Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Knipperende lichtjes...

Gestart door rocomotion, 20 november 2007, 19:29:32 PM

rocomotion

Als "herintreder" heb ik gekozen voor een digitale startset (51231) "klasse 218 constructietrein". Op MP nog wat rails erbij gekocht en zo een leuke baan gemaakt. Het vreemde doet zich nu voor dat te pas en te onpas de lok stopt en de lichtjes gaan knipperen. Hierna wil de lok ook niet meer gaan rijden. Na een klein zetje is het weer ok. De gebruiksaanwijzing van de lok spreekt over dit euvel en dat het kan voorkomen bij "a Powerfull accelaration" bij analoge trafo's... Mijn set is digitaal... Iemand een idee??

mark7758

Maak de rails eens schoon?
Collega had dat probleem ook. Rails schoon gemaakt en was opgelost.
Wie weet.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

br212

Knipperende lampen geeft over het algemeen een kortsluiting aan / de lok verbruikt teveel stroom waardoor de kortsluit beveiliging aanspreekt. (lees: ergens loopt er letterlijk iets klem waardoor de motor wel wil draaien maar dat niet kan. Stroom loopt hoog op = kortsluitbeveiliging spreekt aan = knipperende lampjes)

Duwtje tegen de lok wrikt het drijfwerk of de motor die even klem zit weer los = alles draait weer soepel = vreet niet teveel stroom meer = geen kortsluit beveiliging die aanspreekt.

Nieuwe lok? Terug naar de winkel voor reparatie en vermeld duidelijk de symptomen.

Geen garantie meer? Maak de lok eens goed schoon (motor drijfwerk e.d.) zodat alles weer soepel loopt. Desnoods de koolborstels vervangen als die erin zitten. N.a.w. gaat het dan weer prima.

rocomotion

Hartstikke bedankt voor deze tips, ik ga de rails schoonmaken en kijken of dat het euvel verhelpt, zoniet dan moet ik terug naar de winkel... Ik hou jullie op de hoogte!!

rocomotion

De rails gereinigd en het probleem is verholpen!!! HOERA!!! Dit brengt me wel tot de volgende vraag: De set is ongeveer 2 weken oud, delos bijgekochte rails had ik al schoongemaakt, is het "normaal" dat nieuwe rails al zo snel schoongemakt moet worden??

SuSke

Lijkt me logisch.
Bij de productie en manipulaties daarna komt er een vetfilm(pje) op de sporen liggen. De rest laat zich raden.
Een nieuwe koffiezet spoel je toch ook eerst voor je hem gebruikt [;)]
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Peter

Eigenlijk zou het niet mogen. De meeste merken maken reklame in de zin van: In elkaar steken en rijden maar. Geen woord nergens dat je eerst de rails moet schoonmaken. Het zou kunnen dat die doos open tentoongesteld in de winkel heeft gestaan als voorbeeld, en dat er zo stof op een aantal rails is komen te liggen.
Met vriendelijke groeten
Peter

rocomotion

Suske en Peter bedankt voor jullie antwoord, dat verklaard een hoop.

Spoorse!!

Ton