarheid ligt in het midden.

Iebor

Wim, ik heb net gecontroleerd maar de zaak zit goed aangesloten. De S-88 kabel kan niet zijn gedraaid want dan krijg ik hem niet in de bus, daar komt nog bij dat de print een groene led heeft die bij branden aangeeft of de S-88 kabel verkeerd is aangesloten. De led brandt dus dat zit snor. Ik heb in meerdere topics jouw inbreng over loconet gelezen. Het is dat de aansluiting achter op het Twin-center zit maar meer dan dat er de Twin-control op kan zegt de aansluiting mij helemaal niets. Op het net vind niets anders dan kabels van Uhlenbrock en de GBM 43300 met "relais"??? dat het systeem bedacht is door Digitrax. Heb zelf heel slechte ervaring met relais (blijven plakken en zo) en lokdecoders van Uhlenbrock. Kun je aangeven welke modules (behalve Uhlenbrock) op dit loconet werken, of een site dan kan ik mij daar eens in verdiepen.

Treinliefhebber

Geplaatst door INFO
citaat:
TIP.: Bij het gebruik van een Intellibox of Twin-Center is het verstandiger om geen S88 achtige melder te gebruiken, maar gebruik te maken van terugmelders op basis van de LocoNet aansluitiing.
Waarom geen S88 achtige melder gebruiken bij gebruik van een IB of TC, daar is absoluut niets mis mee. Mits goed aangesloten is het net zo betrouwbaar of onbetrouwbaar, zo u noemen wilt, als Loconet.
LocoNet is misschien interessant voor module banen echter de meeste modelspoorliefhebbers hebben een vaste baan.

Iebor,
Controleer de print op sluitingen/onderbrekingenen en of de componenten op de juiste plaats zitten.

Groetjes,
Dave

Iebor

Niet om het een of ander maar Dave, ik vind het zo jammer dat je de uitleg van het probleem niet goed hebt gelezen, ik zei toch dat ik de zaak dubbel had gecontroleerd. Ik heb geen koude lassen en kortsluiting is er niet. In een test heb ik gemerkt dat het Twin-center daar gelijk een melding op geeft en dan rijdt er dus niets en ik zei al dat de treinen ondanks mijn probleem goed rijden over de aangesloten secties binnen het blok.

Treinliefhebber

Iebor,

Dan een andere vraag, heb je hezelfde probleem als een andere terugmeldunit op de is TC aangesloten.
Zoja, dan is de kans groot dat de S88 bus van de TC defect is. Komt veel voor.

Groetjes,
Dave

INFO

citaat:
Geplaatst door Iebor

Wim, ik heb net gecontroleerd maar de zaak zit goed aangesloten. De S-88 kabel kan niet zijn gedraaid want dan krijg ik hem niet in de bus, daar komt nog bij dat de print een groene led heeft die bij branden aangeeft of de S-88 kabel verkeerd is aangesloten. De led brandt dus dat zit snor.  



En toch zit het niet goed, maak eens een foto van de aansluiting op de BDM16-SD dat het aan de kant van het Twin-Center goed zit en dat het daar maar op een manier past klopt, aan die zijde zal het ook wel goed zitten. Maar er zit nog een andere zijde aan de kabel.
Dus even een foto a.u.b.

citaat:

Kun je aangeven welke modules (behalve Uhlenbrock) op dit loconet werken, of een site dan kan ik mij daar eens in verdiepen.



Ook dit is al meerdere malen besproken incusief de artikelnummers voor de betreffende modules, maar ik geef je ze met plezier nogmaals.

UH63350 is gelijk aan de S88 qua aansluiting van de sporen, Dus voor massadectectie.

UH63340 is gelijk aan de BDM 16 SD dus voor stroomdetectie, alleen heb je dan geen 16 aansluitingen per module maar slechts 8

Het beste en het goedkoopste is om de 63350 te gebruiken en zelf losse stroomdetecties te maken. M.b.v. 4 diodes een weerstand en de ILQ620 opto-coupler zoals nu ook op de BDM16-SD print zit.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

INFO

citaat:
Geplaatst door Iebor

Niet om het een of ander maar Dave, ik vind het zo jammer dat je de uitleg van het probleem niet goed hebt gelezen, ik zei toch dat ik de zaak dubbel had gecontroleerd.


Dave, heeft geeft een goed advies, en het is allang bewezen over je eigen fouten kijk je heen.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

INFO

Iebor,

Zit het bij jouw ook zo aangesloten als op dit plaatje?


Bron: handleiding BDM-16-SD

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Iebor

Beste Dave, ik liep weer een beetje te hard van stapel. Ik beweerde dat ik geen fout had gemaakt maar zoals Wim al aangaf je kunt je blindstaren op een gegeven moment en dat er toch iets niet goed zit. Mijn excuses voor deze opmerking. Nu blijkt dat ik toch een fout had veroorzaakt. Op alle printen had ik dezelfde fout gemaakt, dus geheel te wijten aan mezelf. Nogmaals excuses voor mijn opmerking.