Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Voedingen en bediening

Gestart door tonycabus, 28 oktober 2007, 21:55:31 PM

quf

@Klaas Zondervan en Gerolf
citaat:
Voor TL-armaturen geldt wss hetzelfde. Een armatuur met een metalen gestel of behuizing moet in NL geaard zijn. In B hoeft dit kennelijk niet

Dit is hier in Belgie ook zo. En de verschillen tussen diverse nationale normen bestaan, maar zijn niet zo groot. Ook de soldeerbouten hebben een aarding, zelfs mijn soldeerbout van 8watt heeft er een. (merk Ersa). Het is wel zo dat een belg, zowel in huishoudelijk- als in hobby-middens wel eens een loopje neemt met de (elektrisch) veiligheid. Het is dan ook niet voor niets dat het grootste aantal ongevallen in een huishoudelijke omgving gebeuren.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door quf

Ook de soldeerbouten hebben een aarding, zelfs mijn soldeerbout van 8watt heeft er een. (merk Ersa).

Wat dan te denken van de opmerking van Havoc dat hij nog nooit een soldeerbout met aarding heeft gezien? Ik was daar eigenlijk heel verbaasd over. Maar in de loop van de tijd heb ik ook geleerd om me bij Belgen nergens meer over te verbazen.[:D]

Gerolf

off-topic: Mijn soldeerstation heeft een aarding, mijn gewone bout niet.

On topic: Is het dan niet de bedoeling om een aarding in de doorlus-netvoeding te voorzien? Bij een standaard stekkerblok heb je dat toch sowieso? Dan kan je net zo goed je TL-armatuur aarden.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

De Weller stations die ik ken hebben een aangegoten platte stekker met 2 pinnen en geen aarding. Zeker geen probleem bij dubbel isolatie, daar is aarding niet nodig. En het heeft er niets mee te maken of het lichtarmaturen zijn of niet in metaal of niet. Als een toestel voldoet aan dubbel isolatie is aarding niet nodig. Metalen chassis van dubbel geisoleerde toestellen zijn nooit geaard voor veiligheid, hoogsten indien nodig voor de werking van het toestel.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

INFO

Dat klopt, want deze solderbout gaat ook niet rechtstreeks in de wcd.
Dus deze soldeerbout werkt niet zelf op 230V, maar werkt op 24V.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Havoc

Als een toestel voldoet aan dubbel isolatie is aarding niet nodig. Metalen chassis van dubbel geisoleerde toestellen zijn nooit geaard voor veiligheid, hoogsten indien nodig voor de werking van het toestel.

Dit zijn toch een paar merkwaardige opmerkingen.
Als een toestel is aangemerkt als dubbel ge?soleerd, dan is aarding niet alleen onnodig, maar zelfs verboden.
Maar als het een metalen chassis heeft en het is niet aangemerkt als dubbel ge?soleerd, dan moet het geaard zijn.
En tenslotte: aarding is nooit nodig voor de werking van een toestel. Als het wel zo is dan deugt het toestel niet.

Havoc

citaat:
als het een metalen chassis heeft en het is niet aangemerkt als dubbel ge?soleerd, dan moet het geaard zijn


Je zegt net hetzelfde als ik...dubbel geisoleerd moet niet geaard zijn, metaal of niet. De dubbele isolatie neemt de rol van veiligheid die anders de aarding geeft over.

citaat:
En tenslotte: aarding is nooit nodig voor de werking van een toestel. Als het wel zo is dan deugt het toestel niet.


Toch niet, in telefonie bvb. Er zijn zo enkele archaische zaken zoals "ground key" waar een schakeling naar aarde wordt gebruikt voor signalisatie. Telegraaf vroeger was ook zoiets.

Maar we wijken af.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

rgp

Dag,

Loebaske, 0,25 mm? ??  Ik hoop dan wel dat je genoeg railvoedingen hebt want anders zit je toch met een serieus spanningsverschil en een groot benodigd vermogen (en dito warmte ontwikkeling)

Feeder in 1,5mm? en railaansluitingen in 0,5 of 0,75mm? en dan nog liefts in Z-schakeling.

Roland

ysbeer

Ik vind dit een draadje,waain van absoluut niks een wereld probleem gemaakt wordt.
En dat is dan toch weer een hele presstatie.
Gaat zo voort.
wim