Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Eerste module

Gestart door dgrr57, 31 oktober 2007, 17:54:13 PM

dgrr57


Havoc

Ik heb de indruk dat er een paar gaatjes vergeten zijn. Hoe ga je de treinen in en uit je module krijgen? [}:)]

Zonder zeveren, ziet er al goed uit.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

dgrr57

citaat:
Geplaatst door Havoc

Ik heb de indruk dat er een paar gaatjes vergeten zijn. Hoe ga je de treinen in en uit je module krijgen? [}:)]

Zonder zeveren, ziet er al goed uit.



Nee, niet vergeten [:D]
De gaatjes en gaten zijn voor vrijdag. Vandaag genoeg gewerkt.

En uw module [?]

Rochevalien

en hoeveel kilo's weegt da spel? en waarom moet da in multiplex van 12mm zijn? en waarom moet een max lengte van 122 cm 5 maal ondersteund worden? (ik weet ook wel dat dat de norm is maar ik vindt het een beetje "overkill")
Wat ik w?l weet is dat de bakken van de Saroulmapoul nauwelijks door ??n persoon te verzetten zijn wegens t? zwaar en t? log.


Gerrit

belair

Ziet er op het eerste zicht zeer goed uit Patrick. Mooi werk geleverd.[^]
Gewicht kan je niet omzeilen met plaat van 12mm dikte. Misschien kunnen wat experten in hout, en die zijn er hier toch, een evenwaardige oplossing geven.
mvg
Luc

Havoc

citaat:
De gaatjes en gaten zijn voor vrijdag. Vandaag genoeg gewerkt.


Ik vrees dat het eenvoudiger is om alles gelijk te krijgen als je de 2 kopvlakken tegelijk boort en zaagt. Maar dat is misschien afhankelijk van de uitvoerder.

citaat:
en hoeveel kilo's weegt da spel? en waarom moet da in multiplex van 12mm zijn? en waarom moet een max lengte van 122 cm 5 maal ondersteund worden? (ik weet ook wel dat dat de norm is maar ik vindt het een beetje "overkill")


Is ook mijn idee eerlijk gezegd. Zelf ga ik -als ik meedoe- de achterwand niet uit 12mm maken maar maar uit 3mm. De ondersteuningen kunnen ook met minder, maar ik ga wel heel de onderkant van de bak opvullen met schuim dat verlijmt is aan de randen. En (grote) openingen in de zijplaten.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

MARKLINRIJDER

De gebruikte multiplex is 12mm Meranti of Lauan?
Het gewicht per m?, ligt enorm hoog.
Je zou beter kiezen voor spruce 12mm.  Deze zijn veel lichter en ook nog heel wat stabieler doordat ze uit meerdere lagen is opgebouwd.
Normaal is een 12mm plaat opgebouwd uit 5 lagen.  De Spruce is opgebouwd uit 7 lagen.  En het gewicht is nog minder ook.
De prijs, ook niet onbelangrijk is lager dan meranti of lauan.
Waarom zou je dan ook deze niet kiezen?  Het enige nadeel van deze is, dat het niet overal verkrijgbaar is.  Mensen die interesse hebben kan ik wel een plaatske aanbevelen.  Ze zagen het op maat en leveren het aan huis.  Het is niet bij mij maar bij een houthandel die niet klein is te noemen.  Bij interesse, stuur me een PM.

@dgrr57

Mooi man, misschien maak ik ook wel een module?  Maar eerst even de clubbaan.  

Groetjes,

David

SuSke

Een leeg bakske in 12mm multiplex (700kg/m?) weegt zo'n 21kg.
Op zich is dat niet onoverkomelijk, maar je moet wel gewend zijn om zo'n volume te manipuleren (vergelijk het met een doos van een grote microgolfoven, als je de mensen daar mee ziet sukkelen [;)]). Als je het in de lichtere vezelplaten (450kg/m?) gaat maken wordt dat nog altijd zo'n 14kg. Je boet wel in aan stabiliteit in je verbindingen en aan de hogere vochtgevoeligheid als je het niet volledig vernist wil ik nog niet eens denken. De zwaardere vezelplaten (hogere persing), MDF, OSB of andere gebruikelijke materialen leveren eigenlijk geen besparing op. De afwerking van de triplex maakt ook weinig tot geen verschil, het gaat hem immers maar om de buitenste laag van 1,5mm.

Hoeveel het weegt als het afgewerkt is hangt natuurlijk af van de materialen die je gaat gebruiken. Als je echte stenen gaat gebruiken, zoals bij SAROULMAPOUL dan gaat het snelde hoogte in.[:)]
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Havoc

geloof me, na het maken van wandrekken in MDF in 27mm en multiplex van 18mm weet ik wat het volgende project wordt... Die MDF weegt heel wat meer en buigt sterker door. Aan vezelplaat durf ik gewoon niet denken.

Enfin, als ik op mijn andere vragen een antwoord krijg dan begin ik eraan.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

SuSke

Een ander materiaal dat gebruikt zou kunnen worden is PVC FOAM SHEETS.
Dit is relatief licht en eenvoudig te bewerken.
Het is ook verkrijgbaar in verschillende dikten.
Kostprijs circa 40,00 euros/m? voor een plaat 1220x2440x10mm (bron ALBINTRA - Broechem)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

hobbyist

Het kan inderdaad lichter. Gebruik triplex van 6mm een lijm op de hoeken latjes om te kunnen schroeven. 2 ondersteuningen op 1/3 van de lengte is meer dan voldoende. Voor het maken van identieke zijkanten gebruik ik mallen samen met een handbovenfrees. werkt snel en juist, zeker bij meerdere zijkanten.de twee onderste gaten van 10mm zou ik meer naar elkaar toebrengen voor het kunnen bevestigen van versterkingshoeken.

INFO

De achterwand kan gewoon van triplex, net zoals de bovenkant. De dwars ondersteuning is gewoon overdreven. Kan met de helft minder.

De dikte van 12mm is voor de kopstukken prima. voor de zijkant kun je 8 mm of 10 mm gebruiken. Maakt het een stuk lichter en handelbaar. Je moet er niet aan denken dat je dit thuis naar je zolder moet slepen, dat ben je snel beu.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

MARKLINRIJDER

Bedenk wel als je verschillende dikte's met elkaar gaat combineren je ook verschillende platen nodig hebt en dus meer afval of reststukken hebt.  Wat toch weer uitkomt op duurder.  Loop eens binnen tijdens onze opendeurdagen en kom eens kijken naar de modules van "Lierse modelspoorvereniging De Geit", allemaal gemaakt in Spruce 18mm. De modules zijn lichtgewichten met een stabiele bouw.  Opgelet deze zijn wel niet met bovenbouw h?.

Groetjes,

David

Gerolf

Verschillende van die platen kan je nog "uitboren" of van rechthoekige of driehoekige gaten voorzien. Het scheelt niks aan materiaalkost of aan stabiliteit, wel aan gewicht en werk.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dgrr57

Ondertussen gaat het werk vooruit. Hier zijn de laatste foto's van mijn module [:D][:D][:D][:D][:D][:D]