Marc zoekt medestanders

Gestart door tonycabus, 24 februari 2005, 13:06:14 PM

n/a

Hallo,

Mij is eens verteld dat 1/29 in Amerika is onstaan om louter commerciele reden.

Zo'n trein leek namelijk groter dan de normale 1/32 en dat verkocht beter.[8D]

Klinkt heel aannemelijk gelet op het feit dat Amerikanen dat vaker doen. Kijk naar hun auto's, vliegtuigen, jachten en zelfs huizen.[:0]

Voorlopig zitten wij  met dat probleem.

Frits

Je bent pas klaar, als je werk af is.

argilla

1/27;1/32;1/22.5 Wij houden ons aan 1/29 omdat NWSL enorm aanbod heeft in onderdelen voor zelfbouw. En heus wel die kunnen dienen op NMBS modellen. Andere mogen proberen in hun eigen schaal Iedereen welkom. Maar we beginnen nu eenmaal ergens dus op 1/29 Trouwens we gaan ook lgb onderdelen gebruiken hoor ! het is maar hoe je het beziet en begint.




ik zeg altijd maar : als het werk niet af is , moet je verder doen tot het af is

de Bruyn M-L
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

Ik heb kontact gehad met Paul Mesdagh . Hij wil ons verdr helpen .Aub laat we dan verder gaan en niet vervallen in een eindeloze discour van schalen .Paul is zo vriendelijk ons te helpen , laten we nu maar gebruik maken van zijn ervaringen op dat gebied oke ??

de Bruyn M-L
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Havoc

Heeft er hier iemand de contactgegevens van Paul Mesdagh? Ik heb een hoop vragen over zelfbouw in de grotere schalen.

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Kan je Paul niet overhalen om op dit forum mee te werken? Ik denk dat hij voor v??l mensen nuttige info kan geven!

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Minerva

Allen,
Eerst en vooral een rechtzetting : Het is NIET Paul maar Hans Mestdagh.

Mijn bedoeling is om op een echt praktische manier te werk gaan. Ik krijg veel vragen over : hoe begin ik er nu aan om een locomtief of wagon te maken.
Nu daarover is er nooit een pasklaar antwoord. Daarvoor spelen veel faktoren mee zoals : ervaring,visie, soort materiaal, werkmateriaal ,rijdend of statisch en uiteraard de schaal.

Nu wat de schaal betreft hou ik me hoofdzakelijk bezig met grotere schalen dus vanaf 1/32 e en hoger.

Nu om alle gissingen en dissucies kort te sluiten wat betreft de schaalkeuze 1/29:

Ik heb zeven jaar geleden een polyesterkas van een reeks 62 op de kop kunnen tikken. Buiten de lengte, breedte en hoogte was er anders niet veel die klopte. De vorm van de neus kon evengoed een reeks 60 geweest zijn. Na opmetingen kwam ik tot de vaststelling dat het schaal 1/29 betrof.
Daar ben ik beginnen werken en heb zo ervaring opgedaan en materialen leren kennen.

In het begin had ik bijna niks van machines en werktuigen.Veel onderdelen op die schaal zijn te maken uit profielen die in de handel verkrijgbaar zijn. bv Buizen van 4/6/8 enz.Trapladders op schaal kunnen gemaakt worden met draad van 1mm (wat op een andere schaal soms 1,2 of 0,8 is). Op zich is dat geen probleem maar dan moet je een compromis zoeken tussen vorm en sterkte.
De keuze van LGB en Aristocraft aandrijvingen : Mijn uitdaging is zoveel mogelijk Belgisch materiaal te maken NIET om een nieuwe soort aandrijving en rails te ontwerpen.
Het is een compromis die mij toelaat om op de kortste LGB bogen met een vierasser te passeren.

Mijn visie is misschien te lang om allemaal op papier te zetten. Er zit nog veel meer achter dan deze korte uiteenzetting, voor mij is het ook belangrijk mijn modellen zo te maken zodat ik op een eenvoudige manier een tweede, derde....model kan maken.

Voor alle duidelijkheid : IK BEN GEEN HANDELAAR NOCH FABRIKANT.

vriendelijke groeten
Hans Mestdagh
Minerva Modellen
Baron Ruzettelaan 267
8310 Assebroek
050/377 277
0478/28 16 83
hans.mestdagh@belgacom.be


Bert Ossevoort

Nog even een reaktie hoe 1/29 is ontstaan:

It's been a while since I?ve written about this matter. In the mean time 1/29th Scale has become the defacto size for standard gauge outdoor Garden Railway trains. From time to time the question arises as to why and how we came up with using 1/29th as our standard scale. After all, 1/29th is not the "proper" scale for standard gauge when using G-gauge (45mm) track, 1/32nd is the "proper" scale.

We chose 1/29th scale in 1987 before beginning production at the request of Nat Polk, who understood the model train business from it's earliest days. In truth, Nat was a pioneer of this hobby and had a great historical overview as an expert in marketing model trains. It was his take that the original Lionel trains that dominated the first half of the 20th century in the U.S. were all 1/29th scale. The trains did not run on track with a gauge that was theoretically correct. Lionel used a different gauge track because their trains were top heavy and need a wider foot stance for stability when running. Despite the track gauge issue Lionel was the leader in the model train industry for many years. Even today the Lionel Standard Gauge trains evoke a WoW! each time they are seen and their collectability value is enormous.

Furthermore, Nat was active in importing trains from all over the world and was very familiar with the English market. The English commonly use OO scale. OO scale is slightly larger then H.O. but still runs on HO gauge track. Hornby and Bachmann Branchline trains produce OO scale and have 98% of the English market. Not a word is said about the difference between scale vs. gauge and these two companies make amongst the most scale models in the world. The discussion of the gauge in relation to the scale is a non-event as it is here with 1/29th.

There is a small but vociferous minority that does not understand the public wants scale in their models and relationship to the gauge is not a concern to them. It's not that the public is uninformed. Rather they know scale is an issue the gauge of the track is not when it comes to Large Scale Trains. The "WoW!" Factor created by the impressive size of the model is what the modelers are interested in. Most do not care about gauge correctness. After all, how many hobbyists have no comment about running their beautiful 1/29th scale models on gold colored unrealistic code 332-height brass track through 8' diameter or tighter curves?

While the Large Scale Trains standard is code 332-height track, the "correct" scale height is code 225. However, I've never seen an outdoor code 225 layout working. Code 250 needs far more care before running unless laid on a concrete roadbed. The fact is 1/29th scale is more appropriate out of doors in the large environment of a garden layout that can put your trains several dozen feet or more away from you. The big size of 1/29th is highly visible and the track gauge quickly becomes invisible. The reality of Large Scale Trains reduces the discussion of track gauge to minimal importance.

People have voted with their wallets and minds. 1/29th has become the overwhelmingly most popular scale greatly overshadowing 1/32nd scale. This doesn?t mean that a great locomotive in any of the G-Gauge sizes will not sell. It?s not going to sell in the large numbers due to not having the same WoW! Factor as 1/29th models.

A true pioneer in the hobby, Nat Polk settled the Scale vs. Gauge discussion in 1987. He truly was one that understood the market before people understood that the market was far more than just toy trains.

The free market has demonstrated that 1/29th is a winning scale in standard gauge Large Scale trains. Competition reigns!

All the best,
Lewis Polk
en reaktie hoe 1/29 is ontstaan;

Minerva

Bert,
bedankt voor de toelichting.Daarmee blijkt dat degene die het luids en meest roepen daarom nog geen gelijk hebben....
vrg
Hans
schaal 1/29

svvander

citaat:
Geplaatst door Minerva

Allen,
Eerst en vooral een rechtzetting : Het is NIET Paul maar Hans Mestdagh.

Mijn bedoeling is om op een echt praktische manier te werk gaan. Ik krijg veel vragen over : hoe begin ik er nu aan om een locomtief of wagon te maken.
Nu daarover is er nooit een pasklaar antwoord. Daarvoor spelen veel faktoren mee zoals : ervaring,visie, soort materiaal, werkmateriaal ,rijdend of statisch en uiteraard de schaal.

Nu wat de schaal betreft hou ik me hoofdzakelijk bezig met grotere schalen dus vanaf 1/32 e en hoger.

Nu om alle gissingen en dissucies kort te sluiten wat betreft de schaalkeuze 1/29:

Ik heb zeven jaar geleden een polyesterkas van een reeks 62 op de kop kunnen tikken. Buiten de lengte, breedte en hoogte was er anders niet veel die klopte. De vorm van de neus kon evengoed een reeks 60 geweest zijn. Na opmetingen kwam ik tot de vaststelling dat het schaal 1/29 betrof.
Daar ben ik beginnen werken en heb zo ervaring opgedaan en materialen leren kennen.

In het begin had ik bijna niks van machines en werktuigen.Veel onderdelen op die schaal zijn te maken uit profielen die in de handel verkrijgbaar zijn. bv Buizen van 4/6/8 enz.Trapladders op schaal kunnen gemaakt worden met draad van 1mm (wat op een andere schaal soms 1,2 of 0,8 is). Op zich is dat geen probleem maar dan moet je een compromis zoeken tussen vorm en sterkte.
De keuze van LGB en Aristocraft aandrijvingen : Mijn uitdaging is zoveel mogelijk Belgisch materiaal te maken NIET om een nieuwe soort aandrijving en rails te ontwerpen.
Het is een compromis die mij toelaat om op de kortste LGB bogen met een vierasser te passeren.

Mijn visie is misschien te lang om allemaal op papier te zetten. Er zit nog veel meer achter dan deze korte uiteenzetting, voor mij is het ook belangrijk mijn modellen zo te maken zodat ik op een eenvoudige manier een tweede, derde....model kan maken.

Voor alle duidelijkheid : IK BEN GEEN HANDELAAR NOCH FABRIKANT.





Hans (en dus niet Paul [8D]),

Ik volg jou redenering 100% Het is ieders recht om te maken of te doen wat hem belieft en ik vind jou keuze een hele goede.
Ik stel voor, dat je is enkele foto's van jou realisaties post. Zodanig dat de criticasters eens kunnen zien, wat een man met inzet en goede gedachten allemaal kan.

Of je nu een handelaar bent of niet, mij maakt het niet echt uit. Ik denk wel dat je de meerwaarde aan dit forum kan geven, o.a. door jouw hulp en ervaring. Er zullen ongetwijfeld meer mensen zijn die het niet zien zitten om vanaf 0 te beginnen aan zo'n project en hierdoor afhaken. (zoals al gezegd, ik heb meerdere pogingen ondernomen om een stel te maken in H0 en spreek dus uit ervaring). Meer zelfs, ik wil wel meer horen (of lezen) van jouw visie!
Dit maakt het onderwerp juist zo interessant voor leken zoals ikzelf.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Willems

Kun je in deze schaal dan nog wel gebouwen en weg voertuigen krijgen, ik was al blij dat EMEK voor "passend"wegvervoer voor bij mijn LGB zorgt.

Wim Waleboer
www.deafslag.nl
wim.waleboer@facebook.com
LGB Treinentuin De Afslag en modulair
SalzBurgerLandesBahn

Minerva

Beste Wim,

Om mij aan het huishoudreglement van dit forum te houden heb ik u een persoonlijke mail gestuurd.

sorry voor late reactie
vrg
Hans

Willems

wim.waleboer@facebook.com
LGB Treinentuin De Afslag en modulair
SalzBurgerLandesBahn