Zeer spijtig, voor alle leken op dit forum

Gestart door n/a, 02 november 2007, 13:46:01 PM

n/a

#15
citaat:
Geplaatst door JoVer



Wat ook nooit kwaad kan is je eens bij een club aansluiten, meewerken en daar "de stiel" leren.




Heb ik persoonlijk gedaan, maar helaas is onze clubkrak vorig jaar overleden.
En in sommige clubs worden de digitalisten dan weer bekeken als kapitalisten[}:)]

Wat voor de meeste leken op dit en andere forums een onzettend bijlangrijk hulpmiddel zou zijn , schema's.

Heb enkele tijd geleden een item gevolgt op dit forum waar de vraagsteller er na een lange periode nog steeds niet uit kwam.

Tot op het moment, ik geloof Klaas Zondervan, een duidelijk schema tekende waar alles op stond.ttz een trafo was afbeelding trafo , een schakelaar was dit dan ook.
Plotseling had vraagsteller het door.
Zo simpel kan het soms zijn.


Spoorse

janjozef

#16
Er is inderdaad veel over digitaal te vinden maar er is de noodzaak om een minimum hoeveelheid aan electronica kennis te hebben. Ieder modelspoorder die deze kennis niet bezit moet proberen die zich eigen te maken, of van digitaal afblijven. Natuurlijk kan een goede vriend die wel die kennis heeft je een aardig stuk op weg helpen, maar voor de volstrekt leek is het via dit forum onmogelijk om de massa problemen die een niet-kenner heeft op te lossen. Goede wil is er aanwezig langs alle kanten maar zonder die minimum kennis kom je er gewoon niet aan toe. Hoe ik dat weet wel ik zit in hetzelfde schuitje.

Jan

@Yves dat jullie als kapitalisten werden bekeken hebben jullie aan jezelf te danken, niet direct aan jouw, maar aan de 2 "trappisten", maar dat terzijde.
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

n/a

#17
citaat:
Geplaatst door janjozef



@Yves dat jullie als kapitalisten werden bekeken hebben jullie aan jezelf te danken, niet direct aan jouw, maar aan de 2 "trappisten", maar dat terzijde.




Jan,
O.K. Maar ik zit ondertussen met de gebakken peren.[xx(]

Dit eventjes off topic

janjozef

#18
Dat geld evengoed voor mij, moest Walter nog leven dan zou ook ik een pak verder staan in mijn kennis van digitaal.
zoals de titel zegt heel spijtig voor alle leken, in de club dan nu.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

rgp

#19
Dag,

Even redeneren: als ik een auto wens te kopen, waar ga ikk dan naartoe ?  Juist naar een verkoper !

En daar knelt het echte schoentje: hoeveel verkopers kunnen ook uitleg verschaffen ?  Er is een verzachtende omstandigheid: er zijn zeer veel systemen, waarvan er dan nog een aantal cloons bij zijn ook.

Wil je uitleg over digitaal ? Ik kan het u niet geven, want ik ben zelf een leek, maar wat je wel kan doen is:
1? zo juist mogelijk omschrijven wat je wenst te bekomen.
2? hieruit de vragen distilleren.
3? naar een club gaan waar digitaal beoefend wordt (hebben meer kennis dan de winkeliers en zijn - vooral - objectiever (lees niet betaald door een merk)

Roland

Gerolf

#20
Ik heb dit draadje even laten begaan, benieuwd naar reacties. Ik moet zeggen dat er hele zinvolle zijn geweest tot nu toe.

Beginnersvragen in 't algemeen: daar bestaat al een aparte rubriek voor.
Beginnersvragen over digitaal: nu is digitaal helaas geen beginners-onderwerp, toch zeker wanneer je een iets uitgebreider project dan een ovaaltje wil maken.
De fabrikanten willen ons graag het tegendeel laten geloven - een belangrijk verkoopsargument. In handleidingen voor startsets lijkt het zo simpel: die draad in dat gaatje en rijden maar ...

Je hebt inderdaad wat elektronica-basiskennis nodig voor een uitgebreider digitaal project: wat is stroom, (wissel-)spanning, weerstand, massa, ... Om daarna de digitale basisbegrippen te leren: waarom er verschillende decoders bestaan en wat die doen, DCC/motorola, boosters, detectie, ...

Als beginner heb je hier geen idee van, en dus ook geen idee welke informatie je nog mist. Je kan pas een goede vraag stellen mits wat basiskennis. Dus: wat zelfstudie, opzoeken (ook op dit forum is al heel wat ingetikt!)

Dit neemt niet weg dat een antwoorder geen reden heeft om bot te doen wanneer iemand iets niet begrijpt. Als je over je toeren raakt omdat je iets niet aan iemand zijn verstand kan brengen kan je beter gewoon niet antwoorden. Niemand verplicht je om iets in te tikken.

@Locorail: ik begrijp je ongenoegen/bezorgdheid in het begin van het draadje, maar toch:
Als je iets persoonlijk tegen iemand te melden heb, doe dat in eerste instantie via PM.

Tenslotte: alle "gevorderden" waren ooit beginners. Ze hebben zelf ook gaandeweg hun kennis moeten vergaren, na heel wat jaren, en toen het vaak een stuk moeilijker was om aan goede informatie te geraken.
Natuurlijk willen beginners liefst zo snel mogelijk "vorderen", maar sommige dingen vergen nu eenmaal tijd.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

kasteel

#21
misschien helpt deze site al een beetje - is wel niet specifiek modelspoor
http://www.hobby-electronics.info/
Jan

n/a

#22
@ Gerolf,

Ik wil hier nog eens sterk op benadrukken dat ik iets heb willen aankaarten, dat bij velen zwaar op de maag licht.

En de blauwe tekst is wel degelijk een passage uit een mail,ontvangen van een forumlid.En niet iets dat zo maar uit de lucht is gegrepen.

En dat ik , en met mij zovelen anderen, de antwoorden van Info soms ongepast vinden is geen geheim.Alleen zijn er velen die daar niet met naar buiten willen komen.Wat hun volste recht is.

Yves

martintje

#23
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden [:)]

Ik ben het weer eens helemaal eens met Gerolf.
Sommige dingen met je zelf nou eenmaal wat moeite voor doen.
te vaak zie je iemand naar de weg vragen, terwijl hij voor de stadsplattegrond staat.
Dat sommige dingen regelmatig hard aan kunnen komen hoeft niet per definitie aan de verstuurder te liggen, kan ook aan de ontvanger liggen.
Er zijn nu eenmaal facetten in de hobby die kennis vereisen, zorg dat je die kennis krijgt of sla dat dtukje over en zoek naar een alternatief.
heb je eenmaal de basis kennis vergaart, kan je gericht vragen stellen, simpeler kan het eigenlijk niet. en als je voor het eerst zelf je huis wil bouwen, ga niet gelijk een wolkenkrabber willen bouwen..............
Mvg Marty

Gerolf

#24
citaat:
Geplaatst door Locorail
@ Gerolf,
Ik wil hier nog eens sterk op benadrukken dat ik iets heb willen aankaarten, dat bij velen zwaar op de maag licht.
Laat me nog even verduidelijken:
Ik had al gesteld dat ik de bezorgdheid en het ongenoegen begrijp. Ook de boodschap "dat een antwoorder geen reden heeft om bot te doen wanneer iemand iets niet begrijpt" is duidelijk, denk ik.

Het lijkt een beetje een fenomeen te zijn: ofwel is men hoogbegaafd op technisch vlak, ofwel op relationeel vlak. Mensen die ?n een grote kennis ?n een goede manier hebben om idee?n over te brengen zijn helaas zeldzaam.
Misschien is de oplossing: ook mekaar daarin te helpen. Vermits dit soort - niet minder zinvolle - communicatie al gauw persoonlijk wordt, is PM aangewezen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

#25
Gerolf, was dit antwoord aan het opmaken tijdens uw nog niet door mij gelezen posting.

Nu ga ik het toch nog eens proberen duidelijk te maken, want bij sommigen is het "Dure te Comprenure"(is Antwerpse uitdrukking)

Scheer niet iedereen over de zelfde kam, voor de zoveelste maal, ik heb een citaat geplaatst uit een door mij ontvangen mail.

Als er nu iemand is die zich alle moeite reeds heeft getroost om informatie te zoeken is het de mail schrijver wel, en dat hij kunde heeft betwijfel ik ook niet. Zolang deze persoon zich zelf niet voorstelt doe ik het ook niet.Basta

Het gaat hier niet om personen die een natte droom hebben gehad over digitaal ,en dan maar vragen stellen.

Het gaat hier enkel en alleen dat sommige ,reeds jaren met de hobby bezig zijnde, hobbyisten geen vragen meer durven stellen. Dit enkel en alleen om de soms zeer botte en alles behalve respectvolle tot soms minachtende antwoorden van sommige forumleden.Die dit dat dan nog alleen op dit forum doen.

Dus met alle respect martintje , maar uw vergelijking met huizen en buildings raakt kant nog wal.

Spoorse






martintje

#26
Het is nou eenmaal een gegeven dat hoogbegaafde mensen zeer slecht zijn in dingen uitleggen, aangezien ze  stappen verder denken dan waar ze bij de uitleg zijn, en ervan uitgaan dat de andere dezelfde looppas in denken heeft. heeft verder niets met de modelspoordelarij te maken.
mensne met heel veel kennis over een bepaald onderwerp, en die het ook begrijpelijk uit kunnen leggen, die zijn dun gezaaid, moeten we mee leren leven [:)]

Er komt in mijn optiek ook nog wat ander bij kijken.
Wat mij vaak opvalt: er wordt een vraag gesteld. Pietje geeft een zeer onderbouwd en goed antwoord omdat Pietje weet waar hij het over heeft.
Daarop komt Jantje met een antwoord, terwijl jantje de klepel even niet weet te hangen, maar hem wel gehoord heeft.
Vervolgens komt Keesje en die heeft geen klepel gehoord maar weet wel waar deze hangt, dus komt ook met een ander antwoord.
Daarop moet Pietje weer reageren zodat de vraagsteller nog weet waar het over ging.
Zolang keesje en jantje niet eigenwijs zijn is dat niet zo erg.
Zijn ze dit echter wel dan krijg je een wellus nietus verhaal, en wie bepaald dan wie gelijk heeft??
Gevolg, veel onbegrip en irritatie.
kunst is dus dat Pietje die irritatie kan bedekken, maar de kunst is ook dat andere de irritatie zich kunnen voorstellen.

soms is het misschien beter een vraag in een PM te stellen aan diegene waarvan je denkt dat die de beste antwoorden heeft.
weet diegene het niet, weet diegene meestal wel wie wel de juiste antwoorden heeft.
mijn ervaring is dat soms een PM met een specifiek probleem beter werkt.
De oplossing kan later op het forum gedeponeerd woden en is dan veel helderder dan 5 pagina's wellus nietus.
Domme vragen bestaan weldegelijk, ik ben dar zelf een goed voorbeeld van, en mijn ervaring is, zelfs dan ben ik via PM goed geholpen

Overigens zijn de gebuikte namen zeer toevallig en verwijzen naar niemand op dit forum [:D]

Edit, loco u heeft gelijk dat ik misschien teveel alles over 1 kam scheer.
Ik bedoelde alleen maar dat mensen in het algemeen te snel vragen en dat andere daar door omstandigheden sosm wat raar of kort op reageren.
Was dus niet een specifiek bedoelt op jouw "ingezonden" mailtje
Dat voorkom je ook niet altijd want hoe je het ook bekijkt, we zijn allemaal mensen met emoties, en die emoties zijn nu eenmaal niet altijd hetzelfde, gelukkig.
Vandaar dat ik hierboven zei,  de kunst van het bedekken [:)]
Mvg Marty

n/a

#27
citaat:
Geplaatst door martintje


Er komt in mijn optiek ook nog wat ander bij kijken.
Wat mij vaak opvalt: er wordt een vraag gesteld. Pietje geeft een zeer onderbouwd en goed antwoord omdat Pietje weet waar hij het over heeft.
Daarop komt Jantje met een antwoord, terwijl jantje de klepel even niet weet te hangen, maar hem wel gehoord heeft.
Vervolgens komt Keesje en die heeft geen klepel gehoord maar weet wel waar deze hangt, dus komt ook met een ander antwoord.
Daarop moet Pietje weer reageren zodat de vraagsteller nog weet waar het over ging.
Zolang keesje en jantje niet eigenwijs zijn is dat niet zo erg.
Zijn ze dit echter wel dan krijg je een wellus nietus verhaal, en wie bepaald dan wie gelijk heeft??
Gevolg, veel onbegrip en irritatie.
kunst is dus dat Pietje die irritatie kan bedekken, maar de kunst is ook dat andere de irritatie zich kunnen voorstellen.





Schitterend geformuleerd.[;)]
Jij bent dus gegaaft met zowel kennis als taalvaardigheid.[:D][:D]

Spoorse h

martintje

#28
Heuuuuhhh was een waarneming heh.
Mijn kennis is zeer beperkt, en mijn taalkennis is nog beroerder dan van een gemiddelde Nedelandse leraar [:)]
Ik neem dus aan dat je opmerking ook enig spot en sarcasme inhield, wat ik overigens zeer goed kan hebben hoor [:D]
ik ken mijn beperkingen,  en zolang ik niet op een Adriaan-van-Dis forum zit vind ik het best, zoalang het maar te lezen is [^]
Mvg Marty

n/a

#29
citaat:
Geplaatst door martintje

Ik neem dus aan dat je opmerking ook enig spot en sarcasme inhield,



De eerste zin is oprecht.
De tweede met een knipoog,maar zeker geen spot of sarcasme[;)]

Spoorse h