Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

synoptisch bord

Gestart door domie-o2, 03 november 2007, 13:51:40 PM

domie-o2

beste modelspoorders,

Binnen afzienbare tijd zou ik een synoptisch bord willen bouwen!
M'n vraag is nu;1/gebruiken jullie nog lampjes of al volledig over
                 geschakeld op leds???
               2/gebruiken jullie druk of tuimeschakelaar en welk
                 type???
Bedoeling van deze vraag is om te leren uit Uw bevindingen enerzijds
en anderzijds om niet te moeten constateren dat ik het beter anders had gebouwd (met alle gevolgen vandien )

Alvast dank voor de reactie's

Dominiek

INFO

Dat is leuk voor je dat je dat binnenkort gaat doen.

Maar om een goed antwoord op deze vraag te kunnen geven, wat voor materiaal gebruik je op de spoorbaan?

Het railsysteem bijvoorbeeld.
Werk je analoog of digitaal.
Het soort en type wisselaandrijving.
Wat wil je precies tonen? Alleen de wisselstand of ook de spoorbezetting?

Pas dan kan er een gericht antwoord gegeven worden, helaas is dat nu niet mogelijk.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Rochevalien

Dominiek, ik heb al ontelbare paneeltjes gemaakt voor op de modelbaan maar ik klasseer die niet onder synoptische borden.
Je kan daar namenlijk niet op zien hoe een sein staat of hoe een wissel ligt MAAR DAT HOEFT VOOR MIJ OOK NIET.
Ik werk nog steeds analoog en gebruik de standaard drukknopjes voor de wissels (met bv rode en groene topjes) en dezelfde drukknopjes voor opstelsporen( ja,je moet dus op het knopje blijven duwen om zo'n spoor op te rijden.laat je de drukknop los stopt de trein onmiddelijk = heel simpel ?n veilig)
Voor de spanning op de andere (hoofd)sporen gebruik ik tuimelschakelaars .Ik heb ook een stel tuimelschakelaars zonder vaste stand ,je moet die vast houden om te schakelen(zelfde princiepe als voor de opstelsporen)
Mocht ik ooit een terugmelding willen inbouwen zou ik wel voor leds opteren ipv voor lampjes.
En als we nog eens een modelbaan zouden willen gaan maken,dan zou ik gaan voor inbouwpaneeltjes (in de zijkant van de baan)

Gerrit

Pol

citaat:
Geplaatst door INFO

Dat is leuk voor je dat je dat binnenkort gaat doen.

Maar om een goed antwoord op deze vraag te kunnen geven, wat voor materiaal gebruik je op de spoorbaan?

Het railsysteem bijvoorbeeld.
Werk je analoog of digitaal.
Het soort en type wisselaandrijving.
Wat wil je precies tonen? Alleen de wisselstand of ook de spoorbezetting?

Pas dan kan er een gericht antwoord gegeven worden, helaas is dat nu niet mogelijk.




@INFO: Ik vind jou heel goed bezig en dat is niet cynisch bedoeld![:)][:)][:)] Laat ons allemaal voorbeeld hieraan nemen!

@Dominiek: Geef ons inderdaad hier eens even wat informatie over, dan kan iedereen je een beetje gerichter verderhelpen![:)]
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Gerolf

Voor lichtaanduidingen op mijn borden gebruik ik uitsluitend leds: voldoende lichtopbrengst en nauwelijks warmteontwikkeling, gecombineerd met energie-zuinig, verschillende kleuren beschikbaar en een lange levensduur. Voor de prijs moet je het tegenwoordig ook niet meer laten.

Schakelaars? dat hangt er maar van af wat je ermee wil schakelen, h?.
Mijn synoptisch bord is vrij groot, en herbergt nogal wat aanduidingen en schakelaars. Om reden van plaatsbesparing heb ik gekozen voor elektronische aanraakschakelaars voor de meeste punten.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

domie-o2

Beste modelspoorders

Alvast bedankt voor de reactie's.
Wat ik eigenlijk wil doen met het synoptisch bord is het volgende;
het stationsemplacement weergeven ( rijwegen met wissels en dergelijke )
M'n systeem is marklin digitaal, doch wissels schakel ik nog altijd analoog.
Ik wil dus zien welke rijweg bezet wordt en welke wissels ik eventueel moet omleggen.
Hoe ik dit technisch moet verwezenlijken heb ik via dit forum al gevonden, het gaat me meer om de gebruikte onderdelen (zoals het type schakelaars merk of bestelnr ) zoals reeds eerder aangegeven

Groeten Dominiek.

n/a

citaat:
Geplaatst door domie-o2


een synoptisch bord

Dominiek



Zou dit ook bedieningspaneel mogen genoemd worden ?

Spoorse

n/a

citaat:
Geplaatst door Locorail

citaat:
Geplaatst door domie-o2


een synoptisch bord

Dominiek



Zou dit ook bedieningspaneel mogen genoemd worden ?

Spoorse



Is dit misschien een domme vraag, daar ik er geen antwoord op krijg.

Spoorse

SuSke

citaat:
Geplaatst door Locorail

citaat:
Geplaatst door Locorail

citaat:
Geplaatst door domie-o2


een synoptisch bord

Dominiek



Zou dit ook bedieningspaneel mogen genoemd worden ?

Spoorse



Is dit misschien een domme vraag, daar ik er geen antwoord op krijg.

Spoorse


Is geen domme vraag Locorail, want je kan het ook gewoon "bedieningsbord" of "tableau synoptique" of "synoptic panel" of ... noemen.[;)]
Zolang we maar weten waarover het gaat.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Rochevalien

bij een synoptisch bord kan je zien wat je gaat schakelen en ALS je iets geschakeld hebt dmv een terugmelding.
Een gewoon bedieningspaneel heeft deze functie niet.


Gerrit

Gerolf

Een synoptisch bord toont het sporenverloop, met daarop aangebrachte schakelaars en verklikkers. Een bedieningspaneel is iets algemener: dat kan gewoon een rij knopjes met controlelampjes zijn.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Een synoptisch bord toont het sporenverloop, met daarop aangebrachte schakelaars en verklikkers. Een bedieningspaneel is iets algemener: dat kan gewoon een rij knopjes met controlelampjes zijn.



Dus als ik het goed heb , zijn deze de immense wandpanelen die we in de grote seinhuizen terugvinden.

Spoorse h

Havoc

Ja, een synoptisch bord is meer dan een bedieningspaneel, terwijl het ook een bedieningspaneel is.

Maar om terug te komen op lampjes vs leds: als je nu begint zou ik direct voor leds gaan. Zeker als je een bord van wat omvang moet maken dan ben je goedkoper uit als je er direct per 100 stuks aankoopt. Je kan als je de gebruikelijke 12-16V hebt ook gemakkelijk een aantal in serie zetten zonder problemen (met nog minder warmte ontwikkeling als je ze een voorschakelweerstand laat delen).

Ook de levensduur is veel beter, als je geen domme dingen doet moet je die van je leven niet meer vervangen.

En de warmteontwikkeling is veel kleiner, zeker handig als je het wat compact wil houden.

Geen sokkels nodig of houders.

Enig nadeel is dat als je een kleur wil veranderen je de hele led moet veranderen en niet enkel een filtertje. Langs de andere kant is dat wel een onderdeel minder.
Met vakantie voor onbepaalde duur.