geluidsisolatie depron?

Gestart door ludol, 24 november 2007, 13:43:04 PM

ludol

Hoi jongens,:)
Ik kreeg een stukje Depron van 3mm dik
van een modelvlieger lijkt mij ook iets om onder de rails te leggen?
Het verwerkt gemakkelijk volgens mij. Het is een soort geprest piepschuim. Hebben jullie daar ervaring mee?
Is geluidsisolatie nog nodig als je op een dikke isolatie plaat
werk in plaats van een hout structuur?

Gerolf

#1
Op het waalse zusterforum spreken ze daar regelmatig over, en verschillende 'betere' bouwers gebruiken het. Het zal dus wel degelijk materiaal zijn.
Persoonlijk heb ik er geen ervaring mee, ik ben indertijd met kurk begonnen en ben daar content van.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ludol

#2
Gerolf,
Verdekke toch h? dat mijn frans niet zo goed is..............
Kan je de link doorspelen Gerolf

Gerolf

#3
http://www.trainminiaturemagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=204

Mijn Frans is ook niet fameus, hoor!
Ik meen dat de Saroulmapouls het ook gebruiken, maar ik kan me vergissen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

doomslu

#4
Ik denk niet dat het nog nodig zal zijn extra te isoleren gezien je reeds op isolatieplaten werkt.

Ik heb me deze week ook zo'n stukje Depron meegebracht uit de doe-het-zelf zaak. Ik heb Ricky daarmee bezig gezien, enkele weken geleden. Je kan daar zelf je stenen en zo in graveren.
In de serie van Emmanuel Nouaillier (vanaf MSM 60) wordt gepeld architectenkarton gebruikt, maar ook Depron blijkt dus geschikt te zijn. Misschien doe ik dit weekend nog een test er mee...
Anders mag Ricky hier eens iets laten zien ! [:p]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

ludol

#5
..............
1 2 3 bedot Ricky, laat u zien.
en doomslu laat ge u test hier dan zien hoop ik........
En ik ben maar terug beginnen kopen[B)] van af nummer 63, ik zal die toch moeten nabestellen. En hopen dat er tegen nieuwjaar een of andere actie is om een abonnement af te sluiten [}:)].
Dus het is het proberen waard.
Dus ik zal dinsdag ook een gaan kijken in de doe-het-zelf, maar welke naam had hij??




ludol

#6
Sorry vergeten doomslu,
Als je geen isolatie gebruikt, hoe zit het dan met de hoogte van het ballastbed[?]
Dus toch gebruiken voor de hoogte te bekomen dan? Of doen jullie dat dan anders?

ERVIN

#7
Ik gebruik architectenkarton als ondergrond, prima spul hoor, en je kan er een mooi ballastbed op maken, zoals hier te zien is....


doomslu

#8
citaat:
Geplaatst door ludol

Sorry vergeten doomslu,
Als je geen isolatie gebruikt, hoe zit het dan met de hoogte van het ballastbed[?]
Dus toch gebruiken voor de hoogte te bekomen dan? Of doen jullie dat dan anders?


Je zal inderdaad "iets" moeten gebruiken voor het ballastbed (voor de hoogte : http://www.nproject.nl/images/NEM/nem_122_nl.pdf).
Je kan zoals Erwin architectenkarton gebruiken of kurk, maar er zijn nog andere mogelijkheden. Ik heb ook al ondervloer voor laminaat gebruikt bijvoorbeeld.

Het materiaal dat ik gekocht heb heeft eigenlijk geen merknaam. Het is 4 mm dik en lijkt op geperst piepschuim. Ik vond het bij het behangpapier...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

ludol

#9
Dus een kwestie van een iets zachter materiaal te nemen om het geluid geen nieuwe kans te geven. En dat architectenkarton is dat de echte naam, want als je daar op googled kom je niet veel tegen?

ludol

#10
Ok Gerolf, ik versta ze wel niet maar toch al goede links gevonden.
bedankt

doomslu

#11
citaat:
Geplaatst door ludol

Dus een kwestie van een iets zachter materiaal te nemen om het geluid geen nieuwe kans te geven. En dat architectenkarton is dat de echte naam, want als je daar op googled kom je niet veel tegen?


Architectenkarton bestaat uit twee laagjes karton met daartussen een soort schuim. Het bestaat in verschillende diktes en je vindt het in de betere papierhandel.
Bij Schleiper bvb. heet het : "Kapa K-Line - Schuimkarton - polyurethan - mat wit gestreken karton"
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

ludol

#12
@doomslu
OK bedankt voor de verklaring.

dieseltje

#13
Aan diegenen die hier al depron gevonden hebben, waar ??
Bij onze franstalige vrienden geven ze wel adressen aan in Verviers, en blijkbaar ook de Cora in Luik, maar iets dichterbij zou handiger zijn.
(omgeving Herentals, of het Antwerpse / Mechelse)

Benny

doomslu

#14
Twee weken geleden beloofd, nu eindelijk gedaan : een eerste test met het materiaal. Ik heb de methode die beschreven staat in MSM 61 gebruikt (artikel van Emmanuel Nouaillier) om een betonbaantje te maken. Voor een eerste poging vind ik het niet zo slecht (al zeg ik het zelf), maar natuurlijk : alles kan beter h?. [;)]
Eigenlijk vind ik het resultaat een beetje te donker. Volgende keer moet ik de washing wat lichter maken.

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *