twee wissels schakelen

Gestart door watman, 15 november 2007, 19:33:22 PM

Klaas Zondervan

Ik zie eigenlijk geen fout in dat schema. Elke wisselaandrijving "slurpt" aan zijn eigen elco, dus dat is het probleem niet.
Daarnaast onderschrijf ik wel het advies van Tony om diodes te zetten. Ik zie niet direct waarom het ontbreken daarvan een probleem zou zijn, maar het kan geen kwaad en is het proberen waard.

Tip: als je een tekening plaatst kun je die beter opslaan als gif. Het jpg formaat maakt een plaatje wazig.

tonycabus

Ja, da's dan weer theorie versus praktijk h? Klaas [;)]
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Klaas Zondervan

Ja Tony, maar als volbloed elektrieker probeer ik toch altijd een theoretische verklaring te vinden voor een praktisch probleem. En na nog een poosje naar dat schema gestaard te hebben denk ik die gevonden te hebben.

Als je 2 van die schakelingen met 1 drukknop of schakelaar bedient komen die 2 elco's van 4,7uF die aan de bases van de transistors zitten parallel te staan en fungeren dus als 1. Als de ene aandrijving net wat sneller is dan snoept die transistor de lading van beide elco's op en komt de tweede er niet meer aan te pas.

En de oplossing is precies wat je zei, beide ingangen ontkoppelen met diodes. Dan kunnen ze niet elkaars elco leegslurpen.

tonycabus

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

watman

Heren dank voor de aangeboden oplossing.  Zal een dezer dagen de benodigde onderdelen aanschaffen en uitproberen.
Bart
 

hobbyist

Zou het mogelijk zijn om dit eens op te nemen met nieuwe schema's is MSM. Zo blijft dit ook bewaard.

watman

Heb mij de benodigde diodes aangeschaft, en deze aangesloten zoals Tony aangaf.  En ziedaar het werkt perfect, beide wissels schakelen zonder problemen.  Jullie hebben er hier ene heel gelukkig gemaakt.  Dat het forum nog lang mag bestaan.

Bart
 

DHG500

Mooi dat dit probleem van Bart zo is opgelost en inderdaad het zou fijn zijn als dit via het blad gedeeld wordt met de rest van de wereld.

Ikzelf heb een dergelijk overloopwissel op iets andere wijze aangepakt. Ik maak gebruik van een geheugendraadaandrijving, waarbij middels een mechanische koppeling door ??n aandrijving beide wissels dwangmatig een identieke stand aannemen. Faalt de aandrijving dan liggen de wissels in ieder geval altijd nog identiek en door een relaischakeling die de puntstukken polariseert ?n de voeding van de geselecteerde spoorsectie schakelt krijg ik ook geen kortsluiting bij het 'openrijden' van een verkeerd liggend wissel.
Dit alles weer ge?nspireerd door de diverse KIS-artikelen in MSM....
Kortom: keep up the good job!
Met vriendelijke groet,

Bob

(DHG500)

Memling


Was een dubbelpolige schakelaar ook geen oplossing?
Zo werden de beide schakelingen eveneens gescheiden.
Of zie ik het te simpel?

spoorse groeten
Memling

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Memling


Was een dubbelpolige schakelaar ook geen oplossing?
Zo werden de beide schakelingen eveneens gescheiden.
Of zie ik het te simpel?

spoorse groeten
Memling




Ja dat kan ook.
wim