Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

2 rail - 3 rail : soorten assen wagonnen

Gestart door conmeljanand, 15 november 2007, 13:55:19 PM

conmeljanand

Hello, treinliefhebbers !:D

Ik heb diverse niet-marklin wagonnen gekocht. Als ik het goed voor heb, zijn deze assen ge?soleerd (dus geen stroom van flens naar flens) ?

Nu mijn vraag, wat heeft dit als gevolgen op mijn baan ?:I

Ik heb detectie volgens de bezetmethode (de c-rails zijn doorgeknipt en verbonden met mijn viessmanndecoder).
Moet ik nu alle wielen vervangen door marklin-wielen ? of ...

Dank u bij voorbaat voor jullie antwoord :)
jan

Gerolf

Als die viesmanndecoder de massa-doorverbinding van wielen naar je rails kan detecteren moet je inderdaad je wielen vervangen.
Als die detectie de stroom (verbruiker) detecteert, moet je iets doen via een sleepcontact.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Brunel

Ja, als je ten minste onge?soleerde wielstellen bedoelt. Het hoeven geen M?rklin wielstellen te zijn. De meeste tweerailmerken verkopen onge?soleerde vervangingswielstellen. Weet je ten minste zeker dat ze goed passen.

De meeste, betekent helaas niet allemaal. LSmodels levert bijvoorbeeld geen onge?soleerde wielstellen. De wielstellen van Piko schijnen goed te passen.

INFO

citaat:
Geplaatst door conmeljanand

Hello, treinliefhebbers ![:D]


Ik heb detectie volgens de bezetmethode (de c-rails zijn doorgeknipt en verbonden met mijn viessmanndecoder).
Moet ik nu alle wielen vervangen door marklin-wielen [?] of ...


Ja, dat is toch niet meer dan logisch. Er is nu toch geen verbinding meer tussen de beide railstaven via de wielen en assen van de wagon.
Dus vervangen of 1 van de assen omdraaien zodat de isolatie kruislinks zit en dan de assen via een ongeisoleerd draadje met elkaar verbinden.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

ysbeer

citaat:
Geplaatst door conmeljanand

Ik heb detectie volgens de bezetmethode (de c-rails zijn doorgeknipt en verbonden met mijn viessmanndecoder).




hoe heb je dat dan aangesloten,en welke viessman is het.???

wim ysbeer

conmeljanand

Sorry,
maar ik denk dat ik een element in mijn uitleg vergeten ben [:I][:I]
Ik werk met 3-rail.

De stroomkring wordt gemaakt door het midden en de staven. De staven zijn dus de tegenpolen. Door een staaf door te knippen, hebben we een stroomloos gebied. Als een wagon met niet-ge?soleerde as dit gebied binnenkomt, wordt er stroom (via de assen) in  het gebied gebracht. Dus van 0 naar 1, dit is genoeg om een impuls te geven aan de decoder = bezet, die dit doorgeeft via een interface aan de PC/programma.
Tot nu toe juist ?. Met een wagon met ge?soleerde staven, wordt de elek. niet [:(] doorgegeven = geen detectie [:(!]. Dus denk ik dat ik de assen moet vervangen, een as is niet genoeg want dan heb ik
1 - 0 - 1, de nul kan rare effecten veroorzaken.

Ik werk met een 5217 terugmelder van viessmann

Dank u reeds voor uw opmerkingen/antwoorden/vragen
jan

ysbeer

citaat:
Geplaatst door conmeljanand

Sorry,
maar ik denk dat ik een element in mijn uitleg vergeten ben [:I][:I]
Ik werk met 3-rail.

De stroomkring wordt gemaakt door het midden en de staven. De staven zijn dus de tegenpolen. Door een staaf door te knippen, hebben we een stroomloos gebied. Als een wagon met niet-ge?soleerde as dit gebied binnenkomt, wordt er stroom (via de assen) in  het gebied gebracht. Dus van 0 naar 1, dit is genoeg om een impuls te geven aan de decoder = bezet, die dit doorgeeft via een interface aan de PC/programma.
Tot nu toe juist ?. Met een wagon met ge?soleerde staven, wordt de elek. niet [:(] doorgegeven = geen detectie [:(!]. Dus denk ik dat ik de assen moet vervangen, een as is niet genoeg want dan heb ik
1 - 0 - 1, de nul kan rare effecten veroorzaken.

Ik werk met een 5217 terugmelder van viessmann

Dank u reeds voor uw opmerkingen/antwoorden/vragen



duidelijk.
alleen waar om een as niet zou werken is mij niet duidelijk.
Het kan natuurlijk wel zo zijn dat het contact van een wielstel nog al bibberachtig is (welbezet/nietbezet/welbezet.enz)dan is twee wielstellen inderdaad beter.
Zuiver praktijk en geen theorie,want die werkt met een as ook goed.
Overigens hebben goed software programmas een kleine buffer om korte onderbreking op te vangen.

wim ysbeer

Gerolf

Je hebt inderdaad - best overal - niet-geisoleerde wielstellen nodig.

Je kan ook de isolatie van je wielstel zelf overbruggen, door de ge?soleerde flens er af te halen, een dun draadje door en over het isolatiebusje te plaatsen en de flens terug plaatsen. Let er dan wel op dat je de juiste breedte van je wielstel behoudt.
Die ingreep is analoog aan wat beschreven staat in het artikel over het aanpassen van tweerailwielstellen voor stroomdetectie. Te vinden in Modelspoormagazine 50. Alleen gebruik je hiervoor geen weerstandje, maar alleen een draadje.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

linuxstecheltje

ik overbrug deze isolatie met een drupeltje zilver geleidings lak
(conrad nr 241319 - 89)aan de binnenzijde van de wielen aan te brengen over het isolatie stukje. werkt prima hier. ik rij ook 3-rails met de viesmann terugmelddecoders.
TUUT zei de trein, en de statie vertrok...