Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Beginnen bij het begin

Gestart door Gizzmo, 02 november 2007, 17:35:49 PM

Gizzmo

Hallo iedereen,

Zoals iedere beginner geraak je al snel onder de indruk van al da mooi's dat je hier op het forum kan bekijken. Jammer genoeg zorgt die overvloed aan informatie ook al snel voor verwaring.

Zo wil ook ik graag starten met een baan ... maar al snel kom je tot de ontdekking dat je echt wel wat meer achtergrond nodig hebt dan je op het eerste zicht zou gedacht hebben.

Volgende gegevens liggen al min of meer vast:
- Schaal N
- Digitaal DCC
- Tijdperk V
- 2 spoor rails

Maar dan komen natuurlijk de vragen he :)

Na heel wat zoek werk ben ik erachter gekomen dat je op een relatief goedkope manier via mrDirect en Koploper een zeer mooie digitale baan kan bouwen. Alleen is mijn kennis dan weer te beperkt om nu al precies uit te maken wat je dan nog wel moet aankopen. Op de site van mrDirect staan een aantal voorbeeld boosters die zeker samen werken met de software waaronder de marklin 6015 of 6017 of de ROCO 10761 Booster.
Wil dit dan ook zeggen dat je verder moet gaan met bv. marklin of ROCO of gaat het hier over gewoon een booster die enkel het signaal versterkt los van merken of systemen?
Naast die booster heb ik vermoedelijk ook nog een Transfo nodig? Moet ik daar wel rekening houden met eventueel merk of type?

Graag zou ik via Ebay ofzo een 2de hands trafo en booster aankopen voor niet al te veel geld ... zodat ik daar eerst wat mee kan knoeien.
Ik heb echt het gevoel dat ik eerst heel wat meer moet leren vooralleer je een leuk bannenplan kan maken. En dat wil ik dan ook eerst doen met een simpele baan.

Mocht iemand me alvast op weg kunnen helpen ...many Thx!
Groeten,
David

ysbeer

Kijk dat bedoel ik nu.
Recht toe recht aan vragen.
Je ziet het heel goed het vergt veel studie maar het loont.
Antwoorden.
Elke dcc booster is bruikbaar van welk merk ook,dit heeft niets te maken met welk merk trein je koopt.
Zie het maar als benzine,als je altijd shell tankt,betekend dat niet dat  je beperkt wordt in het automerk wat je koopt.
Bij DCC werken uiteraard alleen DCC decoders
Het zelfde voor de transformator,elke trafo met de juiste spanning is goed,het merk is onbelangrijk.
Het moet natuurlijk wel een veilige zijn
En daar mee bedoel ik.

wim ysbeer
Goed merk en onbeschadigd

wim ysbeer

DelticPower

citaat:
wim ysbeer
Goed merk en onbeschadigd


Ja en laten we hopen dat we hem hier op het forum nog lang schadevrij in een goede gezondheid kunnen gebruiken.[:D][:D]

Groeten van Jan

ysbeer

jan

was niet zo bedoeld maar dank je wel[:D][:D][:D][:D][:D][:D]

wim ysbeer

Gizzmo

Ok jongens ... ik zal het proberen schade vrij te houden [:D]

Na wat zoek werk blijkt de Multimaus van Roco het vlotst verkrijgbaar op Ebay ...
bv:http://cgi.benl.ebay.be/Roco-Digitalset-komplett-mit-multiMAUS-50VA-wie-NEU_W0QQitemZ160172496187QQihZ006QQcategoryZ40697QQrdZ1QQssPageNameZWD2VQQcmdZViewItem

Ik vermoed dat dit meestal setjes zijn die uit een startpakket komen (transfo, booster, multimaus).
Volgens de site van mrdirect is de ROCO 10761 Booster zeker bruikbaar, bij de sets zit echter de 10764, maar ook deze blijkt bruikbaar ... tenzei iemand hier anders zegt?

Is dit een leuke set om alvast mee te starten? (testfase met mrdirect en in de toekomst koploper)
Ik ben ook een tijdje opzoek geweest naar de nieuw prijs van een dergelijke set, maar ik heb niet echt iets kunnen vinden [:(]
Wat is een goede prijs voor dergelijke set?
Ik heb de indruk dat deze setjes rond de 50 a 60 euro gaan.

Alvast dank voor de extra info!
GreetZ
David