Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

MSM 65 - Wissels zelf bouwen

Gestart door Gerolf, 23 november 2007, 20:20:18 PM

Gerolf

Om de ??n of andere reden is een foto onvolledig afgedrukt in het artikel, het betreft de voorlaatste (op p41, bijschrift nr53)

Hierbij de juiste afbeelding:

imghttp://meb.gerolf.be/spoorweg/bm/wissel/68ijzeraltgeverfd.jpg/img
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

Foto '50' op dezelfde pagina was blijkbaar ook wat te enthousisast bijgesneden:

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Daartoe aangemoedigd in een ander draadje hier mijn opmerkingen over dingen die mij opvielen in het artikel.

Allereerst de werkvolgorde. Je begint met het plaatsen van het puntstuk. Zelf begin ik altijd met de rechte aanslagrail. Volgens mij kun je dan de positie van het wissel beter vastleggen in relatie met de rest van het sporenplan. Daarna leg ik het puntstuk, en dan de afbuigende aanslagrail. De tongen leg ik als laatste. Die vormen bij mij elektrisch geen geheel met het puntstuk.

De punt zelf maak ik uit twee stukken rails die schuin zijn afgevijld en die soldeer ik dan versprongen aan elkaar, net zoals bij een geconstrueerd puntstuk in het grootbedrijf. Maar de methode "Gerolf" ga ik zeker ook eens proberen.

Het tongnest in de aanslagrail. Je vijlt eigenlijk alleen maar de voet een stukje weg,om ruimte te maken voor de tongpunt. Zelf vijl ik dat veel dieper in, en schuin, zodanig dat ook de zijkant van de kop iets wordt weggenomen, zonder het bovenvlak aan te tasten. Op zo'n manier verdwijnt de tongpunt gedeeltelijk onder de kop van de aanslagrail.
Overigens vind ik dit het lastigste deel van een wissel, het vloeiend aansluiten van de tong tegen de aanslagrail.

De afwerking met halve onderlegplaten en spoornagels vind ik zacht gezegd niet fraai. Ze zitten bijna allemaal scheef, en de platen wippen op.
Hiervoor gebruik ik onderlegplaatjes van Old Pullmann die onder de railstaaf door liggen. Die zijn van blik en blijven beter liggen.
Spoornagels gebruik ik van Micro Engineering, of ik maak ze zelf van nietjes.
Die plaatjes en spoornagels zijn in Nederland (en waarschijnlijk ook in Belgi?) lastig te krijgen. Je moet er voor in de VS wezen. Mijn laatste voorraad heb ik laten opsturen door een ge?migreerde landgenoot die ik via een forum leerde kennen.

Voor de tongaandrijving heb ik een soort haarspeldconstructie bedacht die beter op het grote voorbeeld lijkt dan de traditionele schuifbiels.


Gerolf

De tweede methode uit het artikel (met de gerecupereerde railklemmen) vond ik zelf een stuk handiger ?n mooier dan met die losse plaatjes uit plasticard. Je tip met die blikken plaatjes moet ik eens bezien.

Van die haarspeldconstructie voor de beweging van je wisseltongen wil ik wel eens een foto zien [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan


Gerolf

Mooi, Klaas!
Dat blauwe deel is om de tongen elektrisch van elkaar te isoleren, neem ik aan?
Hoe zorg je ervoor dat de wisseltongen op de juiste hoogte blijven - dus niet te hoog "opspringen" (vooral diegene die op de foto op de voorgrond ligt)?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

potdomme Gerolf hoe meer ik er over zie en lees hoe meer ik denk er toch eens aan te beginnen,

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Klaas Zondervan

Gerolf,
dat blauwe ding is inderdaad een stukje isolatie waarmee de twee delen van de stang isolerend aan elkaar zijn gelijmd. Normaal neem ik een zwart of een bruin stukje isolatie, maar deze foto is speciaal gemaakt voor een wisselbouwartikel, en daarom heb ik een meer contrasterende kleur gebruikt.

Het opwippen van wisseltongen is iets wat heel makkelijk gebeurt. Het eerst wat je kunt doen om het te voorkomen is bij het vijlen van de tongen altijd de vijl in de lengterichting van de tong te bewegen. Dat is een trucje dat ik eens van een Engelsman heb geleerd. Als je dwars op de tong vijlt heb je een grotere kans dat de tongpunt opwipt.
Als een tong desondanks "jubeltenen" vertoont probeer ik hem voorzichtig terug te buigen. Dat valt niet mee, omdat je hoogkant moet buigen. In een bepaald hardnekkig geval plooi ik die stang verder totdat hij tegen de onderkant van de aanslagstaaf ligt.

Gerolf

JanJozef: Zeker, man, gewoon DURVEN doen!

Klaas, bedankt voor de uitleg. Zo'n steldraad ga ik bij gelegenheid ook eens proberen maken.
Wat voor draad gebruik je er eigenlijk voor?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Dat draad is vertind staaldraad van 0,5 mm dik.
Het is origineel bedoeld voor nietjes die ze in de grafische industrie gebruiken. Die zijn niet voorgevormd zoals de nietjes die je in de schrijfwarenwinkel koopt, maar worden ter plekke gemaakt van de rol. En van dat spul heb ik eens een metertje weten los te bedelen.

evan

Beste Gerolf en Klaas,

Ik vind het tof dat jullie je best doen om mensen aan te tonen dat het de moeite loont zelf wissels te bouwen.  Ik leer er ook graag meer over bij.  Ik heb het meeste geleerd vanuit een boek van Kalmbach uitgeverij(modelrailroader), maar hoop mn aangeleerde technieken bij te schaven.

PS Gerolf;  Ik volg al een tijdje jouw artikels enz. en kijk er naar op.  Ik hoopte je ooit ns te ontmoeten.  Tot ik in het forum las dat je lovend over mn project sprak van in Blankenberge (Nitinat River logging) dus we hebben elkaar dus al ontmoet zonder het te weten.

Volgende keer beter dus.

Klaas; ik hoop van jou ook nog meer werk tegen te komen.

Groeten Evan
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Daniël

Top artikel! Ik kreeg zondag deze MSM pas (m'n moeder koopt m voor me en bewaard m dan) en een half uur nadat ik dit artikel las zat ik al met de soldeerbout in de handen. Om even te laten zien dat dit artikel ook prima te gebruiken is voor een N baan:


De wissel is verder nog niet afgewerkt. Hij gaat gebruikt worden in een stuk hogesnelheidslijn en word dus ook in "beton" gelegd (zoiets als op deze foto: http://www.bahntechnik.com/Englisch/images/Plasma_Ausschnitt1.JPG

Na deze wissel volgen er zeker meer. Ik ben hier 8 á 10 uur mee bezig geweest. Alle spoorstukjes zijn elektrisch gescheiden. Er zit 2,5 á 3 meter spoorstaaf in.

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

janjozef

Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem