Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Ho of N (voor- en nadelen)

Gestart door Gizzmo, 21 november 2007, 19:11:08 PM

Gizzmo

Ik ben er nog steeds niet uit of ik een baan ga bouwen in schaal Ho of N.
Daarom leek het me wel een goed idee om aan de ervaren bouwers even te vragen waarom jullie nu precies voor Ho of voor N hebben gekozen?
Ik denk dan vooral aan zaken als:
- Beschikbaarheid
- Kostprijs
- Tweedehands mogelijkheden
- Duurzaamheid
- Zelfbouw
- Beschikbare ruimte
- ...

Hopelijk kan jullie informatie en ervaring mij en hopelijk andere beginners op het juiste pad brengen.

Many Thx!
David

Gerolf

Misschien moeten we deze vraag nog wat verder uitbreiden: "waarom kies je voor welke schaal"
Immers, er is ook nog Z, TT, S, 0, I, II, G, ... en dan nog eens smalspoor in de diverse schalen ...

Nu ja, ik zal zelf alvast antwoorden:
Ik heb gekozen voor H0, tweerail, wegens de verkrijgbaarheid van modellen en omdat ik voldoende ruimte heb voor een redelijke baan.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Ik heb vroeger een HO baan gehad, alles verkocht en met N herbegonnen. Om op je vragen te antwoorden:
- beschikbaarheid: elke serieuse modelbouwzaak volgt de meeste gamma's. Het aanbod in HO is groter dan in N, maar dit is zowel een voor- als nadeel. (Ik werd nogal moedeloos in HO dat ik niet alles kon kopen wat uitkwam...)
- Kostprijs: loopt aardig gelijk tussen HO en N
- Tweedehandmarkt: is kleiner in N, maar ook gretiger heb ik de indruk
- Duurzaamheid: zolang je je materieel maar goed verzorgt is er weinig verschil
- Zelfbouw: In N is het wat meer priegelwerk, maar daarom niet onmogelijk. Er zijn voldoende N-zelfbouwvoorbeelden die menig HO-modelbouwer in verlegenheid brengt. kijk eens bijvoorbeeld hier:
http://www.1zu160.net/galerie/frey.php
- Beschikbare ruimte: Een modelbaan blijft steeds een compromis, HO of N tussen wat je wilt bereiken, en welke ruimte je ter beschikking hebt?

Er zijn naar mijn idee geen echte absolute objectieve redenen om voor een of andere schaal te kiezen, enkel een reeks subjectieve argumenten, en perssonlijk overwegingen.

Hier is nog een opsomming van pro en contra:
http://www.nproject.nl/modelspoor/waarom-schaal-n-of-niet.html

Veel succes met je keuze!
Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rochevalien

Ik ben begonnen met If of veldspoor 60 cm spoorbreedte op schaal 1/35 omdat ik wel eens wat in een grote schaal wou maken maar zonder dat het 1) stukken van mensen kost 2)er veel spul van die schaal te koop is in eigen land 3) omdat ik er gewoon thuis mee wil rijden zonder een"kamervullende" te  moeten maken.Puristen zullen zeggen dat spoor I 1/32 moet zijn maar dat zal mij worst wezen(ook al hebben ze gelijk)
En ook omdat ik uitgekeken was op Ho en Belgisch.
Soms eens van schaal wisselen kan zeer inspirend werken,neem dat van mij maar aan.

Gerrit

Peter

Eigenlijk kan ik hier geen zinnig antwoord op geven, waarom, ik weet het niet. Of misschien toch wel.Mijn eerste trein was een ovaaltje van M?rklin, dwz. 3 assige stoomlok BR89 (heb ik nog steeds)en twee rode kipwagens. Door de verhuis van Dtsl naar Belgie was alles verloren gegaan, behalve dat lokje. Tweede poging een ovaaltje met een rood dieseltje en 3 goederen wagens van Fleischmann.
Alles H0 (in die tijd was er nog geen sprake van spoor N) En bij H0 ben ik gebleven. Mijn vader zaliger deed spoor N en het heeft me nooit kunnen bekoren. Ik heb trouwens twee van zijn N modellen, een BR01 van Fleischmann, en een E44.5 van Roco al jaren in mijn kast staan(ingepakt)dus ik heb er geen flauw idee van of ze zelfs nog rijden.  (zal wel waarsch.)
Ik denk dat de meesten bij de schaal blijven waar ze mee begonnen zijn, of een andere schaal erbij nemen.
Met vriendelijke groeten
Peter

Roderik

Ik werk in Nm-schaal. Waarom? Eigenlijk omdat alles (op de sporen en de onderstellen na) zelfbouw is en daar haal ik de meeste voldoening uit. Uiteraard ga ik dit combineren met N-schaal normaalspoor maar da's in een latere fase.
Always be modelling!

staf-n

Tja, ik heb M?rklin HO Belgisch gehad en ben overgestapt naar N.
Waarom: Ik heb gewoon mijn hart verloren aan die kleine Gadjets en ze rijden nog goed ook. Dank zij de intrede van de pc en het internet is praktisch alles te verkrijgen en te doen in N, zelfs tot in de details. Qua prijs is er zeker geen verschil. ZE zijn even duur als in de andere courante schalen. Gewoon een kwestie van smaak.
Staf

T03

Ikzelf heb HO materiaal, ik heb daar ook de nodige plaats voor.
N schaal heb ik vroeger, wegens plaatsgebrek ook nog gedaan.
Hou je van lange treinstellen en een groot station kies voor N, hou je eerder van een kleinere baan met meer details en zelfbouw kies voor HO. Zoals Gerolf schrijft zijn er nog andere schalen, persoonlijk moest ik minder plaats hebben zou ik een smalspoorbaan of trambaan ook wel zien zitten. Hou je van veel electronica of hou je meer van landschapsbouw, wat wil je uitbeelden, ... volg je hart !

SpGr[;)]
Marc
"I have a train riding in my brain"

doomslu

H0 was mijn eerste keuze, lang geleden, en het zal wel zo blijven.
Je hebt wel veel plaats nodig als je, zoals ik, graag treinen ziet rijden. Dat er veel Belgisch beschikbaar is in deze schaal is zeker een extra argument pro. Ik durf af en toe ook wel eens iets zelf bouwen of verbouwen en ik denk dat H0 voor mij dan al klein genoeg is. Met ouder worden vraag ik me zelfs af of ik niet zal moeten overstappen naar groter, maar daarvoor is nog tijd [;)].
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Michiel

In mijn euforie was ik vergeten mijn persoonlijke motivaties kenbaar ter maken.

In den beginne had ik HO. En binnen een ruimte van 1m x 2m wou ik perse mijn basis-idee ontwikkelen: een dubbelsporige hoofdlijn met doorgangsstation en een enkelsporige zijlijn met kopstation. Na maandenlang vergeefs sporenplannen proberen in HO heb ik de knoop doorgehakt: het werd N!

Ik heb alles verkocht, en heb er een aardig startkapitaal aan overgehouden om in N te herstarten. Ik heb er nog geen meter spijt van had.

Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

okki

hallo
ik heb voor spoor n gekozen omdat je op een kleinere opervlakte
toch iets kan uitbeelden.


mvg  arno

jan77

Dat zal volgens mij de grootste reden zijn iemand die weinig ruimte voor zijn modelbaan heeft zal sneller een kleinere schaal nemen
Ikzelf ben bij Ho gebleven maar heb dan ook een zolder van 6X6M tot mijn beschikking
Gr jan

SuSke

God ja, waarom kiest men voor een schaal?

Ik ben vroeger begonnen met Fleischmann H0.
Bij het terug opstarten toch een hele tijd nagedacht over N omwille van de beperkte plaats voor een "grote" baan. Maar dan op de beurzen en tentoonstellingen gaan rondkijken en toch maar terug gekozen voor H0 omwille van de beschikbaarheid van Belgisch materiaal. En nu komt ook daar weer verandering in dank zij bepaalde fabrikanten.
Verder geeft H0 me ook een iets beter mogelijkheid om de nodige detailering te bereiken in het bouwen van de scenery (erfenis uit de military en grotere schalen [?]).

't Is en blijft dus altijd een persoonlijke afweging van een heleboel factoren.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.