frontseinen en sluitseinen loc

Gestart door dimu, 26 februari 2005, 10:58:24 AM

dimu

Hallo,

Ik heb bij een aantal analoge locs een decoder ingebouwd. Ik zou graag als de loc een trein trekt de sluitseinen kunnen uitschakelen terwijl de frontseinen blijven branden en als de loc duwt de frontseinen uitschakelen terwijl de sluitseinen blijven branden. Ik ben een electronicaleek maar solderen lukt me wel. Kan iemand me helpen aan een schema?

Dieter
 

n/a

Is het niet het eenvoudigst om het met de functie-uitgangen van de decoder te doen:

F1 frontseinen v??r
F2 sluitseinen v??r
F3 frontseinen achter
F4 sluitseinen achter

Zoiets zou ik er toch van bakken.

Peter

Break302

Hallo.

Voor zowel AC als DC kunnen we toch gewoon de frontlichten laten staan op F0 waardoor ze wisselen met de rijrichting.
De sluitlichten sluiten we aan op AUX 1 en 2 de welke we dan ofwel manueel bedienen of waar we ook de mogelijkheid hebben om ze omwisselend te schakelen via f1 tot f4 . Dit laatste wel alleen bij DC of de laatse Lokpilot decoders. Dit alles natuurlijk als we beschikken over aparte lampjes voor front en sluitlichten !

Jos.

dimu

Bedankt voor jullie reacties. Ik zag het te ingewikkeld.[:I] Ik heb de handleiding van de decoder (Viessmann 5246) nagelezen. De frontseinen sluit ik aan op F0. De sluitseinen sluit ik elk apart aan op  F1 en F2.
Via CV's kan ik instellen dat F1 en F2 ook afhankelijk zijn van de rijrichting. Het was eigenlijk dit dat ik zocht: sluitseinen afhankelijk van de rijrichting maar onafhankelijk van de frontseinen.

Dieter