Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

DR 132 in de reizigersdienst

Gestart door Arbeco, 10 november 2007, 16:20:30 PM

Arbeco

Collega's,

Al een geruime tijd ben ik in het bezit van een Roco 132 in de DR- uitvoering. Heb deze loc ooit eens gekocht omdat ik het gewoon een prachtige, robuuste machine vind. Afgelopen Eurospoor zag ik een paar rijtuigen type "Halberstadt" liggen en heb deze uiteindelijk maar meegenomen. Het gaat om 2x 2de klasse, 1x 1ste klasse en een Mitropa-Speisewagen. Het is dus een leuke trein van 4 rijtuigen die erg leuk staat achter de 132. Mijn vraag is nu; heeft deze samenstelling een historisch beetje correcte achtergrond? Heb wel enkele films en dergelijke bekeken, en kom vaak zulk soort samenstellingen tegen, echter bijna nooit met het restauratierijtuig ertussen. Als dit wel het geval is, gaat het om langere treinen. Maar misschien op langere, minder drukke trajecten heeft het wel in kortere samenstellingen gereden? Ik stel de vraag aan jullie, de betere DR- kenners...;)

Herzliche Gr?sse, Len;)
Old diesels never die...

Peter

#1
Hallo Len,

De E32 was een typisch Bayerische Elok die zeer zelden buiten Bayern kwam. ( zeg nooit, nooit, want voor je het weet heeft iemand er een foto van)De Halberstadters hebben bij mijn weten nooit in Bayern geweest, of het zou in de buurt van Hof geweest zijn.(en dat is geen Bayern) Halberstadters reden meestal vanuit Halle a/d Saale.
De E32 werd volgens mij het meest ingezet op de lijnen Freilassing-Berchtesgaden, Garmisch-Partenkirchen naar Reutte (Aussenfernbahn) en van M?nchen uit naar Mittenwald (via Garmisch). We spreken hier wel over tijdperk II.
Met vriendelijke groeten
Peter

Jean

#2

Ik heb zo'n vaag idee dat Len niet de E132 bedoeld maar onderstaande 132

http://www.bahn.hfkern.de/Roco/Dt_V232.html


Groet, Jean

Arbeco

#3
Inderdaad Jean, ik bedoelde de diesellok, ook wel bekend als "Ludmilla" of "Russenschreck". Had dit misschien bij mijn vraag moeten vermelden...[V]

Groetjes Len[;)]
Old diesels never die...

Peter

#4
Hallo Len,
Ja dan had ik het verkeerd begrepen, nietemin is de kans zeer klein dat je Halberstadter buiten hun "Regio" gaat vinden. Het kan natuurlijk wel, want heden te daage zie je de gekste kombinaties op het spoor in Duitsland. Meestal zijn het dan treinen ingezet met rijtuigen van een of ander vereniging.
Met vriendelijke groeten
Peter

Peter

#5
Hallo Len,

Ik wist dat ik ergens een foto moest hebben, en ja hoor,
genomen op 28/07/2005 in Oberstdorf een 234.
Deze loks brachten dagelijks de trein  Hamburg-Oberstdorf (en terug)
want Oberstforf in nog steeds niet ge-eliktrificeerd. De wagens van deze trein waar de standaard reizigerswagens is lichtgrijs met rode lijn, type Bmz 264.5, ARkimba 266.4 en stuurwagen Bimdzf 269.2 allen in ICE kleuren.

Met vriendelijke groeten
Peter