Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Stopsecties

Gestart door trickl, 31 oktober 2007, 16:50:22 PM

trickl

Hoi,

Momenteel benik bezig met een uitbreiding van mijn baan. Voor ik effectief rails ga leggen wil ik eerst nadenken over de opbouw van stopsecties voor de later te plaasten seinen. Kan iemand een schematische voorstelling maken van hoe de stopsecties ingedeeld moeten worden? Ik werk niet met PC sturing.
Ik zou graag weten in welke stukken de baan moet opgedeeld worden om ook lange (2m) treinen die volledig stroomvoerend zijn zonder probleem te laten stoppen.
Ik vermoed dat de stopsectie uit 2 blokken moet bestaan (overgang van vaste lijn naar stopsectie, en de uiteindelijke stopsectie), maar het is mij niet duidelijk hoe de opdeling qua lengtes te maken.

(Sorry voor de verwarrende vraagstelling).
Groetjes,
PP.

Michiel

Zelf rijd ik (nog) niet digitaal, en ben dus geen expert, maar mij lijkt het dat je eerst eens uitkijkt naar de stuursystemen die je voorkeur wegdragen. Elk systeem heeft zo zijn eigenzinnigheden als het op blokindeling gaat. Eenmaal je weet wat je wilt, kan je je verdiepen in hoe je het gaat uitvoeren.

Maar, nogmaals, ik ben geen expert.
Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

trickl

Wel,

Ik heb dcc digitaal, met momenteen een Multimaus voor de besturing. Ik denk er aan om later over te stappen op het Ecos systeem van Esu. Wat ik zal gebruiken van remgenerators weet ik nog niet, ik wil alleen voorbereid zijn, zadat ik achteraf niet meer moet opbreken.

Groetjes,
PP.

INFO

Als je niet weet wat je gaat gebruiken, dan kun je ook niet voorwerken. Dus je moet weten wat je wil, anders doe je dingen voor niets.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Gerolf

Ik denk ook dat de beste voorbereiding opzoek- en beslissingswerk is. Maak eerst je keuzes en bespaar jezelf afbreekwerk.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

trickl

Hoi,

Werken remgenerators voor dcc dan niet allemaal op de zelfde manier?
Op dit gebied ben ik echt nog een beginner hoor. Op dit forum vind ik alleen info over Marklin remgeneratotrs, maar bitter weinig van dcc remgenerators.

Groetjes,
PP.

Klaas Zondervan

Remgenerators voor DCC werken idd op dezelfde manier. Maar om te weten hoe je dat moet aanpakken kun je volgens mij beter eerst de handleidingen van die dingen gaan bestuderen.

INFO

Nee, een DCC remgenerator werkt niet op dezelfde manier als de remgenerator van Marklin.

De remgenerator van Marklin moet je per sectie inbouwen, en werkt op basis van ompoling van een gelijkspanning.

De Remgenerator voor DCC hoef je maar eenmalig aan te schaffen, en die laat je werken doormiddel van een relais per sectie, dat relais zet of de normale rijspanning op de sectie of het digitale signaal afkomstig vanaf de rembooster(generator) combinatie. De remgenerator zend een algemeen stop signaal uit waar alle decoder opreageren ongeacht hun adres.

Lees vooral de documentaties.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

tonycabus

En dan is er nog het ABC-systeem, zonder remgenerator.
Of lees je MSM niet?
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

INFO

Maar dat werkt alleen met een paar speciale decoders, en niet alle merken die het ondersteunen werken hetzelfde. Met de remgenerator werken ze allemaal nieuw of oud.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door INFO

Nee, een DCC remgenerator werkt niet op dezelfde manier als de remgenerator van Marklin.

Wim, het ging niet over de vergelijking tussen M?rklin en DCC. De vraag was: werken alle remgenerators voor DCC op dezelfde manier? Antwoord: ja, alle DCC remgenerators werken op dezelfde manier.
Wel goed lezen h??[:D]

INFO

Klaas,

Ik ben het niet met je eens. Volgens mij antwoord je op de vraag er net boven.

En voor DCC zijn er drie manieren om te remmen voor een roodsein.

De LG100+Booster, een gelijkspanning en ABC.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Pol

citaat:
Geplaatst door INFO

Klaas,

Ik ben het niet met je eens. Volgens mij antwoord je op de vraag er net boven.

En voor DCC zijn er drie manieren om te remmen voor een roodsein.

De LG100+Booster, een gelijkspanning en ABC.




@Klaas: Sorry Klaas, zo had ik het ook begrepen.[:I] Maar nu snap ik het wel!
@INFO: Blij dat je toch nog op het forum bent![:)]
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door INFO

En voor DCC zijn er drie manieren om te remmen voor een roodsein.

De LG100+Booster, een gelijkspanning en ABC.

Toch nog effe zeuren [:D]: gelijkspanning en ABC beschouw ik niet als een remgenerator. Een remgenerator is een signaalgenerator (met booster) die op de sectie een z.g. broadcast bericht zet. En die werken allemaal hetzelfde, omdat er binnen de DCC normen maar 1 broadcastbericht is voor remmen.

INFO

Alleen de waarheid ligt in het midden.