EEN MONUMENT VERDWIJNT

Gestart door tonycabus, 21 februari 2005, 21:50:28 PM

tonycabus

Inderdaad! Wat begon als een gerucht is nu bevestigd.
MAISON BRAND op de Brusselse Grasmarkt sluit zijn deuren definitief op 31 maart.
Men likwideert met kortingen van 10 tot 30 procent.
De zaakvoerder is niet meer te spreken over M****** en anderen.
Ook het zaken doen in Brussel is zowat onmogelijk geworden zegt hij.
Zonde, zijn vitrine was zowat de enige in heel Brussel-Centrum die ik bekeek. Wat er aan "handelaars" in Brussel overblijft is die naam vaak niet waardig....

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

bartie

Dit is toch ook weer geen stunt om eens goed te verkopen hoop ik, anders gaan straks alle handelaars is ne keer 'sluiten'.[;)]

Hapag Lloyd

Geen ramp.  Ik vond hem h??l duur.

tonycabus

Het was ook te begrijpen, het pand kostte steeds maar duurder in huur, niet proportioneel met de winstmarges, integendeel!
Maar het was nu eenmaal een monument, met indertijd een enorme sortering aan materieel.

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

rgp

Dag,

Neen,dit is geen stunt.

Voor mij betekende deze winkel het ontdekken van M?rklin Magazine, MIBA en Loco Revue in 1976.  Hij was duur, maar de winst was niet navenant en dat omwille van de redenen die al werden opgegeven.  En wat M**** betreft: hij is niet de enige (Brand) die er zo over denkt.

Roland

bartie

Er werd geschreven door Tony:'De zaakvoerder is niet meer te spreken over M****** en anderen'.
Waarom enkel M?rklin bij naam noemen? Het valt wel op dat er over M?rklin zoveel slecht mag gezegd worden als men maar wil op dit forum, maar als iemand over een ander merk iets negatief zegt krijgt die de volle lading. Wat me ook opvalt is dat diegenen die M?rklin altijd aanvallen zelf niet (meer?) met M?rklin rijden.We weten ondertussen al wel wie braakneigingen krijgt bij het horen van de naam 'M?rklin' en die personen hoeven dit dus niet in elke reactie te melden.  Er is trouwens geen enkele handelaar die zijn zaak zou sluiten omdat hij over een bepaalde leverancier niet te spreken is. Dan stop je gewoon met M?rklin te verkopen. En als de winkelruimte te duur is kan je ook verhuizen natuurlijk, zoals oa. ook Verschooten en Chalumano al gedaan hebben. Het is natuurlijk altijd gemakkelijker van de oorzaak bij anderen te leggen. Maar elke treinzaak die verdwijnt is een spijtige zaak, want zoveel blijven er niet meer over.
Bart.

JoVer

Ach Bart,

ik ben dat ondertussen al gewoon en stoor mij er al lang niet meer aan [:(]. Ik rijd M?rklin en ben daar best over te spreken. Ik koop niet exclusief M* maar ook de 3-rail locs van R*, Meh*, Fl*, ... Ik krijg wel binnenpretjes als ik draadjes lees over keerlusproblemen [:o)] Spontaan komt dan de vraag in mij op [?]Qu?[?]

Wat Brandt betreft: mijn eerste treinen kwamen daarvandaan: vader bracht ze mee als hij na de dagtaak richting station ging en tijd had om even binnen te wippen. Ik denk dat hij er toen wel graag kwam want hij volgt nu ook (stiekem [:D]) wat ik aan materiaal bij elkaar verzamel (om mee te rijden!). Van wat ik begreep denken de Brandts aan pensioen en is er geen overnemer binnen de familie. Daarnaast zijn de huurprijzen dermate hoog en bij een overname zou de huurprijs enkel nog stijgen. Waarschijnlijk daardoor is hij duurder dan anderen. Ook omdat er veel toeristen (niet-Belgen) passeren en binnen springen om net dat ene locje of wagonnetje mee te doen naar huis.

Jo.

tonycabus

Bart,
Het merk op zich (en zekere kwaliteiten van hun produkten) kamt niemand af en JoVer heeft gelijk met zijn keerlusproblemen.
De commerciele politiek van die Duitse firma echter voelen jullie als klanten momenteel nog niet aan, maar uit kontakten met vele andere handelaars leidde ik af dat ze eenzaam alleen de "dinges" zitten uit te hangen. Jullie kennen toch het moderne spreekwoord " de aanDEELhouder wint " [?]
Klanten betekenen voor vele firma's niks meer, alleen de winst telt nog. Bij Amerikaanse firma's is dit echter h?????l anders!
Sommige Europese fabrikanten hebben de notie van klantenbinding ook nog, maar hoelang nog?


Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

rgp

Dag,

Twee bedenkingen bij M?rklin.

a. ik ben een ex-M?rklinist: heb het in 1986 verlaten omwille van het feit dat het veel goedkoper was (en toen modelgetrouwer) om Belgisch materieel naar GS om te bouwen.

b. als ik op dit forum en in de club het aantal fora lees die gaan over de problemen met M?rklin en dan vooral hun digitaal systeem dan neem ik er de keerlusproblemen graag bij (deze zijn trouwens zeer gemakkelijk op te lossen.)

Als ik zie hoeveel er noodgedwongen verwezen wordt naar ??n of ander site om problemen op te lossen die men "in het huis zelf" blijkbaar kan of WIL oplossen, dan heb ik mijn bedenkingen.

Dat treinliefhebbers voor het M?rklinsysteem kiezen is uiteraard OK;ik heb het tot voor kort aan "beginners" aangeraden, maar sinds ??n jaar ben ik van idee veranderd omwille van de gebrekkige kwaliteit van de randinformatie van hun nieuw systeem en hun niet in overeenstemming prijs/kwaliteit van hun startsets.  !

Roland

sdbhg

Roland,
welk merk raad je dan nu aan aan beginners, wat betreft startsets ?


n/a

M?rklin brengt mooie en meestal degelijke producten op de markt, maar houdt te weinig rekening met haar klanten, haar verdelers en zelfs haar vertegenwoordigers. Zelfs sommige directieleden begrijpen er maar al te goed dat ze veel te duur zijn en zo hun eigen succes ondermijnen.
Zo snap ik bvb niet waarom een bepaald model in een verouderde kleurstelling minder kost dan de versie in de huidige kleurstelling (waarvan je toch zou verwachten dat ze daar meer modelletjes van kunnen slijten). Heel bizar.
Zelf heb ik overigens best wel goede ervaringen met Roco.
Ik heb daar een paar jaar geleden bvb eens bepleit om een model uit te brengen, en daar hadden ze uiteindelijk wel oren naar (in Duitsland weliswaar, heb niet verteld dat ik een Belg was).
Misschien zouden ze bij M?rklin ook wel luisteren indien we 'in groep' bepaalde wensen zouden uiten.

rgp

Dag

Als ik prijs/kwaliteit bekijk in zijn brede vorm (dus verder dan alleen de startsets) dan beveel ik ROCO aan.

Roland

locomotion

Ik vind de reacties op M?rklin toch maar vreemd. M?rklin heeft in Belgi? ongeveer 70 % van de markt in handen (misschien wel meer, maar zeker niet minder). Dit wil zeggen dat wanneer je een doorsnee treinenwinkel binnenstapt en je vraagt wat het meest verkoopt, dat het ongetwijfeld M?rklin zal zijn.
En inderdaad, er zijn heel veel liefhebbers van treinen die wij niet kennen en nooit zullen zien en die stil in hun hoekje op zolder en trein van M?rklin hebben staan en laten rondrijden op een typische M?rklinbaan. Wij vergeten altijd dat wij maar het topje van de ijsberg vertegenwoordigen. Diegenen die wij niet zien zitten onder de waterspiegel kopen meer M?rklin dan wij kunnen inbeelden.
De meeste locs die ik heb zijn M?rklin, en daar ben ik echt tevreden over. Welk ander merk heeft trouwens al zoveel inspanningen gedaan om Belgisch uit te brengen naast Jocadis en Olaerts met hun exclusiefve reeksen.

svvander

Toch ff een korte reactie van mijnertwegen... Mijn eigen "collectie" Belgische locomotieven omvat ongeveer voor 30% M?rklin materiaal. Op zich ben ik heel tevreden over deze locomotieven (2 diesels serie 54-ers, een rangeerloc serie 80, een serie 16 e-loc en een serie 22 e-loc). Maar als je de prijs en de kwaliteit vergelijk met de andere merken (zijnde Roco, Mehano, Fleischmann, Lima en al wat ik nog vergeet), vind ik toch dat dit niet het perfecte materiaal is voor en beginner. Mijn startset was de digitale startset van M?rklin, met een Duitse stoomloc en een Duitse E-loc. Vandaar dat ik nu dan ook alles op 3-rail rijden heb. Voor ?600 (promo, want deze kostte eigenlijk oorspronkelijk ?750)was ik toen digitaal gedient. Nu bij Roco, betaal je voor deze, laat ons zeggen, "bijna" (met een korreltje zout nemen a.u.b.) dezelfde, maar dan Belgische set (ok, de afwerking is minder en je hebt een loc minder), voor ?200!!! Wat ik hiermee wil zeggen: M?rklin is misschien wel het bekenste en het meest verkopende merk in Belgi?, maar als ze zo blijven voortdoen, kan het zijn dat we binnen een paar jaar de verschuiving gaan zien op deze markt. Mehano is heel sterk bezig de Belgische markt in te palmen, met knappe modellen en zeer sterke prijzen. En Roco heeft met zijn Playtime setjes ook wel heel leuke betaalbare Belgische loc's op de markt gebracht. Reken hier dan nog maar in de nabije toekomst Hornby bij (ex-Lima).

Dit is natuurlijk wat ik ervan denk. Ik hoop alleen dat niet alleen de leveranciers er in de toekomst beter van zullen worden, maar in eerste instantie toch wel diegene waarvoor dit allemaal dient... de modelspoorbouwer (of verzamelaar).

Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

janjozef

citaat:
De meeste locs die ik heb zijn M?rklin, en daar ben ik echt tevreden over. Welk ander merk heeft trouwens al zoveel inspanningen gedaan om Belgisch uit te brengen naast Jocadis en Olaerts met hun exclusiefve reeksen.


Ik denk dat Roco meer modellen heeft uitgebracht dan Marklin
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem