De electrische stangenloks v/d DB BR 160+163

Gestart door Bundesbahnfreak, 16 november 2007, 19:34:01 PM

Bundesbahnfreak

De BR 160+163
De Br 160

Wegens de toenemende electrificatie in Beieren in de jaren ?20 besloot de DRG om in de grote stations de rangeringen door E-loks te laten doen.
Dit type tractie is goedkoper in exploitatie dan stoomtractie, er zit maar 1 man op en als men de lok niet nodig heeft legt men deze stil.  Bij stomers moet nog steeds gestookt worden als de lok niet nodig is.

Voor het ontwerp werd bestlist dat zoveel mogelijk stukken gemeenschappelijk moeten zijn met de BR 152 en 191.  Men koos voor 1 dubbele motor die via ?Winterthur?-aandrijving de wielen aandreef.
De transfo is een oliegekoelde zonder geforceerde koeling.  De tractiemotor wordt via afzonderlijke contactoren bedient.

Het ontwerp is een a-symmetrische kast waar in de lange snuit het gedeelte tractie en in de achterste snuit de hulpgroepen zoals de compressor zit.

De loks die de bijnaam ?B?geleisen? (strijkijzer) kregen werden tussen 1927 en 1934 afgeleverd, genummerd van E60 01-14 (vanaf 1968: 160 001-014).

Na de oorlog bleven ze in Beieren en in de jaren ?50 worden ze gemoderniseerd.  Zo komen in de stuurpost extra vensters voor de zichtbaarheid, komen er rangeerbalkons op de snuiten, radio, ipv groen werden ze rood  gespoten en kregen ze een standaardpanto.

De 160ers waren betrouwbare en robuuste loks die pas in 1983 te Heidelberg buiten dienst gezet werden, deze laatste waren de 160 003 en 012.


In model is deze mooie lok uitgebracht door M?rklin en Roco
Foto van een Roco
imgIMGhttp://i227.photobucket.com/albums/dd10/bundesbahnfreak/Picture-1.jpg/IMG/img
links  Railpix van Werner Consten
urlhttp://railpix.bueker.net/bilder_d1_160.html/url

De BR 163

Na de levering van de laatste 160 was gebleken dat er nog en tekort ging zijn in electrische rangeerloks.
De fabrikant van de laatste 160 had plannen voor een loopasloze lok waarin de DRG ge?nteresseerd was.
Doch SSW stelde een twee-motorige lok voor (zoals bij de BR 160) maar AEG en BBC kwamen met een 1-motorige versie op de proppen wat voor de DRG nog interessanter was.

Vanaf 1935 wordt de E63 (vanaf 1968 =163) in schijven geleverd, vooreerst bouwde AEG de E63 01-04 en 08.  BBC (electrisch) en Krauss-Maffei (mechanisch) bouwden de E 63 05-07.
De loks waren qua concept van de BR 160 afgeleid doch waren de AEGers plat en viel de KM&BBC versie op door rondere vormen.

Niet enkel de kast was verschillend ook technisch waren deze loks verschillend.  Beiden hebben een asdiameter van 1250 mm.  En werden via een Winterthur-aandrijving bediend.
De AEG-versie heeft dezelfde motor als de BR E18 (vanaf ?68= 118, later meer over deze lok).  De transfo is met oliegekoeld zonder geforceerde koeling, de transfo wordt door middel van een nokkenas gestuurd.

De KM-BBC versie heeft op zijn beurt dezelfde motor als de BR E16.1  (vanaf  1968= 116, later hierover meer). De transfo is weeral oliegekoeld maar met geforceerde koeling, de transfo werd eveneens met een nokkenas gestuurd..

Eind jaren 50 begon de DB de reeks 163 eveneens te moderniseren, het groen werd ook vervangen door het rood (zie 160).

Door de technische verschillen werden ze onderverdeeld in 2 verschillende tractiewerkplaatsen. (stockbeheer!).

De AEG-reeks werd in en rond Stuttgart gebruikt doch op het einde van hun loopbaan verkast de 163 002 naar Garmisch om daar een buiten dienst gestelde 160 ter hulp te zijn. Dit was geen succes ginder en 163 002 was de laatste 163 die aan de kant ging, de oudere 160 ers overleefden zo hun nakomelingen.

De KM-BBC reeks reed in Augsburg rond

De beide loktypes zijn door Piko uitgebracht

urlhttp://www.piko.de/produkt_db/check.php?page=detail&grand_id=3&parent_id=3&child_id=4&id=51071/url

urlhttp://www.piko.de/produkt_db/check.php?page=detail&grand_id=3&parent_id=3&child_id=4&id=51080/url

Links

Railpix

urlhttp://railpix.bueker.net/bilder_d1_163.html/url


Groeten


Rudy




pabe

#1
Hi Rudy,

weer een mooie beschrijving...  

Ik heb de 160 van Roco in mijn verzameling...  Enig idee wanneer er juist omgeschakeld werd van groen naar rode kleur?  Ik zit hier met een 169 in groen en eentje in het rood, en eigenlijk geen idee welke wanneer gereden heeft...

groetjes,  Paul

Peter

#2
Om eerlijk te zijn heb ik er geen flauw benul van op welke datum dit in voege is gegeaan. Ik vermoed echter dat dit in het vroege tijdperk III moet zijn geweest. Rond die tijd veranderden de rangeerdiesels zoals de K? en de Kof series van zwart naar rood. De meeste V loks, zoals V20 en V36 hebben bijna tot het einde hun zwarte kleur gehouden. (de meeste zijn zwart gebleven)Terwijl de V60, V65, V80 enz direkt in het rood verschenen zijn.
Op foto's van de E69 elloks zijn beide kleuren (groen en rood) door elkaar te zien, zeker op de lijn M?rnau- Oberammergau
Met vriendelijke groeten
Peter

ronald felix

#3
Volgens het EK Special 32 (1994) is de E60 in 1958-1959 omgebouwd (rangeerstanden, 3 vensters aan elke kant - tegelijk worden ze rood i.p.v. groen). De E63 werd 1959-1961 omgebouwd.
Ronald

Bundesbahnfreak

#4
Hoi de mannen,

De 169 002 en 004 waren groen, de 003 en 005 rood.  
Waneer omgespoten, ik denk dat Peter juist zit met de vroege derde periode.

Waarom ze omgespoten zijn, ik denk omdat de 169 ook in rangeerdienst gzeten heeft (Heidelberg) en de kleurpolitiek van de DB in TP3 was dat de ranggerloks rood waren

Groeten

Rudy

pabe

#5
Hi mannen, bedankt voor de informatie !![:)]

Paul[8D]

Peter

#6
Misschien eens een grondig onderzoek over de E69 nu we het er toch over hebben. Zo'n kleine lok met oneindig veel verschillende slepen.
Met vriendelijke groeten
Peter

pabe

#7
Peter, inderdaad...  wel geen 'Stangenlok', maar wel zeer veelzijdig ![:p]
spoorse,  Paul[8D]

Bundesbahnfreak

#8
Komt in orde

Groeten

Rudy