Marc zoekt medestanders

Gestart door tonycabus, 24 februari 2005, 13:06:14 PM

tonycabus

In navolging van het 0-Forum zoekt marc De Bruyn medestanders om een werk- of interessegroep 1/29e op te richten.
Wie ge?nteresseerd is of vrienden of kennissen kent mag dat hier melden of via e-mail aan Marc onder zijn pseudo "argilla".

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

argilla

Mensen die belangstelling hebben kunnen altijd e-mailen ( debruyn.ml@skynet.be) of telefoneren naar 013/663201 ( na 20 sec slaat de voice-mail aan en kan je je naam en telefoonnummer achterlaten)
De bedoeling is te bouwen naar NMBS - voorbeeld. In onze rangen tellen we een heel enthousite medewerker Hans Mestdagh die zijn ervaring wil delen met ons. Op langere termijn zit de mogelijkheid erin dat we een 1/29 -forum oprichten die beginners en gevorden kan helpen met problemen ( bv zelfbouw loc's wagens ....) Er is al een voorstel gedaan door Hans om op het eerstvolgende Modelspoor evenement ( Nekerhal in Mechelen) naar buiten te komen en te tonen wie en wat we zijn . De visie is gericht op de NMBS modellen . Het ontwerpen en verwezelijken van de modellen.
Iedereen is welkom die onze visie ondersteunt. Misschien kunnen we een bijkomst organiseren om alles toe te lichten .
Laat iets weten Doen dus............



de Bruyn M-L
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

tonycabus

Die Mr. Mestdagh is de fabrikant van de reeks 62 op 1/29e die in MSM 30 beschreven werd door Dirk Melkebeek.

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Havoc

Bij mijn weten rijdt de NMBS op normaalspoor. Dus, 1435mm/45mm= 31.8888 of afgerond 1/32. Dat ze in de US niet kunnen tellen weten we sinds de presidentsverkiezingen, maar daarom moeten wij ze toch niet volgen?

In 1/32 heb ik wel interesse.

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

tonycabus

Ja Johan, ik wist dat je zou reageren. Jij maakt een live-steam-model niet?

Weet ook dat 1/87e X3 = 1/29e...
Bizaar maar waar.

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Havoc

citaat:
Weet ook dat 1/87e X3 = 1/29e...


Euh??? Ik vrees dat ik het verband niet zie. De spoorbreedte van H0 is 16.5 dacht ik. Dus 16.5 x 3 = 49.5. Sorry, maar als ik zie welke aandacht er in MSM aan soms pietluttige details besteed wordt, en welke kritiek fabrikanten krijgen als ze afwijken van schaal, dan verbaast het mij dat men er zelfs maar aan denkt om met een schaal die 10% verkeerd is te vertrekken.

Probleem is dat live-steam problematisch kan zijn in combinatie met electrisch materieel: er worden geen ge?soleerde wielen gebruikt... Maar ik heb wel interesse voor enkel NMBS modellen op termijn.

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Johan, je hebt gelijk met je 'juiste-schaal'-betoog. Ik begrijp ook niet goed dat ze zeggen dat ze op 1/29ste gaan werken, maar zelfbouw willen doen: dan kan het toch geen probleem zijn om de juiste schaal te gebruiken, dacht ik zo.
Ongeacht dit, ik denk dat ik namens meerdere spreek: de grote schalen zijn inderdaad fantastisch qua mogelijkheden tot afwerken, inbouw van animatie (bewegende ruitenwissers, goed klinkend geluid omdat je grotere luidsprekers kan gebruiken, ...) maar plaats is een probleem. Men wil z'n modellen toch laten rijden, nietwaar, en wie heeft er plaats voor om dit op een realistisch/verantwoorde manier te doen?
Er zijn mensen die modellen maken om ze daarna in een vitrinekast te zetten. Voor mij mogen ze dit doen, maar ik zie liever beweging...
Of is het de bedoeling om op een soort van clubbaan te gaan rijden?

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

svvander

Zou het kunnen dat de schaal 1/29e gebruikt wordt, omdat dit gemakelijker is om mee te werken?

Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

tonycabus

Ik snap eerlijk gezegd ook nog steeds niet goed waarom die afwijkende schaal van 1/29e ingang heeft gevonden, vooral in de States blijkbaar (waar ze niet kunnen tellen, nog altijd niet[}:)]).
Misschien weet iemand iets over de historiek hiervan???

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

svvander

Volgens mij heeft het te maken met de afronding van deze schaal in inch... niet meer of minder. Het zal makelijker tellen zijn in deze schaal.

Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Havoc

De enige reden die ik kan bedenken om 1/29 te gebruiken is als je kant-en-klare onderdelen wil gebruiken. Maar als je je dan toch op de NMBS wil richten, dan ben je ook niets met amerikaanse onderdelen. Een nmbs loc met UP 4-bay hoppers erachter? M1 rijtuigen op Bettendorf draaistellen? De enige (dat ik weet) europese onderdelen komen van Marklin, en dat is 1/32. (LGB is iets anders, maar dat is dan ook omdat ze smalspoor uitbeelden)

En het verschil is niet klein. Bvb, als je een wieldiameter van 1000mm neemt, dan is dat in 1/32 31.25mm en in 1/29 is dat 34.48mm. Ik zou willen weten wat de reacties zouden zijn als er fabrikanten wielen 3mm te groot maakten... Voor een rijtuig van 24m spreken we over verschillen van 7cm.

Dat sommige (europese) fabrikanten US modellen willen uitbrengen in 1/29 kan ik verstaan. De markt ginderachter is nu eenmaal op die schaal gericht.

Iets dat ik vergeten was is dat ze misschien zoeken naar mensen die 3 voets-spoor willen nabouwen op 32mm rails. Dat is een schaal van 1/28.57, afgerond naar 1/29. Zou kunnen gezien de referentie maar het 0-forum. Maar dat klopt dan weer niet met nmbs materieel.

Zelfs als je in inches zou werken kom je er niet. Dan gebruiken ze meestal iets in de aard van xinch/foot. Bvb "1/2 inch scale", dat is dan 1/2 inch is 1 voet of 1/24. Met dat systeem is 1/29 helemaal geen doen. Nomaalspoor is origineel 4'8"1/2 of 1435.1mm, Maar 45mm is altijd 45mm geweest dus daaraan kan het ook niet liggen.

citaat:
de grote schalen zijn inderdaad fantastisch qua mogelijkheden tot afwerken, inbouw van animatie (bewegende ruitenwissers, goed klinkend geluid omdat je grotere luidsprekers kan gebruiken, ...) maar plaats is een probleem. Men wil z'n modellen toch laten rijden, nietwaar, en wie heeft er plaats voor om dit op een realistisch/verantwoorde manier te doen?


Dat is misschien zo voor sommigen, maar live-steam in Z zie ik niet echt zitten... Die stoom modellen zijn niet zo sterk gedetailleerd omdat de functionaliteit hier veel belangrijker is. Die stoomkraan moet echt werken, niet er goed uitzien (dat mag wel). Er zijn echter mensen met tijd teveel, en die maken dan zulke dingen: http://www.johnsgardenrailway.info/images/Diamondhead/2005/Video/SteamShovel.MPG

Ik heb de indruk dat in die groep bouwers het maken van een werkend model en het doen rijden ervan veel belangrijker is dan in de kleinere schalen. Er zijn er die rivetten tellen, maar de meeste niet. Ook zeer veel free-lance modellen trouwens, en dat wordt daar perfect aanvaard.

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Bert Ossevoort

Nog meer schaal chaos.
Laten we lgb gaan volgen en 1/27 gaan doen past het europeese materiaal tenminste bij elkaar ,in nederland is er al een firma die al enkele jaren actief is met schaal 1/26.6 [1.27] dit is namelijk een schaal oplossing dat het vrije ruimte profiel past bij een bestaande lgb baan en toch normaal spoor modellen [alleen de spoor breedte is niet correct echter voor in de tuin valt dat optisch reuze mee ]
Ben sinds enkele maanden in bezit van een reeks 76 van S&S dit is een model gebaseerd op de NS lok serie 22/2300 en een degelijk model,en voor mij een reden daar lgb ook komt met rijtuigen en in de toekomst goederen materieel om NIET 1/29 te gaan doen .En als je gaat zitten omrekenen passen de aandrijvingen van lgb perfect in 1/27 NMBS modellen dus waarom die 62er nu in 1/29 is gemaakt ????[en er is een lgb aandrijving met een grotere radstand ,maar die kost zeker te veel??]
Voor mij is het duidelijk ik ga voor 1/27 ,en ben reeds begonnen met perrons en verlichting naar belgisch voor beeld in de tuin, eveneens met het eerste lokje [aandrijving stoomlokje lgb] een reeks91 .
Succes met de discussie verder en weer een visie en geen normbladen ,of laten we modellen bouwen die we lekker in de tuin kunnen laten rijden als ontspanning en een keer geen klinkngels tellen dat doen ze maar op schaal 1/32 !!!!! .

Havoc

citaat:
Laten we lgb gaan volgen en 1/27 gaan doen past het europeese materiaal tenminste bij elkaar


Nu geef ik het helemaal op... 1/27? Dit zou een 1:1 spoorbreedte van 1170mm moeten voorstellen (of 3 voet 10 inch). Vooral daar LGB een schaal van 1:22.5 gebruikt. Ofwel een voorbeeld van meterspoor (of 3 voet 6 inch) afgerond weleenswaar.

Die grote modellen is een soep, dat is wel duidelijk.

Wat ik eigenlijk niet snap is dat het moeilijker is om een "foute" schaal te gebruiken dan een "correcte". Op schaal werken is altijd een compromis. Je moet altijd wel ergens afronden, dat zullen de meeste hier wel al door hebben. Maar er is een verschil tussen hier en daar enkele tienden van een millimeter "foefelen" en ettelijke millimeters moeten wegwerken.

Als je zou vertrekken van metingen of plannen van 1:1 voorbeelden, dan moet je in het geval van 1/27 de spoorbreedte met 8mm "corrigeren", en in het geval van 1/29 met 4.5mm "corrigeren". Dan mag het er nog "beter" uitzien, als je zelf plannen moet gaan tekenen, dan is het heel wat simpelder om gewoon in 1/32 te werken. Je kan het toch vergeten om zaken zoals plaatdiktes gewoon lineair te schalen.

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Bert Ossevoort

Wel johan, waarschijnlijk behoor jij tot de klinknagel tellers op 1/32 geheel niets op tegen ! echter ik had al tuin spoor echter fantasie ,nu echter besloten om op een redelijk in te passen manier groot bedrijf na te bouwen echter dat staat dus niet als je lgb rails heb liggen om er 1/32 treinen op te laten rijden dus uiterlijk grotere treinen. Tevens is er een voordeel van de verkeerde spoorbreedte namenlijk er is meer bewegings ruimte om een draaistel [aandrijving] binnen de bak te laten bewegen .Weet dat dit een verkeerde instelling is om een model te ontwikkelen of om een schaal te kiezen maar sommige mensen hebben nu een maal een tuin baan met beperkingen van wat al aanwezig is,dit is ook een visie die denk ik niet verwaarloosd mag worden het is hobby geen wedstrijd om alles op schaal te krijgen ,ik zie liever een goed lijkend model soepel rijden door de tuin dan een perfect op schaal model zich met moeite wringen door de bochten!! met mogelijke ontsporingen tot gevolg.

Heb ook ooit begrepen dat de 1/29 standaard ook zo ontstaan ,goed rijden en een gelijkend model en omdat er weinig was het gemak genomen voor de modelbouwers je hebt iets ,huisje of wagon ,in 1/87 maal 3 en je kan het nabouwen en het is in de juiste verhoudingen.

Havoc

Klinknagels tellen is wel het laatste wat ik doe! Ik erger me soms verschikkelijk als ik MSM lees. Het gaat meer over dioramas gaat waar per ongeluk een trein in rijdt dan dat het over modeltreinen gaat.

Als je echter de bedoeling hebt om alles zelf te bouwen (wat ik begrepen heb uit de eerste post) dan vertrek je meestal van plannen of metingen aan voorbeelden. Toch zeker als je NMBS materieel wil maken. En dan kom je met het probleem, waar ga je het wegwerken dat de spoorbreedte 1/32 is en de rest van je model 1/29. Ga je enkel de wielen wat dichter bij elkaar zetten? Of ga je de draaistellen helemaal verkleinen?

Dat de reden om 1/29 te gebruiken te maken heeft met het gebruik van kleine boogstralen is waarschijnlijk correct. De NMRA geeft in zijn norm aan dat het gaat om "deep flange scale" ofwel modellen met een wielrand die te groot is volgens model om goed door klein boogstralen te gaan. Een andere reden is om niet teveel verschil te hebben tussen smalspoor en normaalspoor materieel waarvan de modellen op dezelfde spoorbreedte rijden zodat het materieel door elkaar te gebruiken is.

Dat van 1/87 x 3 = 1/29 geloof ik niet echt.

Als je graag grote modellen ziet rijden en toch kleine bochten wil aanhouden, dan is smalspoor met een 1:1 spoorbreedte van 2 voet ideaal! Je hebt dan 45mm spoor waar modellen in schaal 1/13.5 op rijden. En de originelen waren gemaakt om door kleine bochten te rijden.

Nu ja, ieder zijn ding. Ik ga het hierbij laten. Als Marc eens zou laten weten waarom die 1/29 gekozen is, dan zou dat al misschien een en ander verklaren.

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.