Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Zelf bouwen

Gestart door Peter, 03 december 2007, 16:25:40 PM

Gerolf

Een type 57 ... en ik wil hem gerust zelf bouwen [8D]
Wie heeft er een kitje [?] [:p]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dgrr57

Een 41 (de stomer [:)])

citaat:
Geplaatst door doomslu

Het gaat in die genoemde nummers inderdaad om zelfbouw locs. Het type 53 waar Peter het over heeft is daar echter niet bij.
Stel dat jullie zelf mochten kiezen, welke ombouw of bouw van een kit zou dan bovenaan op het verlanglijstje staan ?


erik de noorman

Type 29 en ik ga me er een aanschaffen.

Erik

guy holbrecht

Als je voor het eerst een witmetaalmodel in elkaar steekt, dan is het type 41 het gemakkelijkst om mee te beginnen. De reden is simpel: je hoeft geen buitenliggend drijfwerk aan te brengen. Dit type had enkel langs de buitenzijde een koppelstang op de drie assen. Bovendien zijn er heel weinig onderdelen aan te brengen. Locomotieven van het Mac Intosh type waren, naar Engels voorbeeld, langs de buitenzijde heel sober uitgevoerd.Ideaal dus om als startmodel te nemen. Het type 16 is wat moeilijker, maar ook nog best als startmodel te nemen.
Locomotieven met een Walschaertsverdeling, dat is pas andere koek. Er ligt hier bij mij al vijf jaar een halfafgewerkt exemplaar van het type 48. Ik zal al mijn moed eens moeten bij elkaar rapen om dat drijfwerk toch maar eens te gaan plaatsen.

groeten,
Guy

Peter

Guy, ik heb een aantal DJH loks, naar Belgisch voorbeeld gebouwd en op een uitzondering na, reden die allemaal fatsoenlijk. De moeilijkste vondt ik de type 29 , en ik zou er nooit meer aan beginnen. De eenvoudigste om te bouwen zijn de type 99 (onderstel van Fleischmann bijgevoegd in de doos) of de type 10 met als aandrijving een aangedreven Roco tender (ook ineens in de doos)
Wat betreft de diesels zijn de reeks 83 enz. ook vrij eenvoudig, maar hier komt binnenkort?? Mehano of is het LSM mee uit.
Helaas..........heb ik die loks niet voor mezelf maar voor anderen gebouwd. De enige die ik nog heb is een reeks 91 rangeerlokje.(niet te koop!!)
Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

Ik heb er vroeger ook een aantal met veel plezier in elkaar geknutseld. Het waren de stoomlok type 16, type 10, type 41, alsook een Brossel 651 en een reeks 91 rangeerlokje. Ik had nog het type 1 in de doos liggen, maar heb uiteindelijk alles verkocht op het type 10 na.

Met een beetje modelbouwervaring, een hele hoop geduld en een vaste hand is dit zeer goed te doen. Niet alleen het samenstellen maar ook het schilderwerk vraagt veel aandacht en geduld. Maar de voldoening van een eigen afgewerkt model te mogen bewonderen is oneindig.

De rijeigenschappen waren maar matig vond ik, maar dat was eerder bijkomstig.

Aan beginners raad ik stoomlok type 41 aan (spijt dat ik hem heb verkocht) , of de Brossel 651 van Keyser, als die nog te vinden is.

Nog veel bouwplezier!
Michiel

edit: dt!-voudt[:I]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)