Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Waarom eigenlijk niet?

Gestart door tonycabus, 28 oktober 2007, 18:59:28 PM

martintje

Ik volg het draadje met veel genoegen, en misschien heb ik er overheen gelezen, en ik wil zeker niet mugge ziften.
Maar hoe gaat het met de bakovergangen ??
Er wordt een profiel opgesteld, dat weet ik, maar hoe gat het met de spoor overgang.
als ieder opzich een scheiding gaat maken en je geeft een maat aan waar het spoor moet eindigen dan heeft iederen daar wel een afwijking in.
De een zit een mm te ver naar links en de ander te ver naar rechts.
Het is als modulebaan al lastig genoeg om sporen te leggen en later door te zagen, om een goede overgang te krijgen, laat staan als ieder voor zich iets maakt.
In ons groepje hebben we ook een systeem bedacht zodat iedereen die wil mee kan doen maar dan maken we koppel modules welke gewoon een zwart schot hebben, en hierachter licht een flexibel spoor.
Rest kan ieder voor zich bouwen of een bestaande baan mee doen. maar je bent je koppelprobleem wel kwijt.
Was dus gewoon beniwued hoe jullie dat gaan oplossen, vandaar mijn opmerking/vraag....
Mvg Marty

erik de noorman

Marty, met die vraag zit ik al van in het begin.

Erik

Havoc

Wel, dat is het doel van het "luikje". Langs de rechterkant van de modules zit een stukje spoor afgeschermd van de voorkant. Dit is open langs achter en langs de voorkant kan het afgesloten worden met een luikje (vandaar de naam).

Als ik het goed begrepen heb, dan ligt langs de linkerkant je spoor vast. Langs de rechterkant stopt het aan het luikje. In dat afgesloten deel wordt de verbinding gemaakt met een los stuk spoor.

Dus zoals Martintje zegt, enkel is het geen aparte module maar vast aan elke module.

citaat:
En ik krijg die tot nader order nog wel in m'n auto


Zeg, het is al goed genoeg dat ik h0 in huis moet laten. Ik ga er geen andere auto voor kopen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

doomslu

citaat:
Geplaatst door Havoc



citaat:
En ik krijg die tot nader order nog wel in m'n auto


Zeg, het is al goed genoeg dat ik h0 in huis moet laten. Ik ga er geen andere auto voor kopen.

Jij hebt er ook niks voor over h?. [:D][:D][:D]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

stefanic

citaat:
Geplaatst door Havoc

Wel, dat is het doel van het "luikje". Langs de rechterkant van de modules zit een stukje spoor afgeschermd van de voorkant. Dit is open langs achter en langs de voorkant kan het afgesloten worden met een luikje (vandaar de naam).

Als ik het goed begrepen heb, dan ligt langs de linkerkant je spoor vast. Langs de rechterkant stopt het aan het luikje. In dat afgesloten deel wordt de verbinding gemaakt met een los stuk spoor.

Dus zoals Martintje zegt, enkel is het geen aparte module maar vast aan elke module.



Dit heb ik in het draadje over poten/mech verbinding al lang geopperd. Is dus zeker al wel besproken en bekritiseerd. Alles toch maar bijeen in ??n draadje zetten?
Stefan
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

just4fun

Ik vraag me af waarvoor het 'staartje' aan de modules dient (rood aangegeven):



Ik begrijp uit de tekening van een post van Tony ('gepikt' van het waalse forum) dat dit dient om het cre?ren van een soort ovaal (grijze zone op de tekening):



Zou het niet beter zijn op een kleine fiddle yard of dito schaduwstation te maken om zo een gevarieerder treinenverkeer mogelijk te maken?
Paul

yannick

ik ben nu met het mini-baantje bezig maar zou ik het al niet in bakvorm kunnen maken  dat ik later kan aansluiten ik weet niet of dit een goed idee is [:)][:)][:)]

Havoc

Heb dat ook al laten vallen, maar het zou mogelijk zijn om op die 10cm treinen (nipt) te laten kruisen. Een plank aanhangen met fiddle kan ook. Beter is op de module zelf "iets" te voorzien zodat daar in het zicht treinen kunnen opgesteld worden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

doomslu

Het staartje aan de module dient voor het achterliggende spoor, zodat een grote ovaal ontstaat. Het spreekt voor zich dat er hier of daar ook een fiddleyard zal nodig zijn achteraan.
Binnenkort zal alles hier meer in detail besproken worden. Nog even geduld a.u.b.
Maar laat jullie fantasie ondertussen al maar op volle toeren draaien ! [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Havoc

citaat:
Maar laat jullie fantasie ondertussen al maar op volle toeren draaien !


Aan fantasie geen gebrek, aan plaats wel...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

xtof.vl

6 pagina in een paar dagen! Wat een project! Proficiaat!

Enkele opmerkingen:
- gewicht: de nieuwe modules (voor de dioramawedstrijd 2008) zijn alleen maar een beetje lichter. Maar de structuur is heel belangrijk om geen problemen te hebben naar een paar tentoonstellingen;
- Ovaal: gemakkelijker om een "goed" verkeer (genoeg treinen) te hebben gedurende lange tentoonstelling. 3 Franse FDEM heeft ook een automatisme gecre?erd om iets te tonen zonder ovaal; Fiddleyard, OK, maar hoe lang? Op verschillende module? De FDEM achterspoor is in tentoonstelling ge?nstalleerd.
- Digitaal: Wij hebben voorzien analoog en digitaal voeding, maar uitgezonderd gedurende een uur in Expom?trique 2006 hebben wij alleen in digitaal gewerkt;

De kracht van de FDEM / Saroulmapoul: Alles is mogelijk tussen 2 interface!

Groetjes,

tonycabus

Precies, Xtof! Welkom hier!
Het "sterke punt" bij dit soort modules is inderdaad de "kijkdoos"-vorm waarmee eenieder zich kan uitleven, ZIJN wereldje bouwen.
Daarom zitten we ook niet te hameren op tijdperken seizoenen enzomeer. Bij een doorlopende modulebaan is dat belangrijk (hoewel je daar vaak ook flaters ziet!) maar met een 'kijkkastjesbaan' kunnen de bouwers hun gang gaan en de toeschouwers hun ogen de kost geven.
Daarom sprak het FDEM-projekt me zo aan, vooral dan als ik merkte dat het hele gedoe meer op onze Belgische SAROULMAPOUL vrienden was gesteund dan op Fransen met hun Grande Gu..le.
WIJ KUNNEN HIER WAT VAN MAKEN!!!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

tonycabus

Een soort Fiddle Yard wordt op ??n of andere module (moeten we nog afspreken) voorzien, hoogstwaarschijnlijk met wisselbakjes.
Daar we op een niveau moeten blijven dat voor iedereen toegankelijk is gaan we g??n ingewikkelde toestanden voorzien, maar gewone besturing die naargelang grootte en plaats zowel analoog als digitaal kan zijn.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

doomslu

Ter illustratie wat we willen bereiken, met dank aan onze vrienden van TMM voor de foto's :




luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

hobbyist

foto's zien er veel belovend uit. met gedachte om het verschil tussen de sporen meer naar voor of achter te aanpassen t.o.z van het ander bakske  is gebruik van flexrail het gemakkelijkste. Als iedere rail rechts niet helemaal wordt vast genageld/geschroefd kun je wel wat verschuiven. Nog beter is iedere flexrail rechts het uiteinde vast te zetten op een voor/achterwaatst bewegend blokje vast te zetten. Door ieder blokje gaat een klein draadstangetje naar de achterkand van het bakske. draadstangetje wordt vastgezet met twee moertjes ( zoals op een klimspiraal). Door het aandraaien/loslaten van het draadstangetje blijft de rail gelemakkelijker te regelen en te plaatsen t.o.v het andere spoor. In de hoogte is het zelfde mogelijk met het zelfde blokje