Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Eerste module

Gestart door dgrr57, 31 oktober 2007, 17:54:13 PM

tonycabus

Met "schuim" bedoel ik wel isolatiemateriaal voor de bouwnijverheid, minimum 20mm dik h?...
Niet van dat witt piepschuim, dat geeft opntzettend veel rommel!! Of je moet het thermisch snijden natuurlijk.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

doomslu

Mag ik in dit draadje ook de tweede module voorstellen ? [:I]

Alvorens aan het bouwen te gaan is een plan altijd noodzakelijk. Een volgende stap, die ik iedereen kan aanraden, is het maken van maquette. Die zal je het nodige drie-dimentionale inzicht geven.

Voor mijn module-project heb ik net de maquette klaar. Ze is gemaakt op schaal 1/5e, dus eigenlijk op 1/435e ten opzichte van de werkelijkheid ! Voor de huisjes heb ik foto's gebruikt die ik klein genoeg heb afgedrukt. Waar kan je die vinden ? Op websites van modelbouwclubs, in MSM, maar ook gewoon op websites van immobieli?n. Of toch maar met het fotoapparaat even door de straat lopen ? Die laatste oplossing kwam voor mij niet in aanmerking want ik wil Belgische huizen.
Zo'n maquette hoeft niet perfekt te zijn. Stop er niet te veel tijd in. Het is gewoon een kwestie dat je een idee krijgt van volume en kleur.

Dan nu iets meer over het onderwerp.
Ik heb zo'n donkerblauw vermoeden dat de meeste deelnemers een stukje industrieaansluiting of een stationnetje zullen wensen te bouwen. Dus dacht ik: laat ik het maar eenvoudig houden. Een eerste mogelijkheid is dan een stukje spoor door het landschap. Ofwel loopt dat stukje spoor door de dorpsrand. Het werd dus dat laatste en de inspiratie lag eigenlijk voor het rapen: tussen 1966 en 1984 woonde ik op zo'n 200 meter van een overweg, op het piepkleine lijntje tussen Aalst en Burst. De straat waarin ik woonde dwarst de spoorlijn en langs beide zijden loopt nog een wegje langs de spoorlijn: de Spoorwegstraat aan ??n kant en te Stationsstraat langs de ander zijde. Het stationnetje van Erpe-Mere of liever de stopplaats bevindt zich in deze laatste een paar honderd meter verderop. Meteen is ook de naam voor de module gevonden : "Spoorwegstraat".
Door aan de rechterzijde ook voor de overweg twee woningen te voorzien zal de trein dus, net als in het echt, tussen de huizen rijden. Meteen heb ik dus rechts een oplossing om geen tunnel te hoeven voorzien : het gat in de wand is onzichtbaar verstopt achter de huizen. Omdat ik absoluut een tunnel wil vermijden kies ik dus links voor een doorgang onder een andere spoorlijn om het gat te verstoppen. In werkelijkheid is deze situatie trouwens niet zo ver af : een kilometertje verder loopt de spoorlijn Aalst-Burst ook onder de lijn Brussel-Oostende door.
Wat betreft de doorgaande straat (de Bosstraat, voor de kenners) : die laat ik afbuigen zodat ze onzichtbaar in de achtergrond verdwijnt. Misschien experimenteer ik nog met een foto op de achtergrond om een diepte-effect te verkrijgen. Dat zien we nog wel.

Allez, vooruit, nu is het jullie beurt h? mannen ! [^]








luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

hobbyist

Dat is al een heel goed begin. OP moment heb ik nog tijdgebrek. Hopelijk kan ik er ook begin 2008 aan gebinnen. Het zal eerder heel landelijk zijn. Een trein rijdt nu eenmaal door het prachtig Belgisch landschap. Neem een keer de trein en je ziet nooit het zelfde.

Gerolf

Ziet er mooi uit, Luc! En nu de echte bouw ... [:)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Tom

Dat zal mooi worden Luc, doe zo voort. [^]
Ik voel het toch ook wel kriebelen om een module te maken. [:p]
Tom

Rochevalien

Luc,je kartonnen bouwsel ziet er vrij goed uit en ik denk dat de ?chte module nog beter gaat zijn.Ik heb echter 2 opmerkingen : het huis rechts van de overweg heeft 2 ramen onder een hoek van 45????
Is dat in het echt ook zo??? Ik heb dat in elk gevel nog nooit gezien.En ik vindt ook dat er t? weinig plaats voorzien is voor een spoorlijn tussen die huizen door(je zal daar maar wonen als er bv een ertstrein passeerd[:0][:0])
Moest het nog een tramlijn zijn was er geen enkel probleem,maar een spoorlijn[?][?]

Gerrit

dgrr57

In het frans : les grands esprits se rencontrent [:D]
Ik dacht ook in het begin : iedereen komt met zijn stationneje, zak ik maar met een overweg komen [:)]
Ik vrees dat er nu wel weinig stations zullen en veel overwegen [:D][:D][:D][:D]

ps.: knap gedaan [;)]

citaat:
Geplaatst door doomslu


<snip>
Ik heb zo'n donkerblauw vermoeden dat de meeste deelnemers een stukje industrieaansluiting of een stationnetje zullen wensen te bouwen.
<snip>


doomslu

Bedankt voor jullie reakties.

Gerrit, jij bent al naar de details aan het kijken. Knap hoor, en bedankt voor de nuttige opmerkingen ! Wees gerust : de gevels zijn zo maar lukraak gekozen. Die worden zeker anders. Ik wou eerder een volumestudie maken.
Tja, dat de huizen nogal dicht staan tegen de spoorweg is juist. Dat heet compromissen sluiten. [;)] Ik zal ze zo ver mogelijk van het spoor plaatsen zonder het doel uit het oog te verliezen : het gat verstoppen. Ik dacht bvb aan een baanwachterswoning op die plaats. In mijn grote voorbeeld staan de huizen ook relatief dicht hoor, maar er passeren daar alleen motorwagens en in mijnen tijd ook een 62 met een paar rijtuigen achter...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

doomslu

citaat:
Geplaatst door Tom

...
Ik voel het toch ook wel kriebelen om een module te maken. [:p]

Dat was de bedoeling Tom. [:D][:D]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

hobbyist

Misschien een tip voor diegene die mee willen doen. Heb je nog oude gebouwen of ben je van plan om je baan plaatselijk te vernieuwen, dan kan je deze gebruiken voor je diorama. Zo spaar je toch weer ??n en ander uit op de kosten.

mnieuwlaet

Hallo hallo
Ik volg dit al een klein weekje en ben enorm ge?nteresseerd om mee op de trein te stappen[:D]
Er is wel degelijk een simpele oplossing voor handige harry'sz (die de meesten onder ons wel zijn) als je dunnere platen gebruikt moet je er enkele kantelen en aan de binnenzijde van je module lijm of nagelen (met pistool) zo heb je een lichtere bak en toch stevigheid!

Nu verder over het mee op de rein stappen, ik zie dat dus zitten en ben bezig een ide?enlijst samen te stellen om iets origoineels te hebben.  Dit kan wel een tijdje duren en naar alle waarschijnlijkheid niet klaar tegen de expo maar ja dat zien we dan wel.
Ik heb eigenlijk net mijn grote baan gedemonteerd en was die met hernieuwde plannen weer aan het opbouwen.

Enfin als ik een idee heb in uitvoering hoor je mij wel.

http://tjoektjoekmaarten.spaces.live.com

doomslu

Blij dat er nog iemand op de trein springt. Je hebt nog tijd hoor... [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

... en het is niet de bedoeling dat het "af" is. Aghemorleutet, h
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

tonycabus

Euhhhh.......
Wordt er nog gewerkt?
Ik ben volop bezig aan mijn hoekmodule. Die krijgt achteraan een rudimentair schaduwstation. Zo zal ook in beide richtingen kunnen gereden worden.
De betonfabriek is afgeblazen. In plaats daarvan komt een klein dorpsstationnetje met inhaal- en industriespoor. En een tram natuurlijk.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

hobbyist

Tony, ben net begonnen met 2 bakken te maken. tijd, dat is nog het grootste probleem. Het thema. Ik dacht aan de Maagdentoren in Zichem in een weilandschap, stadswal in Diest gelegen langs langs het spoor of een boerderijtje. Zoveel thema's maar de welke keuze.