Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Voedingen en bediening

Gestart door tonycabus, 28 oktober 2007, 21:55:31 PM

tonycabus

Voor de verlichting kwam Luc Dooms met een briljant idee op de proppen, zo eenvoudig: aan de rechterzijde van de module wordt een mannelijke netstekker voorzien met een stukje draaad van ong 10 cm lengte, aan de linkerzijde een vrouwtje. Ook met zo'n 10 cm draad. Deze worden verbonden met de TL-verlichting (op iedere module, versterkt voor de toeschouwer de samenhorigheid). Op deze leiding kan eventueel, voor diegenen die verlichte gebouwtjes of zo op hun module wensen, een trafo op behoorlijke wijze aangesloten worden.
Zo hebben we maar ??n verlengkabel nodig om alle verlichting aan te sluiten.

Railvoeding: de tweerailers gebruiken een rode en een blauwe draad, de rode komt aan de verst van de voorkant liggende spoorstaaf, de blauwe aan de voorste. Voor eventuele wissels en seinen zorg ik voor een trafo van 16V, 100 VA, die een bruine en een gele feeder zal voeden.
Deze laagspannings-feeders moeten een sectie hebben van 2,5 vierkante mm en worden met gewone (maar goede) kroonsteentjes met elkaar verbonden.
De verbindingsdraden worden door de ronde gaten (mogen ook vierkant zijn zulle!) onderaan in de modules doorgevoerd.

Het bedienen van wissels, seinen en eventuele lichteffecten (dag/nacht, animaties enz.) gebeurt vanaf de voorzijde van de modules, op de onderste fries.

Eventuele opmerkingen en suggesties hierover zijn steeds welkom.
(Edit: eerst de franse tekst hier neergepoot om hem later te vertalen, zo zijn we zeker dat niets wordt vergeten, of toch?;))
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Gerolf

Tony ... een beetje gedesori?nteerd? Dit is het MSM-forum, niet het TMM-deel [;)]
EDIT - 't Is intussen gecorrigeerd ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

hobbyist

ocharme, de kluts kwijt.[?][?]

tonycabus

Nee hoor, gewoon gekopieerd om dezelfde tekst hier neer te zetten. Ik vertaal meteen, mannen!
De modulenorm an sich is erg vrij, werkelijk zeer drempelverlagend, maar om chaos te voorkomen moeten er enkele dingen duidelijk afgesproken worden h?? We zijn in elk geval precies goed vertrokken, en ondertussen wordt er niet 'gebakkeleid"[:D]
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

hobbyist

Tony, daar snap ik geen barst van. heb geen talenknobbel.

tonycabus

Is intussen vertaald, Leon...
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

loebaske

voor degelijke kroonsteentjes/lusterklemmen[:o)] kan je altijd bij ons terecht, dat zijn steekklemmen, dus een mannelijke en vrouwelijke, MTD gebruikt die ook en andere clubs....

INFO

Als je digitaal gaat met de modules, heb je maar drie draden nodig. voor de voeding. En een LocoNet of XPressNet aansluiting, per module.
Ik ben geen voorstander van 230V onder de modules.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

tonycabus

Intussen kwam op het Waalse forum een Fransman (Garfield, een zeer gewaardeerd modelbouwer) met het idee van goede banaanstekkers. Hischmanns verdienen dan de voorkeur. Je moet immers niet ONDER de modules foefelen, maar in het zwarte doosje. Modules met een zwarte doos (h? Jean-Luc[:D][:D])
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

tonycabus

Verdorie Wim, da's waar, die ben ik vergeten! Ik dacht er wel aan maar vergat het te schrijven....
Voor de tweerailers houd ik een Roco-centrale met wat muizen ter beschikking, die kunnen ook in de voorwand aangeloten worden. Voor de wisselstromers is nog niets afgesproken, heb jij een plausibel idee? Je bent daar veel beter in dan ik[:0]
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

INFO

Het idee is heel simpel.

Intellibox via het locoNet en per module of als dat nodig is een booster via het loconet aansluiten.

x ground 1x rijstroom 1 x wisselspanning voor wisselaandrijving waar nodig.

Op verschillende plaatsen een LocoBuffer zodat de baan via verschillende PC is aan te sturen.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

tonycabus

Oesje! Ik dacht eerder aan een IB en enkele Fred's...[8D]
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

doomslu

citaat:
Geplaatst door INFO

... Ik ben geen voorstander van 230V onder de modules.

Wim, er zit (TL-)verlichting in elke module, dus 230V is wel een noodzaak.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door doomslu

Wim, er zit (TL-)verlichting in elke module, dus 230V is wel een noodzaak.

Het is te hopen dat die verlichting boven de modules zit.[:D]
Wat Wim bedoelt is dat hij geen voorstander is van vast gemonteerde 230V installatie in/onder de modules voor het doorlussen van de voeding. Ik ben daar ook geen voorstander van, puur uit veiligheidsoverwegingen. Om het maar kort door de bocht te zeggen, de meeste modelspoorders kunnen aardig uit de voeten als het gaat om draadjes op het niveau tussen 12 en 24 volt, maar van de veiligheidseisen die gelden voor 230V weten maar weinigen voldoende.
Daarom beter losse standaard verlengsnoeren gebruiken die je b.v. in de bouwmarkt koopt.

doomslu

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door doomslu

Wim, er zit (TL-)verlichting in elke module, dus 230V is wel een noodzaak.

Het is te hopen dat die verlichting boven de modules zit.[:D]
Wat Wim bedoelt is dat hij geen voorstander is van vast gemonteerde 230V installatie in/onder de modules voor het doorlussen van de voeding. Ik ben daar ook geen voorstander van, puur uit veiligheidsoverwegingen. Om het maar kort door de bocht te zeggen, de meeste modelspoorders kunnen aardig uit de voeten als het gaat om draadjes op het niveau tussen 12 en 24 volt, maar van de veiligheidseisen die gelden voor 230V weten maar weinigen voldoende.
Daarom beter losse standaard verlengsnoeren gebruiken die je b.v. in de bouwmarkt koopt.

Klaas, aangezien de modules "bakken" zijn, zit de verlichting dus wel degelijk in de module. Uiteraard bovenaan. Maar ik snap je knipoog wel. [:D]

Nu heb ik me altijd laten vertellen dat je om veiligheidsredenen moet vermijden om verlengkabels en multiblokken aan mekaar te koppelen. Vandaar het idee om de lus in de module in te bouwen.
Alleen al het feit dat alles netjes in de modules zit en niet ligt en hangt te slingeren achter de bakken is toch een veiligheidsaspekt. Of vergis ik me ?
Ik heb zo het vermoeden dat de modelbouwer hier dikwijls wordt onderschat ! [;)]
Nu, wie inderdaad weinig kaas heeft gegeten van electriciteit kan zich behelpen met een standaard snoer met een verdeelblokje eraan. Daar plugt hij dan zijn verlichting in.

Eens alles op punt staat gaat er hier wel een degelijke handleiding verschijnen hoor jongens.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *