Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

railspiraal artikel

Gestart door Stefke, 21 februari 2005, 22:39:54 PM

Stefke

Ware het geen goed idee om eens een artikel aan het bouwen van een railspiraal te besteden. Lijkt mij zeeer interessant voor degenen die geen grote ruimte tot hunner beschikking hebben. Het bouwen van zo'n railspiraal lijkt mij niet zo simpel dus...

MVG stefke
 

tonycabus

We zullen het eens aan de redaktie voorleggen, Stefke!

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

bartie

Dit is al gebeurt in MSM nr.20 door Jacques Le Plat.

Groetjes Bart.

Stefke

Helaas heb ik MSM 20 niet. Misschien moet ik die maar es nabestellen.
Mvg Stefke
 

tonycabus

Ik ga mijn collectie nog eens door moeten nemen [|)]

Het artikel werd bekeken en is zeer summier, daar de spiraal deel uitmaakt van "FERBACH", een soort levenswerk van Jacques Le Plat.

Draadstangen M4 of M5 liefst aan binnen- en buitenkant van de spiraaldelen houden het geheel op zijn plaats en de afstelling is vrij gemakkelijk. Een afstand van 10cm tussen 2 lagen lijkt me haalbaar (en zelfs noodzakelijk bij gebruik van materieel met pantografen, anders kan het met wat minder, wat je een "extra rondje" kan opleveren), minder zou ik niet nemen. Tenzij natuurlijk alleen maar gestoomd of gedieseld wordt.
Vergeet ook niet bij gebruik van elloks e.d. zowel aan in- als uitgang van de spiraal omhoog lopende bovenleidingsstukken te voorzien om de pantografen geleidelijk naar boven te laten komen en weer naar beneden te drukken. Aan de ingang is dit even belangrijk: stel dat je eens achteruit moet maneuveren, dan blijft je panto ook niet hangen.
Je kan oogvijzen gebruiken om de spiraaldelen aan de draadstangen te bevestigen, maar je kan ze ook door het materiaal heen steken, in ruimer geboorde gaten en met voldoende grote vulringen (carrosserie-rondellen in het Vlaams).
Dat houdt in dat je boogstraal wel vrij groot moet zijn. Vergeet niet dat de rolweerstand van wagens en rijtuigen in bogen zo al groter is, en als je dan nog eens bergop moet kan het fout gaan!
Zorg dus voor een voldoende diameter van je spiraal, anders lukt het simpelweg niet!
Dimensioneer hem dusdanig dat je hellingspercentage zo mogelijk maximaal 5 procent bedraagt.

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Gerolf

"Dimensioneer hem dusdanig dat je hellingspercentage zo mogelijk maximaal 5 procent bedraagt", zei Tony.
Ik vind 3 procent eigenlijk al erg veel, 2 een goed gemiddelde. Je hebt dan inderdaad een zeer ruime diameter nodig (minstens ??n meter, maar best 1,5m. Daarom heb ik op mijn baan stijg-OVALEN gemaakt (met rechte tussenstukken om aan de nodige omtreklengte te geraken)

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

tonycabus

Een goudmijn, die Gerolf! ( allee, den deze toch!)

Persoonlijk vind ik ook dat 2 ? 3 percent zou moeten kunnen, 5 is bijna teveel. Maar dat is nu een voordeel van M?rklin: die hebben op veel van hun loks antislipbandjes op alle aandrijfassen.
Op veel gelijkstroommaterieel staan er soms g??n!

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Gerolf

Samen sterk zeker, h? Tony [;)]
Uit het artikel van Leplat in MSM heb ik trouwens de truuk met de oogvijzen toegepast. Zo simpel, die oplossing, dat was een echt Colombus-ei!

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

tonycabus

Zo is dat, Gerolf!
Weet je nog de discussiedraad over verf verwijderen? Daar heeft ook zowat iedereen toen zijn steentje aan bijgedragen en dat resulteerde in een artikel waar alle lezers wat aan hadden, niet?

Dat is het mooie aan een forum: in enkele hoofden zit altijd meer dan in ??n! En dat schept oplossingen of nieuwe uitdagingen.

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Stefke

Brainstormen noemen ze da ...
[:D]
stefke
 

Gerolf

Niet tevreden, Stefke? Zoek je andere antwoorden?

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Stefke

jawel , dik tevreden. heb hier al veel opgestoken. Allenn lijkt het me niet zo simpel om zomaar uit het niets een railspiraal te bouwen.

mvg Stefke
 

tonycabus

Stefke,
Ik heb er vorig jaar een rekenvoorbeeldje (zomaar uit de mouw geschud) van gemaakt voor Marc "Argilla" De Bruyn. Bij het van start gaan van dit forum heb ik gelukkig alle topics van toen kunnen saven en ga dat dus eens opzoeken.
Je hoort nog van me!


Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Gerolf

Gaat het over het uitrekenen of over het opbouwen zelf? Als het over het bouwen gaat (en dat is inderdaad niet zo eenvoudig) kan je misschien wat inspiratie opdoen op mijn site (zie mijn 'handtekening'):
Via de homepage naar constructie->onderbouw->spoordragers. Op de onderste helft van de pagina vind je een beschrijving met foto's van mijn eigen railspiralen.

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

karthuizer

Via de links op de website van Gerolf ben ik terechtgekomen op de website van Hubert's treinbaan, ook daar staat er een interessant artikel over klimspiralen.

..:: the future belongs to those who believe in the beauty of their dreams ::..