Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Verkiezing model van het jaar

Gestart door svvander, 22 februari 2005, 12:11:02 PM

svvander

Zoals we allen met plezier konden lezen in MSM, is er zojuist door Febelrail een nieuwe verkiezing geweest voor het model van het jaar. De Break van Olaerts ging met de eerste prijs lopen. Ik heb ook gemerkt dat er veel mensen hiermee niet 100% akkoord waren, wat ik best wel begrijp.
Ik vind dan ook persoonlijk dat een vooraanstaand blad als MSM, een eigen verkiezing zou moeten organiseren... Niet om Febelrail de draak te steken of om bepaalde dealers af te breken, maar eerder om het woord van de lezer te kunnen bevestigen. De jury van de verkiezing van het model van het jaar bestaat trouwens uit "proffesionals", terwijl het uiteindelijk nogaltijd grotendeels ammateurs zijn die er mee "spelen".
Wat denken jullie ervan?

Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Jurgen

Een goed idee, Sven, die verkiezing.

Maar wat die Break betreft, heeft men bij het terugroepen van het model ook niet beslist om het model toen nog niet te beoordelen? Ik dacht dat ik dat ergens in een vroegere MSM gelezen had.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

svvander

Ik weet er het fijne niet van, maar heb er wel het ??n en ander over gehoord.
Nu, wat mij eigenlijk een beetje stoort: ze houden te veel rekening met de juiste schaal etc... Ik ben ervan overtuigd, dat de doorsnee modelspoorder het niet zo nauw neemt met de exacte afmetingen, maar eerder met de algemene indruk en de prijs die hij hiervoor betaald. (Dat is bij mij toch het geval). Zo zou de 59 van Roco nooit model van het jaar worden, omdat hierbij de juiste maten niet gebruikt worden. Maar als je dan kijkt naar de meeste banen, zie je deze wel heel vaak rondrijden. Hoeveel Breaks van Olaerts zouden er zo rondrijden op de baan van Jan Modaal?
Vandaar mijn voorstel... [}:)]

Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

locomotion

Het idee van svvander lijkt mij ook te bevallen. Ik ben vroeger (in een vorig leven) nog betrokken geweest bij deze verkiezingen en ik kan bevestigen dat het er inderdaad heel ernstig aan toe gaat. Deze werkwijze vind ik zeer goed en correct. Er zullen altijd wel opmerkingen over gemaakt worden. Maar het levert objectief gesproken een goed model van het jaar op.
Maar wat men over het hoofd ziet is de interpretatie van de modale modelliefhebber. Die komt niet aan bod. Dit valt ook moeilijker te organiseren. Daarom is het voorstel van svvander geen slecht idee om dit door modelspoor magazine te laten organiseren. Niet als tegengewicht, maar als aanvulling.
Locomotion

svvander

Bedankt locomotion, nu nog zorgen dat we nog mensen zo ver krijgen om mee te helpen. We kunnen misschien al beginnen van dit forum uit.
Als we nu vragen aan iedereen om een top 3 samen te stellen, van zijn lievelingsmodellen in zijn schaal (Z, N, O, HO en al wat ik nog vergeten ben) en railsysteem (voeding: 2rail of 3 rail)... als we aan de nummer 1, 5pnt geven, aan de nummer 2, 3pnt en aan de nummer 3, 1pnt en daarvan de som maken per schaal en voeding, dan heb je een een algemeen totaal.
Als er mensen zijn met voorstellen... zeg maar!

Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

bartie

Ik ben het volledig eens met je Svvander, maar dit moet dan wel vanuit MSM uitgaan, zodat we een echt totaalbeeld krijgen van ALLE lezers. En niet enkel locs, maar ook wagons en scenery.

Groetjes Bart.

loco

Eigenlijk zou je eerst alle modellen moeten oplijsten die in aanmerking komen en ze in verschillende categorie?n onderbrengen. Daarna mag iedereen ??n stem (of twee of drie of meerdere) uitbrengen per categorie. En zo zie je wie wint.
Misschien kun je de lijst van Febelrail gewoon overnemen en iedereen daarop laten stemmen. Ten minste las je dit op dit forum wenst te organiseren. Om dit nog in het boekste te krijgen lijkt het mij een beetje te laat, of juist op tijd om vijgen na Pasen te hebben.
Wat denk je?
Loco

_______________________
www.de-pijl.be : met recent nieuws en tips

Hapag Lloyd

Hoi ,

Schitterend idee.
En dan nog onderverdelen in :
- stoomtraktie
- dieseltraktie
- E-traktie

Wagons in :
- reizigers
- goederen

Groetjes ,

Tom.


svvander

Oke, ik stel het volgende voor:
-Onderverdeling zoals ikzelf voorstelde (enkel zonder onderverdeling gelijkstroom of wisselstroom)+onderverdeling die Hapag voorstelt.
-Ik kijk geef jullie de modellen volgens deze indeling al door, uit de lijst van Febelrail, wat niet wil zeggen dat jullie er andere modellen mogen aan toevoegen.
-We laten het op dit forum lopen en indien MSM dit ziet zitten, kunnen ze het misschien in het volgende nummer publiceren, als zijnde de keuze van de lezer. Indien niet, dan blijft het een soort van opiniepeiling binnen ons forum.

Wat denken jullie hiervan?

Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

svvander

Ik heb een lijstje aangemaakt. Waar kan ik deze zetten dat iedereen er aankan? Ik heb nog niet echt veel... de modellen van Febelrail+enkele waar ik zo aan dacht. Aan jullie om het bij te vullen.

Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

guy holbrecht

De redactie( zij die mee waren tenminste) heeft dit onderwerp tijdens de lange rit naar N?rnberg aangekaart. Er zijn al enkele denkpistes geopperd. Op ??n van de volgende vergaderingen komt dit item zeker aan bod. We houden je via ons tijdschrift wel op de hoogte.
Guy.

rgp

Dag,

Ik lees dat Locomotion ooit nog heeft meegedaan en hij heeft een juist beeld gegeven van hoe het eraan toegaat.  We zijn toen in 1990 niet over ??n nacht ijs gegaan.  We hebben de moeite gedaan om bij de "buren" te gaan kijken om hun goede elementen over te nemen en te leren van hun fouten.  In Frankrijk was het opdat ogenblik de mode "om iedere heeft prijs" te spelen, wat de ganse zaak in Frankrijk geen goed imago gaf.
Wat jullie idee is, toch enkele bedenkingen:
1? een onderverdeling zoals voorgesteld gaat lijden dat er in iedere categorie geen "strijd" is.  Er komen nu ook weer niet zoveel Belgische modellen per jaar uit.  En denk eraan "herschilderingen" tellen niet mee !
2? Het moet uitgaan van MSM: Indien FEBELRAIL niet "jan met de pet" vertegenwoordigt, MSM ook niet.  Er zijn nog steeds veel mensen die geen tijdschrift lezen.  Uit clubervaring weet ik dat, als er moet gesnoeid worden in de uitgaven; de tijdschriften er eerst uitvliegen.  We gaan dus het probleem verplaatsen.
3? Wat de Break van Olaerts en de 59 van Roco betreft: er wordt wel degelijk rekening gehouden met de prijs van het model.

Het"Break"voorval: (ik ben niet onpartijdig, dat weet ik.  Ik heb met Guido in het verleden een serieuze aanvaring gehad)
Om te kunnen deelnemen aan het "Model van het jaar" moet een model onder andere voor de eerste maal te koop zijn in de gewone winkel tussen 1/1 en 31/12 van het desbetreffende jaar.  Welnu de "break" werd te koop aangeboden, maar de koppelingen voldeden niet.  Alle breaks werden ofwel teruggeroepen om andere koppelingen te krijgen of werden reeds standaard van nieuwe voorzien.  Het "aangepaste" model verscheen in 2004, maar was in se een verbeterde versie en die zijn sowieo uitgesloten.  Men had dus het model met de "slechte" koppelingen moeten testen.
Een prijs van het publiek werd ooit naar voren geschoven, maar opnieuw afgevoerd eind 1991 na het referdum dat we hadden gehouden om te weten welke ?odellen men nu wou.  Het bleek namelijk dat vele "treinliefhebbers" niet de juiste benaming kennen van een model; met wensen in het genre van "een ketelwagen op twee assen" loopt ge niet ver, he.
"Locomotion" kent de verkiezing, dan kan hij misschien bevestigen dat een bepaald jaar JOCADIS een model had meggegeven waar een kortsluiting aanwezig was; het model werd gewoon niet getest (gebuisd) en het er is geen ander gehaald, noch het jaar nadien opnieuw aangeboden.
Persoonlijke mening: Guido is ??n van de drijvende krachten in de wereld van de echte Belgische modellen, maar heeft in het verleden nog nooit een prijs gewonnen.  Hij heeft er ooit dichtbij geweest, maar heeft toen verloeren omwille van een slechte stroomafname opzijn Type 12.  Er stond toen in het verslag dat "een model van deze prijsklasse een betere stroomafname verdiende dan deze van een doorsnee LIMA-lok."
Men had dus beter een nieuwe eventueel tijdelijke prijs in het leven kunnen roepen voor de inspanningen van Nationale constructeurs.  En dat die naar Guido zou zijn gegaan, dat had ik alleen maar kunnen toejuichen.

Roland

Hapag Lloyd

Hoi ,

Oeps , dat moeten Belgische modellen zijn.

Dan heeft een onderverdeling dat ik voorstelde geen enkel nut.
Zeker in Z en N.

Groetjes ,

Tom.


Gerolf

Het aanbod aan Belgische modellen is inderdaad te klein om een jaarlijkse verkiezing te houden onder het thema 'Belgisch model van het jaar volgens de MSM-lezers (of MSM-forumleden). Ik ben wel voorstander om onder te verdelen in schaal en soort model (locs, scenery, toebehoren, ...)
Als we de modellen wel 'internationaal' toelaten is het aanbod ruimer (en wie weet is die Vietnamese loc van volgend jaar zo mooi ... [:o)]), maar ik kan me voorstellen dat een Belgisch model meer punten scoort omwille van meer gewild.
Analoog aan de Oscars kan je ook een lifetime-achievement-award toekennen aan firma's zoals Olaerts of Jocadis of ..., en waarom geen 'Belgisch model van de eeuw'?
En, wanneer we met MSM toch met een pop-poll bezig zijn, waarom ook ineens geen lezersonderzoek naar het tijdschrift zelf (populaire artikels, layout, ...)?

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

een belgich model van Jan met de pet zal volgens mij helemaal niet juist zijn, om te kunnen oordelen moet iedereen alle kandidaat modellen kennen en kunnen beoordelen. Ik denk niet dat een wisselstroomrijder een gelijkstroommodel gaat kopen om te kunnen testen, of andersom ook niet. Noch zullen er veel zijn die zowizo alle modellen die dit jaar nieuw kunnen uitkomen zullen kopen. En ik zie Marklin niet enkele modellen ter beschikking stellen aan alle Jannen met hun petten. Het resultaat zal zijn dat ieder de loc die hij gekocht heeft als loc van het jaar zal voorstellen, een alternatief is dat elke firma met een deelnemende loc een exemplaar ter beschikking stelt van de organizator en dit begint dan weer sterk op de manier van werken van febelrail te lijken.
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem