Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Verkiezing model van het jaar

Gestart door svvander, 22 februari 2005, 12:11:02 PM

rgp

Dag,

Uit de reacties kan ik nog twee dingen afleiden:

- dat we bezorgd zijn inzake promotie van onze Belgische modellen

- dat FEBELRAIL en meer bepaald de modelbouwcommissie nog veel werk aan de winkel heeft om zich kenbaar te maken.  Het is een oud zeer, waar ik destijds ook niet in geslaagd ben.

Als forumdeelnemers kunnen we er voor zorgen om onze interesse voor een Model van het jaar te handhaven en aan andere door te geven.

Tenslotte wens ik Philippe Callaert alle succes toe.

Roland

n/a

halo

als we dan toch belgische modellen willen en er op een jaar niet echt sueper veel komen is het misschioen vbter omer een twee jaarlijkse verkiezing van te maken???

Gropetjes

JoVer

Ik vind op zich de titel van model van het jaar niet het meest interessante maar wel de score die de verschillende modellen behalen. Ik vind dat je best 3de of 4de mag worden met een score van 90%+, da's toch beter dan eerste met maar net 80%?

Overigens bepaalt de verkiezing niet altijd mijn aankoopgedrag: sommige dingen wil je gewoon omdat ze in je project passen en als er dan aan "echtheid" wordt ingeboet, ja ... spijtig, maar dan is dat maar zo.

Jo.

matti

Groot gelijk Jo, je moet kopen wat je zelf mooi vind en je zeker niet laten leiden door het feit dat deze loc net dat %tje meer haalde als die andere . Eigen smaak en intresse moeten de bepalende factoren zijn om een model te kopen . Aan mij verkoop je nog in geen honderd jaar zo een Braek van Olaerts . Mooi spul, dat wel, maar het past gewoon niet in mijn verzameling . Een verkiezing van een model van het jaar is meer een beloning voor de fabrikant als een leidraad voor de liefhebbers . Dat grove afwijkingen bekend gemaakt worden moet kunnen vind ik zeker als men er bij verteld hou men ze kan oplossen . Zo heb ik op de beurs in Houten (NL) al verschijdene keren een 55er van Marklin in de kleuren van ACTS zien liggen terwijl ACTS enkel 62ers van de NMBS heeft gekocht . Dat hierop opmerkingen gemaakt worden is niet meer dan logisch vind ik . Maar om te zeggen dat de Braeks van Olaerts beter zijn dan zijn type 10 omdat die net enkele procentjes minder haalde vind ikzelf een beetje absurd . Toegegeven, ik heb ook al deelgenomen aan die verkiezing van model van het jaar van Febelrail, enkel omdat het me interesant leek om de odellen eens anders te bezien . Enkele modeleen heb ik aan de hand van de resultaten lichtjes gewijzigd maar nog nooit heft een slechte beoordeling me ervan weerhouden een model dat ik mooi vind te kopen .
Een model van het jaar laten verkiezen door de lezers van MSM lijkt mij wel interesant, allen al om de verschillen te zien met de uitslag van Febelrail, maar de interesse moet dan natuurlijk ook van jullie komen en niet zoals de eerdere poging omdernomen door dit magazine waarop slechts enkele reacties bij de redactie binnen kwamen .


                    Matti [8]

marimon

Ik denk dat wanneer de lezers een model van het jaar verkiezen er een diversiteit aan modellen zullen besproken worden die eerder een inzicht zullen geven van wie met wat rijdt dan een objectief oordeel naar h?t beste model vann het jaar. Het is zo een beetje als de verkiezing van de auto van het jaar georganiseerd door bv VAB/VTB. Het is niet omdat er een bepaald model verkozen wordt dat iedereen plots die auto zal aankopen. Zoals reeds aangehaald door Matti en andere, is een model goed voor mij wanneer het past in mijn geplande baanontwerp (althans voor mij als beginner die nog niet aan "de verzameling van modeltreinen voor de vitrinekast" toe is), het past in mijn budget en een goede notie gekregen heeft van zeg maar een aantal amateurmodelspoorders zoals Sven het al heeft aangehaald. Een stoomloc bijvoorbeeld kan mij wel bekoren qua nostalgie en constructie, maar heb momenteel (zeg nooit nooit) helemaal geen interesse in zulke modellen. Ook als zou het enorm veel punten gescoord krijgen.
M.a.w. een verkiezing door de lezers zou subjectief zijn en niet objectief.
Wat artikelen betreft over de echte grote treinen gaat mijn interesse niet zover dat ik er artikelen in MSM zou wensen gepubliceerd zien. Het gaat immers voor mij in de modelbouw over fantasie. Toepassen van eigen verbeelding gelinkt naar de waarheid als voorbeeld. Hoe vuil er een echte trein uit ziet laat ik aan mijn eigen verbeelding over, volgens hoe ik het in de realiteit ooit heb waargenomen, om het dan toe te passen volgens de technieken verschenen in artikelen van MSM en modelspoorders op dit forum. Mede daardoor is MSM niet te evenaren.

Groeten,
Marc[:)]
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

janjozef

ergen meer naar voor had ik ook zoiets geschreven en daar sta ik ook nog steeds achter. Ieder zal zijn laatst aangekocht model als model van het jaar kiezen
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

svvander

citaat:
Geplaatst door janjozef

ergen meer naar voor had ik ook zoiets geschreven en daar sta ik ook nog steeds achter. Ieder zal zijn laatst aangekocht model als model van het jaar kiezen



Ik denk het niet hoor, ik zou waarschijnlijk de 59 van Roco naar voorbrengen... dat was niet mijn laatste aankoop. [:D]

Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

n/a

ik vind het niet zo'n heel goed idee als MSM ook een model van het jaar verkiezing houdt, want als Febelrail een andere winnaar heeft dan MSM, wat is dan het 'echte' model van het jaar[?]

tonycabus

Eigenlijk ook mijn mening, Thijs!

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

janjozef

nee daar ben ik het niet met eens aangezien het dan twee verschillende verkiezingen gaat bij febelrail gaat het om het model bij MSM zou het een populariteitstest zijn (zoals het vroeger gesteld was).
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

svvander

Klopt!

Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

FREMO e.V. - afd Belgiƫ

Hallo iedereen,

Ivm jullie "Model van het Jaar" verkiezingen, kan ik misschien deze kleine bijdrage geven, nl.;

Eerst vaststellen wat het beste model is dat in dat jaar werd aangekocht door "Jan met de Klakke".

Twee , dan een basis keuzelijst maken en deze aan de deelnemers voorleggen.

Derde, hun keuzen vragen, van minstens 3 modellen, aan te duiden uit de gepubliceerde lijst en dan die respectievelijk 3,2,1 punt toekenen.

Vierde, alle antwoorden binnen een vooraf bepaalde periode aankijken en de punten samentellen.

Vijde, wie de meeste punten haalt is de winnaar.
______________________________________________________________

Let wel, dat vele deelnemers niet alle modellen kennen, of kunnen aanschaffen. Dat ook bepaalde deelnemers niet geinteresseerd zijn in het voorgedragen model, wegens niet passend in hun tijdsperiode, want ja niet iedereen koopt bij de "IKEA"
{Ik Koop Echt Alles}.

Het zou volgens mij wel een duidelijk beeld kunnen opleveren van de markt situatie van bepaalde merken / modellen.

Ivm de "Breaks" van Olaerts, ??n ding moet me wel van het hart. Hij is de ENIGE producten die reageert op een foutmelding en gratis en passende oplossing doet, alle modellen terug vraagt en zelf aanpast. Dat moet een hels werk zijn geweest, wetende dat er zeker een groot pak van de modellen direct werden afgehaald. Het is nou eenmal zo dat een mensch niet kan wachten h?!

Mvg
FREMO e.V. - Afd Belgi?
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

janjozef

Sorry weer niet akkoord als enkelen weer een basislijst maken dan wordt het weer voorgekauwd, dan kunnen de deelnemers nog enkel kiezen voor wat op die basislijst staat beslis dan ineens waar ze op moeten stemmen
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

tonycabus

En da's ook weer waar Jan!

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

marctje

ik vind dat het model van het jaar er niet moet zijn ieder koopt wat hij of zij graag ziet en dit binnen zijn of haar budget ik vind persoonlijk de type 10 van ollaerts prachtig maar zijn prijs hooooooola


marc
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub