Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Type 2380

Gestart door wisselstromer, 01 maart 2005, 15:36:56 PM

D_Loc

citaat:
Geplaatst door erik de noorman

Ja maar ze rijden ten minste en blijven niet om de halve minuut steken op een wissel of vuile rails


Hier ben ik het niet geheel mee eens. Ik rijd gelijkstroom daarom heb ik diverse M?rklin lokomotieven (reeks 54,55 en CFL 1800) om laten bouwen naar gelijkstroom. Daar ik nog geen baan heb kan ik ze niet altijd laten rijden. Om deze reden leg ik soms even wat neer om te kijken of het nog rijdt. Dan weet ik al dat ik bij de Roco's geen zorgen hoef te maken, die rijden zonder problemen of lawaai weg pak ik echter zo'n omgebouwde M?rklin dan is het bidden of ie rijdt. De verlichting brandt wel maar rijden..... soms moet je ze echt op gang helpen. Als je pech hebt gaat ie ook nog gillen/schreeuwen. Tijdens dat gillen houdt de motor in. Nee, voor mij liever geen M?rklin. Ik heb nog meer vertrouwen in de Lima motoren, die doen het ook gewoon als ze enkele jaren niet gereden hebben.

Dirk
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Thommy

Hoe je het bekijkt.  Marklin is niet te vergelijken met Lima.  De Lima motoren zijn de eenvoud zelve, er komt zo goed als nix aan, soms zijn ze wat nukkig en niet zo super ivm maxsnelheid. Marklin bezit met de nieuwere modellen over motoren waar de laatste Lima's (de V36 enz.) net mee waren uitgerust of waar sommige modellen over konden dromen.

maar hoe je het bekijkt, de prijzen swingen idd de pan uit bij marklin voor wat je soms motorisch krijgt (uiterlijk zijn ze meestal wel zo goed als perfect)

Greetz

Thommy
Greetz

Thommy

D_Loc

Over het uiterlijk van de M?rklin loks zal je mij niet horen klagen, anders had ik er nooit enkele gekocht. De vergelijking met een Lima motor is misschien niet terecht maar ik heb gewoon een ervaring opgeschreven waaruit ik concludeer dat ik met de M?rklin motor de meeste problemen heb. Ik weet niet of niet omgebouwde machines met dezelfde problemen kampen. Ik heb ooit wel eens gehoord dat de rij-eigenschappen afnemen van omgebouwde M?rklins. Ik heb ook nog een Trix 205, afwachten hoe deze de tand des tijds gaat overleven.
Maar ehh, ik ben intussen behoorlijk off-topic geloof ik[:o)]

Dirk
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

n/a

citaat:
Geplaatst door janjozef
[
ten eerste niet iedereen moet digitaal en ten tweede zelfs de allernieuwste marklins draaien gelijk ne koffiemolen



Dan krijg jij het zwaar de komende jaren want zelfs Roco gaat komen met modellen voor tweerail uitsluitend nog met decoder.


En nu we toch of topic zijn en het hebben over motoren. Velen hier denken dat Marklin hier nog de oude driepolige naaimachines gebruiken.
Ik heb voor dit jaar even bij de neuheiten gekeken.
Marklin komt dit jaar nog met 7 modellen met vijfpolige motor. In principe is dit wel een goede motor, maar maakt hij zeker bij hogere snelheiden meer lawaai dan tweerail modellen. Al weet de nieuwe mfx decoder dit geluid verder te beperken. Aandrijving is altijd in een draaistel.

1 loc / treinstel met gelagerde vijfpolige motor. Hag doet het op dezelfde manier.

6 locs met een klokankermotor ook wel vroeger faulhaber genoemd al dan niet met vliegwiel. Dit is een hele stille motor. Je hoort soms alleen nog maar af en het sleepcontact en soms helemaal niets dan hoor je op de clubbaan alleen nog maar de tweeraillocs.

6 locs met sinusmotor. Ook een stille motor. In principe is dit type ook alleen maar geschikt om in een draaistel te bouwen. Maar in twee modellen zit een nieuwe type sinus motor die geschikt is voor cardanaandrijving en in bezit van een vliegwiel. In het insider model zit het dit jaar en in de serie 290 dieselloc nr 37900 moet deze nieuwe sinusmotor ook komen. Bovendien moet dit model een prijskraker worden. In Duitsland betaal je voor dit compleet nieuwe model 145 a 165 euro. Het Trix model heeft een klokankermotor en zal zonder decoder rond de 120 tot 140 euro kosten.

Dan 11 locs met motoren met vliegwiel of miniaturrmotor al dan niet met vliegwiel. Ook hier zijn alle assen aangedreven. Het is vaak een buchlermotor het type dat Roco ook inbouwt. Ook dit is een vrije stille motor doch niet zo stil als een klokanker over het algemeen gesproken. Al is het ene type stiller dan het andere.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar klokanker motoren.

De vijfpolige motor is dus aan het uitsterven. Bij compleet nieuwe modellen gebruiken ze deze nog maar nauwelijks meer.

O ja ik heb loc en wagens van Roco, Brawa, Trix en Lilliput.


Steven86

citaat:
Geplaatst door janjozef

trek het u niet aan dat zijn marklinisten die worden zowizo opgelicht door marklin maar willen het niet gezegd hebben



Wat een fijne stelling. Ik weet dat zo nog niet. Ik rij M?rklin, Roco en Piko. Een M?rklin loc is vaak duurder. Maar ik hoef wel mijn geld niet te stoppen in speciale bezetmelders, ultieme keerlus versie 1, 2, 3, 4, 5 (ooit Rocky gezien [:D]?), Lux stofzuigerwagens... Dus volgens mij is het gewoon een kwestie van prioriteiten en waar je geld naartoe gaat.
Ik kan mijn M?rklin kappen ettelijke keren openen en sluiten zonder beschadigingen. Als ik dat met mijn Roco kappen doe, gaat de verf eraf. Ook op de professional versie. Ja, ook op de nieuwe modellen uit de o zo nieuwe supersonische fabriek uit Oostenrijk. En ja, Roco modellen zijn superstil en onovertroffen op dat vlak. Maar hun wieltjes zijn toch o zo zacht en slijten o zo snel.

Weet je wat? Tof dat Roco er is. Dan maakt M?rklin af en toe ook eens een stille loc. Tof dat Uhlenbrock er is. Tof dat Piko met hobbymodellen is begonnen; En dankzij M?rklin maakt Roco nu fijne AC locs. Fijn dat er diversiteit is.

Elk merk heeft voor- en nadelen. Eens je dat inziet, zalige hobby. Maar blijkbaar zijn er een aantal mensen met een M?rklin fixatie. Erg grappig.

Bezoek Musena - http://users.telenet.be/musena