Welke producten. ( rails schoonmaken )

Gestart door schumim, 18 november 2007, 14:28:41 PM

schumim

Welke producten kun je het best gebruiken om oude Fleishmann rails schoon te maken, en eventueel de wieltjes van mijn zwarte anna.

Ik heb hier thuis nog een bus brandspiruts staan, mag ik dit eventueel gebruiken, ik heb ook nog zo'n gom van rocco maar ik dacht te gelezen hebben dat dit niet zo goed was.

Thx

ruben13

zo'n gom lijkt mij hiervoor het geschikst.

br212


Ludwig

Ik gebruik wasbenzine om mijn rails te kuisen.
Gewoon op doekje en over de rails gaan.
Wel goed oppassen dat het produkt niet met andere onderdelen in aanraking komt.
Groeten
Ludwig
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

INFO

citaat:
Geplaatst door schumim

Welke producten kun je het best gebruiken om oude Fleishmann rails schoon te maken, en eventueel de wieltjes van mijn zwarte anna.

Ik heb hier thuis nog een bus brandspiruts staan, mag ik dit eventueel gebruiken, ik heb ook nog zo'n gom van rocco maar ik dacht te gelezen hebben dat dit niet zo goed was.

Thx



Waarom denk je dan dat zo'n railgom dan wordt verkocht? Om in de kast te laten liggen, of bij de winkelier. Gewoon de reinste onzin, dat het niet goed is om te gebruiken.
Dus gewoon gebruiken om je rails te poetsen.

PS.: RoCo is met een enkele C in de firma naam.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Ludwig

citaat:
Geplaatst door INFO

citaat:
Geplaatst door schumim

Welke producten kun je het best gebruiken om oude Fleishmann rails schoon te maken, en eventueel de wieltjes van mijn zwarte anna.

Ik heb hier thuis nog een bus brandspiruts staan, mag ik dit eventueel gebruiken, ik heb ook nog zo'n gom van rocco maar ik dacht te gelezen hebben dat dit niet zo goed was.

Thx


Waarom denk je dan dat zo'n railgom dan wordt verkocht? Om in de kast te laten liggen, of bij de winkelier. Gewoon de reinste onzin, dat het niet goed is om te gebruiken.
Dus gewoon gebruiken om je rails te poetsen.

PS.: RoCo is met een enkele C in de firma naam.


Heb toch al dikwijls horen beweren dat zo'n gom krasjes doet ontstaan in de rails.
Maar kan dat ook niet bevestigen omdat ik het zo weinig mogelijk probeer te gebruiken.
Groeten
Ludwig
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Michiel

Een tip die mij ook is bijgebleven is het schoonmaken van de rails met een blokje hout. Dat krast niet, en zou effectief zijn. Ik heb het zelf echter nog niet geprobeerd.

Succes,
Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

INFO

Aan horen beweren heb je niet zoveel. En wat dan nog als er kleine krasjes ontstaan, het wordt er echt niet sneller vuil door hoor.
En je denkt toch niet dat een fabrikant van Lillo komt, en je dingen laat gebruiken die schadelijk zouden zijn voor hun eigen product?
Gewoon een broodje aap verhaal.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Gerolf

Voor ontvetten en "afstoffen" is wasbenzine, spiritus, ... goed bruikbaar.
Wanneer je hardnekkiger vuil hebt, is een houten blokje een behoorlijk alternatief en dit gebruik ik vaak. Ook een gewone gom (het hardere soort dan - een 'inktgom') is best bruikbaar.
De Roco railgum is volgens het laatste artikel in MSM hierover (nr37) het beste middel om "met de hand" vervuilde rails aan te pakken.
Er zijn natuurlijk nog diverse railreinigingswagens, die zeker ook hun nut hebben.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

eric

De railgums die wij kennen zijn afkomstig uit de polijstwereld.
Die dingen bestaan in verschillende groftes.
Ik heb zo al enkele stalen kunnen bemachtigen van vertegenwoordigers van schuur en polijstmiddelen.
Er zijn er zelfs met zo'n fijne korrel dat je een metaal kan polijsten dat het zo glad is als een baby zijn billekes (bij wijze van spreken)

tonycabus

Overdaad schaadt, daarvoor wilde ik waarschuwen in het artikeltje 'tips en trucs' in MSM 63. Teveel rondrijden met een poetswagen vernielt je sporen (als medewerker van een permanente tentoonstelling zit ik op de eerste rij[;)]). Brandspiritus tast sommige plasticsoorten ook aan, wasbenzine is iets veiliger, maar je moet wel opletten dat er g??n residu achterblijft op je rails, anders wordt de remedie weer erger dan de kwaal: de vettige troep verbrandt als je digitale spanning aan de sporen aanlegt (ja, ook d?t heb ik uitgeprobeerd!!) en laat een hardnekkige zwarte laag achter op sporen en wielen. Gebruik vooral GEEN WHITE SPIRIT !!!!Isopropylalcohol kost relatief duur, maar ik doe intussen wel al een jaar met een fles van 1 liter, en ze is nog niet leeg. Drogist of apotheker kunnen je daaraan helpen.
Maar als eerste, grondige poetsbeurt is de railgom dus zeker niet te ontraden, en poets daarmee meteen ook de wielen van je loks eens tot ze blinken...
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

EricVW

Isopropylacohol gebruik ik en is zeer goed, zoals Tony Cabus zegt.
Met 200 CC doe zeker een jaar mee.
Je moet toch niet alle dagen poetsen.
Eric VW

EricVW

Wielen poetsen met glasvezelpotlood, zoals beschreven in de MSM
Groeten,
Eric VW

janjozef

Allemaal zijn we het erover eens dat een railgum zeker geen kwaad kan, en als je wielen vettig zijn gewoon isopropylacool of wasbenzine, voor je sporen evenzo, maar na de railgum zou ik die toch eens stofzuigen

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

loebaske

Hetgeen wij doen is na reiningen alles insmeren met kontakt spray, je spuit het op een doekje en zo de rails inwrijven, en na vorige opendeur(2006) hebben we het dit jaar zelf niet moeten doen, want er lag nog altijd een beschermende laag op de rails...wielen wel kuisen en eventueel inwrijven....