Dag,
Ik lees dat Locomotion ooit nog heeft meegedaan en hij heeft een juist beeld gegeven van hoe het eraan toegaat. We zijn toen in 1990 niet over ??n nacht ijs gegaan. We hebben de moeite gedaan om bij de "buren" te gaan kijken om hun goede elementen over te nemen en te leren van hun fouten. In Frankrijk was het opdat ogenblik de mode "om iedere heeft prijs" te spelen, wat de ganse zaak in Frankrijk geen goed imago gaf.
Wat jullie idee is, toch enkele bedenkingen:
1? een onderverdeling zoals voorgesteld gaat lijden dat er in iedere categorie geen "strijd" is. Er komen nu ook weer niet zoveel Belgische modellen per jaar uit. En denk eraan "herschilderingen" tellen niet mee !
2? Het moet uitgaan van MSM: Indien FEBELRAIL niet "jan met de pet" vertegenwoordigt, MSM ook niet. Er zijn nog steeds veel mensen die geen tijdschrift lezen. Uit clubervaring weet ik dat, als er moet gesnoeid worden in de uitgaven; de tijdschriften er eerst uitvliegen. We gaan dus het probleem verplaatsen.
3? Wat de Break van Olaerts en de 59 van Roco betreft: er wordt wel degelijk rekening gehouden met de prijs van het model.
Het"Break"voorval: (ik ben niet onpartijdig, dat weet ik. Ik heb met Guido in het verleden een serieuze aanvaring gehad)
Om te kunnen deelnemen aan het "Model van het jaar" moet een model onder andere voor de eerste maal te koop zijn in de gewone winkel tussen 1/1 en 31/12 van het desbetreffende jaar. Welnu de "break" werd te koop aangeboden, maar de koppelingen voldeden niet. Alle breaks werden ofwel teruggeroepen om andere koppelingen te krijgen of werden reeds standaard van nieuwe voorzien. Het "aangepaste" model verscheen in 2004, maar was in se een verbeterde versie en die zijn sowieo uitgesloten. Men had dus het model met de "slechte" koppelingen moeten testen.
Een prijs van het publiek werd ooit naar voren geschoven, maar opnieuw afgevoerd eind 1991 na het referdum dat we hadden gehouden om te weten welke ?odellen men nu wou. Het bleek namelijk dat vele "treinliefhebbers" niet de juiste benaming kennen van een model; met wensen in het genre van "een ketelwagen op twee assen" loopt ge niet ver, he.
"Locomotion" kent de verkiezing, dan kan hij misschien bevestigen dat een bepaald jaar JOCADIS een model had meggegeven waar een kortsluiting aanwezig was; het model werd gewoon niet getest (gebuisd) en het er is geen ander gehaald, noch het jaar nadien opnieuw aangeboden.
Persoonlijke mening: Guido is ??n van de drijvende krachten in de wereld van de echte Belgische modellen, maar heeft in het verleden nog nooit een prijs gewonnen. Hij heeft er ooit dichtbij geweest, maar heeft toen verloeren omwille van een slechte stroomafname opzijn Type 12. Er stond toen in het verslag dat "een model van deze prijsklasse een betere stroomafname verdiende dan deze van een doorsnee LIMA-lok."
Men had dus beter een nieuwe eventueel tijdelijke prijs in het leven kunnen roepen voor de inspanningen van Nationale constructeurs. En dat die naar Guido zou zijn gegaan, dat had ik alleen maar kunnen toejuichen.
Roland