Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Definitieve 'normen'

Gestart door tonycabus, 14 november 2007, 22:04:22 PM

tonycabus

Die komen eraan, we wilden wel even zien hoe het idee aansloeg.
Binnenkort, in dit theater!!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

zolder

Hoi Tonycabus,
Ik wacht geduldig af wat er komen gaat. Het lijkt mij leuk om er aan mee te doen>
mvr. gr
Jan van den Berg

tonycabus

Ik ben ermee bezig, mannen, maar mijn PC moest een hoop 'maintenance' ondergaan en daar is bijna twee dagen ingekropen[:(]
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

just4fun

Hoi Tony,

de 'normen' zijn er, wat fijn.
Toch enkele vraagjes:

Wat bedoelt ge hiermee:
citaat:


... afgesloten met een plankje dat met magneetsnappers op zijn plaats wordt gehouden.



citaat:

... klemschroeven (sergeanten) ...


Bedoelt ge dat modules niet met bout-en-moer aan elkaar worden gezet? Ik neem ook aan dat ieder deelnemer voor een set lijmklemmen moet zorgen, dan. Mogen de 3 gaten van 10mm dan vervallen?
citaat:

Voor Xpressnet (DCC) wordt een losse kabel voorzien die voldoende voedingscapaciteit heeft voor meerdere Lokmaus II of III of Multimaus, fabrikaat Roco. De railvoeding wordt verzorgd door ??n of meerdere Roco versterkers (10764) met transformator.


Kunt ge dit (al dan niet met voorbeelden) voor de niet digitalisten onder ons, zoals ik, vertalen?
citaat:

De rode draad komt aan de railstaaf die het verst van de voorzijde is verwijderd, de blauwe aan de andere.


Dit geldt voor het zichtbare spoor, neem ik aan, bij het spoor 'achter de coulissen' is dit net andersom, of vergis ik me?
citaat:

... met geaarde stekker ...


Zowel rand- als penaarding liefst, zodat onze Nederlandse leden ook mee kunnen doen.
citaat:

... 6mm boven het rijvlak ...


Bedoelt ge dit:

Enfin, om het met uw woorden te zeggen:
citaat:

AGGEMORLEUTHET!


Of ook: just4fun [;)]
Paul

tonycabus

Goed gezien, Paul! Ik kom er nog op terug. Er moeten nog tekeningetjes bijkomen, voor zover die niet in mijn eerste post staan. Momenteel ben ik de franstalige versie aan het schrijven.
I'll be back!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

tonycabus

Wat de aansluiting van Lok- of Multimauzen betreft, het komt erop neer dat diegenen, die nog wat rangeerwerk in hun module willen uitvoeren, een aansluiting voor een beestje ter plaatse krijgen. Adressen spreken we later wel af, dat is alleen belangrijk voor de 'venue', de samenkomst. Materiaal hiervoor houd ik wel ter beschikking, ook de beruchte voeding, want een Roco 10764 kan wel 30 muizen adresseren (slaves) maar er slechts een drietal voeden.
Die wordt ondergebracht in een kastje van een dooie 10761, en is zo goed als klaar.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

tonycabus

Let op: er zijn nog een paar aanpassingen gebeurd (vermoeid, dit is nachtwerk!!)
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

tonycabus

De tekeningen zijn toegevoegd, iemand vroeg waarom de potenmaat op 44x44mm was gesteld. Dat is nl. een standaardmaat voor kepertjes.
Let er ook op dat het omloopspoor achteraan precies in het midden komt van het 'kontje'(ongeacht de materiaaldikte die je gebruikt) en dat ook hier aan beide zijden een stuk van ong. 20cm 'los' moet liggen om de aansluiting tussen de achterkanten te vergemakkelijken.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

tonycabus

Let op! De normen zijn nog wat 'bijgewerkt', dwz vervolledigd en/of verduidelijkt.
Naargelang er vragen opduiken merk ik dat je bijna nooit compleet genoeg kunt zijn, vandaar...
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

tonycabus

Ik kon vandaag de juiste tekening van de zijwand uploaden. Bij het omzetten naar .jpg-formaat was de hoogtemaat afgesneden. Dit is nu gecorrigeerd. Veel plezier!
Ook is er nu de rubriek "Werk in uitvoering" waar jullie je projecten kunnen posten en raad geven/vragen aan forumleden/bouwers.

AGGEMORLEUTHET
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

just4fun

citaat:
Geplaatst door tonycabus

Ik kon vandaag de juiste tekening van de zijwand uploaden.

Den Tony is toch wel geweldig!

Paul

tonycabus

Jij ook, Paul! Bedankt voor je hulp en opmerkingen!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

just4fun

Ik zit met een 'normen'-vraagje voor de 'normen'-makers.
Graag zou ik dus meedoen, maar ik wil eigenlijk iets maken dat niet alleen dient om leut te hebben bij forumbijeenkomsten, maar ook thuis, een op zich staande module, waar (summier) kan gereden worden.
Al heel lang (langer dan de forumbaanidee) zou ik graag een diorama willen maken met een rangeerspel op en deze forumactie leek me ideaal om enerzijds dit diorama voor thuisgebruik te maken, maar anderzijds dus ook deel te kunnen nemen aan forumbijeenkomsten en me 'er tussen te schuiven'.
Nu heb ik dus ??n en ander op papier gemaakt dat, wat mij betreft, realiseerbaar is. Alleen is er ??n groot probleem. Als ik maak wat ik wil maken, kom ik op 3 segmentbakken (totale lengte ong. 2m40), maar dat krijg ik heel net niet (of net wel, wie zal het zeggen?) in m'n auto. Het gaat over millimeters wel of niet [:(] ('k ben wel de gelukkige bezitter van een grote kofferbak, maar toch net niet).
Nu dacht ik een volgende oplossing te kunnen realiseren. Ik bouw een linker- en rechter segment (volgens de kop-normen) en tussen die twee een 'niet aan de aggemorleutet-normen'-volgend segment. Iets dat tussen die twee andere bevestigd kan worden. Het visuele zou, na opbouw dus, niet verstoord worden, zodat de kijker niet doorheeft dat d'r 'iets' anders tussen hangt.
Ik hoop dat jullie een beetje begrijpen wat ik bedoel?
Wat denken jullie normen-schrijvers van deze 'afwijking'?
Paul

tonycabus

Paul,
Zolang de koppen overeenstemmen met de norm doe je wat je wil!
Natuurlijk zit je met drie bakken waarvan er ??n niet apart zou kunnen ingezet worden, maar so what? Het kan alleen maar bijdragen aan het projekt, dus... DOEN!!!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

just4fun

citaat:
Geplaatst door tonycabus

Zolang de koppen overeenstemmen ...


Uiteraard, daar zorg ik voor, net zoals voor het 'kontje' [;)]
Bijkomend vraagske: een houten kist volgens de normen, mag dat ook? Ik weet niet of ik de tijd vind om af te werken: zieke vrouw, kids, veel stress op de werkvloer, ... Ik wens geen stress op de hobbyvloer, maar 'aggemorleutet'.
Paul
PS.: al probeer ik wel enige afwerking te voorzien, natuurlijk!