Zeer spijtig, voor alle leken op dit forum

Gestart door n/a, 02 november 2007, 13:46:01 PM

Gerolf

#60
Jan, mijn reactie over die microcontrolers was enkel als illustratie bedoeld, in de stille hoop dat er iemand via PM zou antwoorden.

Ik wou alleen maar schetsen dat ik begrijp hoe een leek zich voelt, en dat aan de hand van een voor mij recent voorbeeld. Ook "gevorderden" moeten wel eens terug iets "nieuws" gaan ontdekken.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

#61
Gerolf dat had ik ook begrepen, maar ik ben akkoord dat iemand eerst de basis begrippen moet kennen en gerichte vragen moet stellen voor men kan antwoorden, maar het is een feit dat je al moet weten over wat je bezig ben vooraleer je vragen kan stellen, als er dan nog zulk een antwoorden worden gegeven begrijp ik maar al te goed dat geen enkele beginner nog veel zin heeft om verder vragen te stellen. Als je dan toch met zelfstudie de electronica moet eigen maken kun je net zo goed verder studeren en het digitaal gedeelte erbij nemen, als iedereen dat voor zijn problemen dan doet kunnen we het forum net zo goed opdoeken of de naam veranderen in groot-lullers-forum, want dat is alles wat er nog zal overschieten.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Michiel

#62
Hallo iedereen,

Ik kom naar dit forum omdat ik mijn modelbaanplezier wil delen, en nieuwschierig ben naar hoe anderen het doen.

En dan stel ik me de vraag, waarom alles en iedereen steeds weer in hokjes geduwd moet worden: beginner/ervarene, digitaal/analoog, 2rail/3rail, module/vaste-baan... WAT MAAKT HET UIT???

We zijn hier samen om met elkaar een leuke tijd te beleven, en te kunnen delen in ervaring en leute. Het enige wat we dienen te behouden is respect voor mekaar. En hebben we een off-day? Ook  goed, Maar is het dan zo moeilijk om een ander dan in zijn waardigheid te laten?

Laten we allemaal samen het modelbouwplezier delen, mekaar helpen en kletsen over dingen die we tof vinden!

Sorry, maar dat moest er even uit![;)]
Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

modelbaanHO

#63
citaat:
Geplaatst door Saraan
En dan stel ik me de vraag, waarom alles en iedereen steeds weer in hokjes geduwd moet worden: beginner/ervarene, digitaal/analoog, 2rail/3rail, module/vaste-baan... WAT MAAKT HET UIT???



Het is nu al moeilijk om op het forum informatie terug te vinden. Met de zoekfunctie krijg je soms tientallen pagina's met topics die de opgegeven zoekwoorden bevatten.
Het opdelen in hokjes kan het zoeken naar alleen maar effici?nter maken.

Ikzelf rijd nog analoog en dat zal voorlopig zo blijven. Alle topics onder het item 'Digitaal' lees ik gewoonweg niet.



Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Michiel

#64
citaat:

Het is nu al moeilijk om op het forum informatie terug te vinden. Met de zoekfunctie krijg je soms tientallen pagina's met topics die de opgegeven zoekwoorden bevatten.
Het opdelen in hokjes kan het zoeken naar alleen maar effici?nter maken.


Het structureren van de informatie op dit forum is nodig, dat is geen punt.[;)] Ik bedoel dat het stigmatiseren van personen en hun opinies niet nodig is en best vermeden kan worden.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rochevalien

#65
Havoc,zelf decoders bouwen ???? om in loks in te bouwen???? dat is ne straffe toer ,of is het alleen voor de grote schalen???

Jan Jozef,als we (leken,gevorderden,experts,genieen,)onze mening niet meer mogen zeggen,dan wordt het inderdaad triestig op het forum.

Voor iedereen die denkt dat het zelf opzoeken (vergaren van enige kennis en boeken lezen)onzin is heb ik deze vraag:
Hoe heeft iemand die in 1981 met treinen is begonnen,het dan klaargespeeld om anno 2007 de kennis (en de ervaring )te hebben die die "iemand" nu heeft.Komt daar nog bij dat die gast g??n enkele computer opleiding heeft genoten en pas sinds 1999 internet heeft???



Gerrit

Gerolf

#66
citaat:
Geplaatst door modelbaanHO

Het is nu al moeilijk om op het forum informatie terug te vinden. Met de zoekfunctie krijg je soms tientallen pagina's met topics die de opgegeven zoekwoorden bevatten.
Het opdelen in hokjes kan het zoeken naar alleen maar effici?nter maken.
Ik erken het probleem, maar het is niet simpel om dit op te lossen.
Wat al zou helpen is dat de titel van een draadje het verhaal dat er op volgt beter zou illustreren. Dat heeft te maken met een goede titel (geen "help" of "digitaal probleem" of ... als titel)
Het zou de zoekfunctie een stuk effici?nter maken.

Gaandeweg verandert een draadje - vaak terecht - van inhoud, en worden er ineens andere onderwerpen aangeraakt of zelfs opgelost. Eigenlijk zou dan de titel van het onderwerp moeten aangepast, of beter aangevuld moeten worden. Dat is iets dat de oorspronkelijke vraagsteller kan doen of door een admin moet gebeuren.

Om die titelwijzigingen "eventjes" met terugwerkende kracht op al de draadjes uit het verleden te doen lijkt me echter een enorme job... [B)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

#67
citaat:
Havoc,zelf decoders bouwen ???? om in loks in te bouwen???? dat is ne straffe toer ,of is het alleen voor de grote schalen???


Neen, dat is geen straffen toer. Er zijn genoeg schema's op het net te vinden. Zelfs voor spoor Z als je wat zoekt. Enige dat je moet kunnen is een (meestal) pic programmeren. Maar als je wat rondzoekt vind je wel iemand. Programma om erin te steken is ook op het net te vinden. bvb hier: http://www.merg.org.uk/resources/dcc.htm

En als je eenmaal een schema hebt en snapt hoe het werkt, dan kan je door de motorsturing (en voeding) aan te passen variaties maken van N tot LGB.

Maar hoe nu zo'n blokstelsel digitaal werkt h?, dat heb ik nog niet gevonden...

Met vakantie voor onbepaalde duur.

tonycabus

#68
Ach, hetzelfde als een ander, dat bloksysteem..!
Maar het probleem is imho dat velen de boel totaal verkeerd inschatten, of mirakels gaan verwachten.
Digitaal staat -verbeter me als ik fout ben!- voor het besturen van meerdere treinen onafhankelijk van elkaar op hetzelfde stroomcircuit, niet noodzakelijk op hetzelfde spoor. Op zich leuk en gemakkelijk want je hoeft, om een trein stil te zetten, alleen maar dat commando aan DIE trein te geven (dat adres dus) en de stroomtoevoer niet te onderbreken. Je kan dus in principe zoveel treinen tegelijk besturen als je handen en hoofden hebt. Anders gezegd: terwijl ??n trein paradeert rangeer jij lekker in je station. Al het materieel dat stilstaat kan geluid maken, lichten kunnen branden en al.
*Hoe komt dat?
Wel, op de sporen staat steeds 'stroom'.
*Maar waarom staat de ene trein dan stil en de andere niet?
Omdat elke trein een 'ontvangertje' heeft met een eigen 'naam'.
*Hoe gaat dat in zijn werk?
De 'Zender' (centrale dus) vertelt in de 'stroom' :"Jantje, licht aan! stilstaan!"/"Bertje, vooruit snelheid 1"/"Klaas, achteruit snelheid 10, maak geluid"
De namen zijn de 'adressen', gevolgd door instructies.
Alle loks die hetzelfde adres hebben, zullen ook op dezelfde instructies reageren.
Sommige fabrikanten van digitaal materiaal achtten het nodig de boel nog wat complexer te maken door ook wissels en seinen van zulke ontvangers (dat zijn dus de beruchte 'decoders') te gaan voorzien.
Voor insiders leuk, voor de beginner is het hek helemaal van de dam.
Want dan komt het: DIGITAAL KAN ALLES zeggen de beruchte fabrikanten, maar ze laten het denkwerk wel AAN ANDEREN OVER !!!
Die 'anderen' zijn mensen als Wim 'Info' en Paul Haagsma.
Zulke mensen gaan zich dan uit de naad werken om voor jullie computerprogramma's (GRATIS!!!) te schrijven.
EN NU GA IK EENS DEFTIG UITHALEN!
Dan moet je wel weten waaraan je begint! Op een ovaaltje met een M?rklin Mobile Station kan je NIET MET 'KOPLOPER' RIJDEN !!!
Begin simpel, probeer eerst al eens de basismaterie te beheersen, en READ dus THAT FU...NG MANUAL.Anders kom je er nooit
Ga niet rennen voor je kan stappen. En val de mensen dus ook niet met onnodige vragen lastig. Ga op zoek in dit forum waar reeds over het onderwerp werd gesproken. Maak het jezelf niet te moeilijk!!!
Ook als je, bij wijze van spreken, op een ovaaltje computerbestuurd wil rijden, zal je een aantal dingen nodig hebben die je normaal 'zelf aan boord hebt'. Je computer zal niet alleen een mond, om commando's te geven, nodig hebben, maar ook ogen (om de treinen te zien) en oren (om naar jou te luisteren) moeten hebben. Simpel? NEEEEEEEE!!!!!
Daarom zijn de mensen die de kennis hebben vergaard door het allemaal voor jullie uit te spitten, ook bereid om jullie verder te helpen.
Maar in Godsnaam, leer eerst stappen!!!!!!!!!!!!!!!
Rennen kan je later wel leren.
En wees dankbaar voor het GEDULD van jullie technische medemensen.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

DelticPower

#69
Tony mijn mond valt open. Je brengt het probleem waar we al pagina's over hebben vol geschreven ineens terug tot zijn basis. We moeten niet gaan rennen voordat we kunnen lopen. Juist. Maar er zit toch nog een klein probleempje op de loer. Gelukkig zijn er de mensen zoals Wim Info die ons verder helpen, maar om in jouw beeldspraak te blijven, ook deze mensen hebben een voor de meeste van ons een te snel tempo. Het is daarom niet dat de meesten sneller moeten, maar moeten we hopen dat deze technische mensen even willen vertragen en ons een hand reiken in ons tempo. Maar we hebben ook zelf een verantwoording, en soms heb ik het idee dat we te gemakkelijk worden.
Zo van ik heb dit gekocht, zorgen jullie nu maar dat ik er mee kan rijden. Of mijn kamer is zo groot, wie levert mij, liefst vandaag nog een sporenplan met alles erop en eraan.
Vooral in de groep ouderen, de herintreders, zit nog teveel het analoge denken. Ook onze modelbladen blijven in gebreke, artikelen over digitaal zijn schaars, artikelen met voor aanvangers begrijpelijke taal op twee vingers te tellen. De digitale techniek in treintjesland gaat gelukkig in een wat langzamer tempo vooruit maar de ontwikkelingen staan niet stil en we zullen mee moeten.
Daarom Tony, al kunnen we net een beetje lopen, we moeten ook blij zijn met de duwtjes van onze technische forumgenoten. Ook al kan het gebeuren dat er eens iemand te fors geduwd wordt en deze een keertje valt. (Was er geen gezegde, met vallen en opstaan leren)
Groeten van Jan

Havoc

#70
Tony, je mist echter 1 belangrijk punt. Je kan niet alle systemen kopen om eens uit te proberen of dat enen systeem je nu gaat toelaten te doen wat je in gedachten hebt.'

Sorry, maar handleidingen laten vaak te wensen over of zijn geschreven vanuit 1 standpunt. Als ik met een bepaald systeem iets wil bereiken dat ik voor ogen heb, maar dat de schrijver van de handleiding niet aan denkt dan helpt mij dat niet.

Wat moet je dan doen? Stomme vragen stellen. En daar krijg je dan als antwoord op: maak een testbaan... Denk je echt dat "eerst Lenz uitproberen, gaat niet zoals ik wil, dan maar Zimo, gaat ook niet. Misschien Lenz met koploper, ook niet alles, dan eens etc,etc." een oplossing is? En onderweg nog eens alle problemen oplossen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

just4fun

#71
citaat:
Geplaatst door tonycabus

... en READ dus THAT FU...NG MANUAL ....


'k Zou zelfs meer zeggen: do it a 2nd time, a 3th time, a 4th ... (en dat geldt niet alleen voor digitaal modelspoor [;)])

citaat:
Geplaatst door Havoc

Tony, je mist echter 1 belangrijk punt. Je kan niet alle systemen kopen om eens uit te proberen of dat enen systeem je nu gaat toelaten te doen wat je in gedachten hebt.'


Vandaar dat een zo volledig mogelijk vergelijkend artikel of reeks (ook met niet commerci?le 'producten') een erg welkom iets zou zijn. Uiteraard zal dat artikel al vanaf verschijningsdatum niet meer up-to-date zijn wegens nieuwe soft- of hardware, maar er is dan toch al iets.
Waarom wordt decoder X aanbevolen en niet Y? Waar zitten de verschillen in besturingscentrale A en B? ...? Een soort Test-Aankoop voor model-digitaal dus.
Groet,
Paul

belair

#72
Toen ik begon met treinen, en dat is nog niet zo lang geleden, heb ik mij eerst deftig laten informeren door op het internet te surfen, tentoonstellingen (beurzen) te bezoeken. Een bezoekje aan MTE en daar is het allemaal begonnen. Daar heb ik eens deftig met den bompa kunnen spreken (onze Tony natuurlijk). Hij gaf de raad, zoek het niet te ver, een PC gebruiken voor een baan zoals de meeste onder ons hebben is zeker overbodig, den Ervin (Erwin Janssens) zijn baan is nu wat anders. Neem het simpele bv een lokmaus en die doet alles wat je verlangt. Mijn wissels overleggen doe ik analoog met terugmelding. Start hiermee en leer stelselmatig verder en verder, zo kom je aan een bepaald punt dat je eindelijk begint te weten wat je wil, dan kun je vragen stellen die iedereen zal verstaan, zelfs jij, en kunnen mee helpen. Denk niet dat zonder al die pc toestanden je geen plezier kan hebben aan uw baan. Kijk maar naar de mensen die gewoon analoog rijden.
Zoals Tony zegt, leer eerst gaan voor je gaat lopen, die raad heb ik van Tony opgevolgd en mij nog niet moeten beklagen.
De wijze raad van den pompa, niet onderschatten.[:D][;)]
mvg
Luc

erik50

#73
@Tonucabus,
Ik citeer uit je posting (val de mensen dus ook niet met onnodige vragen lastig)ppff wat een reactie zeg !![:(]
Nu heb ik ook nog andere hobby's die ook een forum hebben.
Maar een reactie zoals deze heb ik daar nog nooit gehoord als het om een technisch vraagje gaat.
Ik zal je in ieder geval niet lastig vallen hoor.
ps 1 maand op het forum en het hoeft al bijna niet meer voor mij [B)]
Erik
Logica brengt je van A naar B. Fantasie brengt je overal.
Groeten Erik.

ysbeer

#74
Erik50

Wat jij hierzegd is niet waar.
Als je een goede vraag hebt ,krijg ja altijd goed antwoord.
Waar het hier over gaat zijn vragen waarop niet te antwoorden is omdat,of de vraag is zo vaag dat niemand voldoende informatie heeft,of zo grootschalig dat je een boek moet schrijven om hem te beantwoorden.
Ik heb het (en ook andere)al meer geschreven maak een plan wat je wilt,en vraag dan doelgericht.
Als je vraagt "wat zijn goede treinmerken voor een beginner"dan krijg je antwoord.
Als je vraagt"past decoder xxx in lok yyy"dan krijg je antwoord
Als je vraagt"welke rails is de beste"dan krijg je antwoord
Als je vraagt"hoe leg ik de rails neer,of is dit een mooi spoorplan"dan krijg je antwoord.

Maar als je schrijft"?k heb een lok gekocht en 2 wagens,welke rails moet ik daar bij kopen,en loopt die op een lokmaus,dan krijg je geen antwoord.
Snap je zelf nu waarom niet????????????

wim ysbeer