N-schaal Digitaal

Gestart door n/a, 20 november 2007, 01:21:43 AM

n/a

Ik wou graag eens weten wat jullie ervaringen zijn met N-schaal digitaal? staat dit zover als in HO? Of moet ik me daar iets anders bij inbeelden?

Ik ben nl een Ho rijder die sterke N passies heeft & ook al enkele modelletjes maar geen baan. Darom dat ik graag eens wil posten naar jullie bevindingen.

Enige tips?

br212

Geen enkel probleem in N. Vooral digitaal rijdt het erg mooi en super langzaam.

In Schaal N:
- Moet je de rails schoonhouden
- Is een ringleiding aan te bevelen
- Moet je de locomotieven schoonhouden

In Schaal H0:
- Moet je de rails schoonhouden
- Is een ringleiding aan te bevelen
- Moet je de locomotieven schoonhouden

Ik zie dus ook geen verschil tussen mijn H0 (3 rail) en N modelbaan. Beide vragen onderhoud, dan gaat alles prima.

[:D]

Roderik

In onze club (MSC Pacific) is Louise-Marie digitaal aangestuurd en hebben we geen enkel probleem. Alles rijdt zoals het hoort.
Dit weekend stonden we met de baan in Oostvoorne en hebben meerdere H0-schaalclubs zich verbaasd over hoe vlot alles rijdt.

Ook bij mijn eigen baan geen problemen.
Always be modelling!

Michiel

Ik rij zelf ook N, maar voorlopig nog analoog. Echter, alles is in voorbereiding om later digitaal te gaan (van zodra de portemonee mee kan). Ik heb nog geen ervaring met digitaal, maar heb me uitgebreid gedocumenteerd en heb geen enkele twijfel dat N zonder probleem te digitaliseren is. Mijn baan wordt gebouwd volledig in het concept van het digitale. Hopelijk kan ik over een paar maand mijn vertrouwen met ervaring bevestigen.

Succes,
Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

n/a

- Is een ringleiding aan te bevelen
- Moet je de locomotieven schoonhouden

Kan je me eens uitleggen wat je bedoeld met ringleding geven?

Wat als je olie op je onderstel hebt gekregen, hoe krijg je dat er af?

Roderik

Een ringleiding zijn 2 draden (+ en -) die onder je sporen verder lopen en waar je op de plaatsen waar het nodig is, kan naar toe lopen met de aansluitingsdraden van je sporen. Dat heeft als voordeel dat je een optimale doorstroom hebt van de elektriciteit en de digitale signalen. Als je enkel zou werken via de sporen, kan je verlies krijgen bij een slechte verbinding tussen 2 stukken rail.
Zelf gebruik ik gestipte elektriciteitskabel waar de draden worden op vast gesoldeerd.

Het schoonhouden van je rollend materiaal ?n je sporen is in gelijk welke schaal ABSOLUUT nodig. Ik gebruik hiervoor Isopropanol, wat je kan aanschaffen bij elke apotheker. Het is eigenlijk ontsmettingsalcohol die vettigheid heel goed verwijderd. Eigenlijk zou je v??r elke rij-avond je sporen moeten onder handen nemen. Zo blijft alles mooi proper en heb je des temeer plezier van je baan.
Always be modelling!

br212

citaat:
Kan je me eens uitleggen wat je bedoeld met ringleiding geven?


Als je zoekt via http://www.google.nl/search?source=ig&hl=nl&rlz=&q=ringleiding+modelbaan&meta= vindt je vanzelf wel wat pagina?s met een goede uitleg. Algemeen gesproken zijn het wat dikkere toevoerdraden die onder een modelbaan doorlopen om alles vanaf die draad te voeden.

citaat:
Wat als je olie op je onderstel hebt gekregen, hoe krijg je dat er af?


Als de lok nog goed rijd: niets aan doen.
Als de lok niet meer goed rijd: schoonmaken. Als je zoekt via http://www.google.nl/search?hl=nl&q=schoonmaken+locomotief&meta= vindt je vanzelf wel wat pagina?s met een goede uitleg. Tip: schoonmaken van een locomotief moet je doen als het lekker rustig is. [:D]

Roderik

Misschien een mooie aanvulling van dit onderwerp:

http://www.1zu160.net/digital/einbau.php

Een grote lijst van modellen waar een decoder is ingebouwd. Met foto's en uitleg (weliswaar in het Duits, maar een vertaalprogramma helpt je al veel verder.
Always be modelling!