Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Zeer spijtig, voor alle leken op dit forum

Gestart door n/a, 02 november 2007, 13:46:01 PM

n/a

Hallo iedereen,

Heb heden een Pm gekregen van een gerenomeerd forumlid met als titel "Het einde is nabij"

Ik zal hier een citaat uit geven.

"Ik ben al dagen bezig om documentatie te zoeken over digitaal voor beginners, hoe sluit je blokken aan, hoeveel secties per blok, moeten de wissels volledig ge?soleerd zijn of niet, en hoe doe je dat, wat te doen met sporen waarop men in twee richtingen rijdt, en hoe die dan aan te sluiten, maar er is bitter weinig te vinden over al deze zaken, en aan INFO durf ik het niet te vragen op het forum, want als je dan ??n ding niet begrijpt dan word hij boos,"

Dit is niet de eerste maal dat ik zoiets verneem ,hetzij via PM of persoonlijk.

Dit vind ik nu vreselijk , dat er zoveel hobbyisten op hun honger blijven zitten. Dit om de reacties van ??n forumlid.Persoon waarvan zijn uitzonderlijke kennis op dit forum zeer erg word gewaardeerd.

Info dit zijn feiten, hopelijk neem je dit niet op je krachten.Maar bedenk dat, en dit zeker wat elektronica betreft, niet iedereen zo begaafd is als jij.
Een uitermate logisch antwoord voor jou, kan voor de vraagsteller nog een hoop andere problemen te weeg brengen.
Is het dan niet normaal dat hij deze vraag nog een tweede of zelfs derde maal stelt?

Wat is het verschil tussen een Belgisch forum en een Nederlands forum, want op het Nederlands forum zijn uw tussenkomsten niet van die aard als hier.

Zijn wij dan toch echt zo een domme Belgen?

Spoorse groeten
Yves

Peter

#1
Yves, dit is inderdaad vreselijk, maar ook mijn (als langjarig modelspoorder) ervaring wat betreft digitaal.
Een paar jaar geleden ben ik van analoog naar digitaal (DCC-Intellibox en Multimaus) overgestapt.
Als je vragen dienaangaande stelt, en je snapt het niet direkt, wordt je direkt geklasseerd als elektronische stommerik. Kijk, dat vind ik zeer spijtig. ook de literatuur (ja ook in Miba,EK enz) is nou niet bepaald van dien aard dat je als "elektronika-leek" er direkt iets van snap.Ik heb veel met vallen en opstaan moeten leren, en een paar goede zielen hebben mij hier op het forum geholpen, maar dikwijls krijg je(ik noem geen namen) kommentaar van stomm...snap je het nu nog niet.
Op deze wijze is het voor nieuwelingen nou niet direkt een teken van hulpvaardigheid, en stoppen ze er inderdaad mee.
Me moeten hier toch dringend een mentaliteits wijziging aanbrengen op het forum.

WANT: Nieuwelingen zijn we allemaal wel eens geweest.
Met vriendelijke groeten
Peter

Rochevalien

#2
Als men begint met mensen vanaf de eerste post (zie de donkerblauwe tekst) tegen hun kar te rijden dan is het einde inderdaad nabij.
Moet dat nu echt???? Ik ben zeker geen expert op het gebied van decoders en digitaal maar ALS ik ermee zou willen beginnen zou ik mij eerst GRONDIG gaan documenteren.Er zijn manieren genoeg om dat te doen :boeken ,tijdschriften ,web-sites.
Maar het is natuurlijk v??l gemkkelijker om alles gewoon op het forum te gaan vragen en als iemand dan voor de honderste keer dezelfde vraag moet beantwoorden kan die het wel eens op zijn heupen krijgen,dat lijkt mij volkomen normaal.
Kijk maar eens op de site van Koploper van P Haagsma,daar wordt meteen aangeraden om een testbaantje te maken en daarmee een hoop ervaring op te doen en het systeem te doorgronden.Eventuele vragen kan je nalezen op het speciale koploper -forum.
Iemand die een grote baan wil gaan digitaliseren zou dit ook kunnen doen,een testbaantje maken en daarmee een hoop ervaring opdoen met zowel de hard-als de software en zelfs met compterbesturing.

Gerrit

ps:ben ik nu een slimme Belg?

n/a

#3
citaat:
Geplaatst door Rochevalien

Als men begint met mensen vanaf de eerste post (zie de donkerblauwe tekst) tegen hun kar te rijden dan is het einde inderdaad nabij.
Moet dat nu echt????

Gerrit

ps:ben ik nu een slimme Belg?



Gerrit,

Als slimme Belg zou je eerst de tekst ??ns een paar keer goed moeten lezen.
Want wat je nu aanhaalt is de reinste onzin.

Betrokken forumlid is al geruime tijd, en dit zoals zovele anderen ,opzoek naar allerlei documentatie.

Maar er blijven altijd die vraagtekens over sommige zaken, zaken die men gewoon niet van de eerste of tweede keer begrijpt.

En dan volgens u moet je koploper rijden en daarbij basta.

All? groetjes van een domme Belg dan maar , maar een immense troost voor mij is dat ik zeker niet alleen ben.

Yves

ysbeer

#4
Als eerste.
Op dit forum zijn genoeg mensen die hun andere forumleden willen helpen.
Het zijn geen robots,dus heeft ieder zo zijn gebruiksaanwijzing.
Daar zul je mee moeten leren leven.

Maar dan
Bij het stellen van een vraag moet je heel duidelijk en recht to the point zijn.
Ik lees hier vaak ook vragen, waar  absoluut niet op te antwoorden valt,vrijwel elke informatie ontbreekt.
Of de vraag is zo algemeen (welk digitaal systeem moet ik kiezen,ik heb 2 loks).
Op dit soort vragen is niet te antwoorden.
Het gekke is dat niemand zal vragen,welke auto moet ik kopen,ik heb twee kinderen.
Nee in dat geval ga je naar de autohandel en bekijkt alles en kiest dan.
Doe dat ook bij modelspoor,lees (zo als al gezegd)eerst eens een boek.
Vraag je daarna ,wat is jullie ervaring met systeem xx of decoder yy
dan krijg je echt goed antwoord.
Begrijp a.u.b dat sommige vragen niet te beantwoorden zijn,tenzij met 3 bladzijde tekst.
SAmenvattend.
Vraag van alles maar doel gericht,geeft 100% informatie over wat je wilt,wat je heb enz.
En ja als er voor de 100ste keer wordt gevraagd"waar moet dat groene draadje aan" terwijl(met koeienletters in het nederlands)in de gebruiksaanwijzings staat"die moet aan de gele klem"dan kan ik mij die boosheid wel eens voorstellen.

wim ysbeer

JoVer

#5
citaat:
Geplaatst door Rochevalien

... ALS ik ermee zou willen beginnen zou ik mij eerst GRONDIG gaan documenteren.


Dat zou het eerste moeten zijn: eerst zelf even een inspanning doen en dan bij onduidelijkheden kan je nog steeds vragen stellen.
citaat:
Geplaatst door Rochevalien

... als iemand dan voor de honderste keer dezelfde vraag moet beantwoorden kan die het wel eens op zijn heupen krijgen,dat lijkt mij volkomen normaal.


Dan zou ik de moeite niet meer doen of hoogstens verwijzen naar een eerder antwoord. Op de heupe krijgen? Waar is dat goed voor?

Overigens: zoals vroegere leraars van mij zegden: "er zijn geen domme vragen, enkel domme antwoorden". En als je sommige van mijn vragen zou gehoord hebben [;)]

Tot slot dit: ik geef zelf meermaals opleidingen. Als ik iets uitgelegd heb en iemand stelt een vraag, dan antwoord ik daarop. Stelt hij of zij dezelfde vraag opnieuw dan is mijn eerste reactie: ik zal het waarschijnlijk niet goed uitgelegd hebben en ik probeer opnieuw. Tot de vraagsteller het begrepen heeft. Da's nu ??nmaal je (droeve [?]) lot als je de slimste bent ...[}:)]

Jean

#6
citaat:
Geplaatst door Locorail


........
........
Wat is het verschil tussen een Belgisch forum en een Nederlands forum, want op het Nederlands forum zijn uw tussenkomsten niet van die aard als hier.

Zijn wij dan toch echt zo een domme Belgen?

Spoorse groeten
Yves





Domme Belgen zou ik het zeker niet willen noemen...
Bij het 'groot dictee' zijn het toch meestal de Belgen die er met de prijzen vandoor gaan.    

Wel is het Nederlandse forum strenger in de aanpak van 'ongewenst' gedrag.


Grt,
Jean

ERVIN

#7
Hier wil ik toch ook even iets op zeggen hoor, wat Locorail aanhaalt is de waarheid en niets anders dan de waarheid, er is heel erg weinig terug te vinden over digitaal voor beginners, en daarmee bedoel ik dan voor de "echte" beginners h?, Roche, ik heb mij ook al heel goed willen documenteren hoor, maar je mag mij altijd een site doorgeven waarop je digitaal van A tot Z kan terugvinden, want ik heb het zoeken opgegeven, er is idd veel van digitaal te vinden op het net, maar daar spreken ze niet over hoe je alles kan automatiseren, wat je ervoor nodig hebt, hoe je het moet aansluiten aan je rails enz..., dus ik heb mij wel degelijk, proberen, te documenteren, maar ik kom er alleen ook wel uit, hoop ik toch, en als dat niet het geval is dan hoop ik dat , als ik een vraag stel, dat deze vraag op een volwassen en een constructieve manier kan beantwoord worden.
Want ook ik heb hier af en toe wel eens de vrees om een vraag te stellen, en is dat niet de bestaansreden van een forum, dat we mekaar helpen bij onze hobby?

Gizzmo

#8
Als echte beginner wil ik hier ook graag even op reageren.
Ik ben nu zelf al een weekje of 2 opzoek naar algemene info over digitaal en het is inderdaad redelijk moeilijk om goede "algemene" info te vinden. Maar dat maakt het welicht ook zo moeilijk ... omdat nu net ieder merk of persoon zijn systeem heeft en toch weer net iets anders is dan het andere systeem of oplossing.

Zelf zat ik al te denken om een ultieme beginners tread te starten ... met info over een aantal zaken waarmee je wordt geconfronteerd en in het begin totaal geen idee van hebt waar het over gaat. een beetje een soort blog verhaal zeg maar ... die mijn zoektocht doorheen het digitaal verhaal overloopt.

Mochten er meer mensen achter mij idee staan, dan hoor ik het wel!
En anders hoop ik er natuurlijk ook te komen, maar dan zullen de beginners na mij gewoon opnieuw dezelfde zoektoch moeten starten.[:o)]

Het beste dat ik tot nog toe heb gevonden is:http://www.floodland.nl/aim/info_grondbeginselen_1.htm
GreetZ
David.

n/a

#9
@ Wim,

Ik kan u op de meeste punten volkomen gelijk geven.
Het gebeurd mij ook soms dat ik denk , maar all? jong dat staat nu toch duidelijk in het antwoord.

Maar,en ik val in herhaling, het zijn deze vragen die voor een leek nog steeds Chinees blijft na het eerste.

En dan krijgen de meeste een  wrang gevoel om nog een bijkomende vraag te stellen, dit enkel om de soms zeer botte antwoorden te vermijden.

@ Gizzmo

Volledig mee eens , als er nog kandidaten zijn.

Spoorse h

Koen

#10
Eerlijk gezegd ervaar ik ook dat er zeer weinig bestaat rond het digitaal rijden. Zelf heb ik wel wat ervaring met elektronica (zowel op professioneel vlak als op het vlak van de hobby). Hierdoor kan ik mij best inbeelden dat er heel wat mensen de bomen niet meer door het bos zien. Om dan nog maar te zwijgen over de karige informatie die beschikbaar is.
Natuurlijk is het wel zo dat er geen handboek op maat kan geschreven worden voor iedere baan, maar dat neemt niet weg dat elke gebruiker recht heeft op behoorlijke informatie.
Dikwijls blijven de handleidingen beperkt tot het aansluiten en instellen van het desbetreffende component maar de conceptuele informatie is soms wel erg ver te zoeken. Begrijp mij niet verkeerd, er dient door de modelbouwer in kwestie kennis vergaart te worden maar om dit te verwezelijken moet hij natuurlijk wel eerst over de nodige informatie te beschikken.
Ik ben niet op de hoogte van wat er op de markt aan boeken over digitale modelspoor bestaat maar het zou niet slecht zijn dat er een boek zou zijn waarin de basis van het digitale rijden verklaard wordt en waarbij er conceptionele voorbeelden worden uitgewerkt. Voor diegene die zich geroepen voelen ...

mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

ysbeer

#11
Ik begrijp wel de problemen.
Maar wie aan modelspoor begint moet weten dat dit toch echt nog wel wat voorsteld.
Beeldhouwen of kunstschilderen leer je ook niet in een paar weken.
Maar wat ik hier soms lees is dat men in 14 dagen een ervaren modelbouwer wil zijn.die alles van b.v digitaal weet.
Zo werkt het echt niet.
Er zijn hele goede boeken over digitaal modelspoor soms wel in het duits,en dat kan wel een probleem zijn,maar juist dan kan ons forum je best helpen.
Wie een electronica probleem heeft mag mij altijd benaderen,wat natuurlijk weer niet zegt dat ik elk probleem in geen tijd even kan oplossen.
Ook het tekenen van bijna complete automatisering,die dan ook nog door elec.leken moet worden na gebouwd is wel wat veel gevraagd.
Wie geen ervaring heeft in electronica zal zich moeten helpen met de bouwstenen die te koop zijn.
Afgezien van de soms wat lompe manier van beantwoorden door sommigen onder ons,zijn de antwoorden hier soms beter dan in de nederlandes fora.
En niet overdrijven,hoeveel botteriken telt dit forum???

wim ysbeer

Rochevalien

#12
Ik heb net effe VIJF minuten gegoogeld met de woorden :digitaal + modelspoor en vondt NEGENZEVENTIG DUIZEND links.
Ik ga die natuurlijk niet allemaal bekijken (en zeker niet op 5 min)maar deze 5stuks leken mij wel wat:

http://www.nmf.nl/modules.php?name=FAQ&myfaq=yes&id_cat=12&categories=Digitaal

http://www.nproject.nl/modelspoor/digitaal-dcc-en-decoders.html

http://www.pgbkramer.info/webpeter/digitaal.htm

http://www.moba-digital.net/index.php?option=com_content&task=view&id=32&Itemid=57

http://www.oude-station.nl/digitaal_beginnen.htm

En voor diegenen die liever in de zetel zitten dan achter het toetsenbord zijn er nog altijd boeken en tijdschriften[;)]

Gerrit

Ludwig

#13
citaat:
Geplaatst door Gizzmo

Als echte beginner wil ik hier ook graag even op reageren.
Ik ben nu zelf al een weekje of 2 opzoek naar algemene info over digitaal en het is inderdaad redelijk moeilijk om goede "algemene" info te vinden. Maar dat maakt het welicht ook zo moeilijk ... omdat nu net ieder merk of persoon zijn systeem heeft en toch weer net iets anders is dan het andere systeem of oplossing.

Zelf zat ik al te denken om een ultieme beginners tread te starten ... met info over een aantal zaken waarmee je wordt geconfronteerd en in het begin totaal geen idee van hebt waar het over gaat. een beetje een soort blog verhaal zeg maar ... die mijn zoektocht doorheen het digitaal verhaal overloopt.

Mochten er meer mensen achter mij idee staan, dan hoor ik het wel!
En anders hoop ik er natuurlijk ook te komen, maar dan zullen de beginners na mij gewoon opnieuw dezelfde zoektoch moeten starten.[:o)]

Het beste dat ik tot nog toe heb gevonden is:http://www.floodland.nl/aim/info_grondbeginselen_1.htm
GreetZ
David.


Het idee dat geopperd wordt door David om een hoekje voor beginners te starten vind ik een zeer goed idee.
Niet alleen voor digitale vragen maar ook BV scenery,het starten van een modeltreinbaan, enz.
Groeten
Ludwig
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

JoVer

#14
Zulke beginners draadjes zijn natuurlijk OK. Maar: je mag ook geen valse verwachtingen scheppen. Het is niet omdat je een draadje start en dat je daar veel vragen op stelt en veel antwoorden krijgt dat je daardoor ineens alles gaat weten.

Vele modelspoorders die we als ervaren beschouwen leren nog dagelijks bij. Je weet gewoon niet alles ineens, hoe spijtig dat ook is. Stap voor stap en proefondervindelijk de kneepjes van de kunst leren heeft ook charmes. Het leert je, door fouten te maken, waarom je dingen zus doet en niet zo, waarom deze techniet in dit geval wel werkt en in een ander weer niet, enz...

Wat ook nooit kwaad kan is je eens bij een club aansluiten, meewerken en daar "de stiel" leren.

Eigenlijk komt het steeds op hetzelfde neer: investeer om te leren. Investeer tijd door te zoeken, te lezen, te leren. Investeer door mee te helpen in een club. En verwacht vooral niet dat als je vandaag beslist om met modeltreinen te starten en na wat posts op de verschillende fora, dat je binnen het jaar een kenner bent.