rijrichting van de treinen

Gestart door ERVIN, 28 oktober 2007, 15:02:34 PM

n/a

Conclusie, op hoop van zegen.

Waar men vroeger de trafo nodig had om voor of achteruit te rijden,
is deze nu enkel voor voeding aan de sporen.
Deze zijn nu enkel stroomleveranciers aan decoders, die op hun beurt de nodige opdrachten geven aan locs.
JUST[?]

Spoorse

INFO

Bijna goed, de trafo is bij digitaal niet meer voor de voeding aan de sporen. De trafo is nu de voeding voor de Centrale of de voeding voor een Booster.

Bij digitaal zit de trafo dus nooit rechtstreeks aan de sporen.
Hier in duidelijke taal en met duidelijke plaatjes de basis van ieder digitaal systeem.

http://www.marklin-users.net/html/digital/dfd/dfdindex.html
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Pol

Ik vond die site heel verhelderend wat basiskennis betreft. Jammer alleen dat hij in het Engels is en dat ik vrees dat niet iedereen op dit forum voldoende Engels begrijpt om de site helemaal te begrijpen. Misschien is er een vertaler die dit even oplost?[^]
En nee, Engels is geen basiskennis voor modelbouw![}:)][:D]
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Pol

En nee, Engels is geen basiskennis voor modelbouw![}:)][:D]


Inderdaad, maar het is wel verrekte handig als je Engels (en Duits) kunt lezen. Ik realiseer me steeds meer dat wie dat niet kan in deze hobby zwaar gehandicapt is.
Maar voor Belgen is er natuurlijk nog een optie, en dat is Frans. Elke Belg leert toch Frans te lezen, of vergis ik me nou heel erg?

Zoals in een ander draadje al aangekondigd wil ik me hier aanbieden om in het aan de orde zijnde probleem wat licht te brengen. Wellicht dat een andere invalshoek verfrissend werkt. Daarvoor wil ik eigenlijk terug naar het begin, de probleemstelling. Ik heb alles gelezen, en eerlijk gezegd heb ik nog niet echt helder waar nou precies de schoen wringt. Erwin, je schrijft dat je niet meer tegenspoor kan vertrekken, maar wat bedoel je daar mee? Ligt er geen wissel om daar te komen, of krijg je een kortsluiting als je dat probeert? Kortom, probeer eens zo exact mogelijk te beschrijven wat nou wezenlijk het probleem is.

erik de noorman

of krijg je een kortsluiting als je dat probeert is het probleem denk ik.

Erik

erik de noorman

Berichten - 04/11/2007 :  13:58:17      
--------------------------------------------------------------------------------

Ik vond die site heel verhelderend wat basiskennis betreft. Jammer alleen dat hij in het Engels is en dat ik vrees dat niet iedereen op dit forum voldoende Engels begrijpt om de site helemaal te begrijpen. Misschien is er een vertaler die dit even oplost?
En nee, Engels is geen basiskennis voor modelbouw!

--------------------------------------------------------------------------------
Pas op dit forum en al 202% slimmer geworden! Waar spoort dat heen?

--------------------------------------------------------------------------------
Bewerkt door - Pol on 04/11/2007 13:58:36

Kijk eens op www.marklin.be of marklin.nl  Daar wordt  ook voldoende
basisinfo gegeven. Kijk eens op de site van viesmann voor de werking en aansluitingvan van allerlei decoders en digitaal gebeuren.
Niks zo slim als n'en vent maar hij moet zijn verstand gebruiken zegt mijn moeder altijd. [:D]

Erik

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door erik de noorman

of krijg je een kortsluiting als je dat probeert is het probleem denk ik.

Erik, is wel goedbedoeld, maar ik wil liever eerst in samenspraak met Erwin proberen vast te stellen waar nou precies de pijn zit.

ERVIN

Hoi Klaas, het heeft even geduurd voordat ik hier terug heb geantwoord, maar ik ben dus de hele avond bezig geweest om twee grote problemen(voor mij althans toch) op te lossen, en iets wat tot dusver nog steeds niet gelukt is, probleem nr.1



Op deze kruising zie je links twee sporen naar beneden gaan, zij maken een bocht van 180? en komen dan rechts weer naar omhoog langs de geluidswerende muren, als je dus links naar beneden rijdt dan kan ik enkel naar mijn linkse bundel, gelegen in mijn rangeergebied, maar nu zou ik ook graag naar mijn rechtse bundel willen rijden als ik over de twee linkse sporen rijdt, dus zou er eigenlijk een engelse wissel moeten komen te liggen, ik heb al de wissels die in mijn rangeergebied liggen en die in rechtstreekse verbinding staan met deze sporen geisoleerd, ik heb een engelse wissel in de plaats van die gewone kruising gelegd en ik krijg een kortsluiting, is ook normaal(zo denk ik toch)omdat ik nu een keerlus heb gemaakt.

Probleem nr.2



Het is mij nog steeds onmogelijk om elk spoor te berijden, hiermee wil ik zeggen dat ik niet van spoor 1 naar spoor 10 kan, zoals je ziet op de foto is mijn wisselstraat in twee delen opgesplitst, er vertrekt een trein op spoor 1 en komt na een volledige omloop van mijn baan binnen op de sporen 6-7-8-9 of 10, ik kan hem dus enkel op deze andere 5 sporen ontvangen, ook hier heb ik even alles verandert, al de wissels aan mekaar gelegd, maar ook hier krijg ik een kortsluiting, zelfde probleem als het voorgaande, keerlus.

En dan is er tot slot nog een derde probleem, er is hier iemand bij mij thuis geweest die zei dat ik geen enkele engelse wissel op mijn hoofdbaan mag en kan gebruiken, dan ga je , als je blokken hebt voorzien, zogezegd op tegenspoor rijden en dan krijg je kortsluiting, zolang je geen blokken hebt voorzien is er geen probleem, maar vanaf de blokken er zijn en je schakelt een engelse wissel dan zou het "pats" moeten zijn, dit is wat hij mij verteld heeft h?.

Maar ik ben van plan om in elk blok 4 secties te maken, dan kan er toch perfect op tegenspoor gereden worden, of heb ik dit mis?

eric

Waar wil je die overloop maken Erwin?
Tussen 5 en 6 van links gezien waarschijnlijk.
Als dat zo is dan moet je daar aan bijde railstaven isolerende railasjes gebruiken en een keerlusmodule onder de baan plaatsen.

Als je werkelijkheidsgetrouw wil werken dan zitten er inderdaad geen engelse wissels op hoofdbanen (op enkele uitzonderingen na)Maar in de modelspoorwereld kunnen we bijna niet anders door plaatsgebrek.

ERVIN

Idd Eric, tussen de sporen 5 en 6 wil ik graag die overloop maken.
En ik zou eigenlijk 3 engelse wissels op mijn hoofdbaan moeten leggen, dit om alle sporen te kunnen bedienen in mijn rangeerterrein.

eric

En je gaat waarschijnlijk die vier wissels daar vervangen door de engelsmannen.
Ga morgen de foto's verder bestuderen want ik ben een beetje knetter geworden van ons weekenje tentoonstelling bij het 100 jarig stationsfeest in RSD.
Daar zitten we ook met een serieus wisselstraten, keerlusachtig en sluitingsgevoelig probleem.
En daar buiten in het echt werkt dat allemaal zonder problemen[:D].

INFO

citaat:
En dan is er tot slot nog een derde probleem, er is hier iemand bij mij thuis geweest die zei dat ik geen enkele engelse wissel op mijn hoofdbaan mag en kan gebruiken, dan ga je , als je blokken hebt voorzien, zogezegd op tegenspoor rijden en dan krijg je kortsluiting, zolang je geen blokken hebt voorzien is er geen probleem, maar vanaf de blokken er zijn en je schakelt een engelse wissel dan zou het "pats" moeten zijn, dit is wat hij mij verteld heeft h?.




Dan heeft deze beste man er geen verstand van en denkt nog teveel in analoge termen. Dit moet je dus gewoon vergeten.

Wat erin het verhaal bij Iebor ook al is gezegd, het keerlus probleem wat je nu ook hebt als je in de oude situatie wil oversteken, dus de kortsluiting (is Keerlus) verplaats je nu alleen naar een ander punt op je baan, waar het gemakkelijker is op te lossen. Maar het keerlus probleem blijft.

Dus in die lus moet je de kortsluiting en dus je keerlusprobleem oplossen en dan kun je in je wisselstraten met engelse wissels overal naar toe rijden.

Dat staat ook in het verhaal bij Iebor, is dus een gelijke situatie als bij jouw op de baan.



Duidelijker dan in deze tekening kan ik het niet uitleggen.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

Erwin, eigenlijk heeft Info al weer een voorzetje gegeven in de goede richting.
Inmiddels begin ik het probleem te begrijpen. Ik analyseer het als volgt: Je hebt een bundel rangeersporen. Vanuit die bundel tak je tweesporig af en via een lus kom je weer bij de bundel terug. Tengevolge daarvan heb je in de bundel sporen die tegengesteld gepoold zijn. En dus kun je tussen die sporen geen overloop maken, niet met een engels wissel, maar ook niet met gewone wissels.

Het isoleren van afzonderlijke wissels zal je niet helpen, die zijn te kort om een trein te kunnen bevatten, dus zal die trein over het wissel heen alsnog een kortsluiting veroorzaken.

Je moet de oplossing in een andere richting zoeken. Als je een bundel parallelle sporen hebt waartussen je wilt kunnen wisselen, dan moet je alle sporen in die bundel dezelfde polariteit geven. Dan kun je binnen de bundel probleemloos oversteken tussen alle sporen. Het resultaat is dan dat je via de lus een kortsluiting krijgt. Maar het voordeel van de lus is dat je daar genoeg lengte hebt om het probleem op te lossen. Je moet daar een stuk spoor kiezen dat minstens zo lang is als je langste trein, en dat stuk spoor isoleer je aan beide zijden dubbel, dus totaal 4 spoorstaafisolaties. Dat stuk spoor moet je dan omschakelbaar maken, zodat bij de scheiding waar de trein het geisoleerde stuk binnenrijdt de polariteit gelijk is. Als de trein helemaal binnen het geisoleerde stuk is, en voordat hij er uit rijdt, moet de geisoleerde sectie omgepoold worden. Dus bij de scheiding waar de trein de geisoleerde sectie weer uitrijdt is op dat moment de polariteit gelijk. En dan ben je van je probleem af.
Aangezien de lus dubbelsporig is moet je deze truc dus twee keer toepassen.

Voor het omschakelen van de geisoleerde secties bestaan technische oplossingen die dit automatisch doen. Lenz en ook andere merken hebben keerlusmodules die werken op basis van kortsluiting. Die constateren dus dat de trein over een isolatie rijdt waar de polariteit aan weerszijden verschillend is, en ze reageren daarop door razendsnel om te schakelen. Het bezwaar van deze oplossing is dat ze wachten tot de korstsluiting daadwerkelijk ontstaat. Maar er is ook een andere oplossing, de inmiddels befaamde Funky module. Die constateert op basis van bezetmelding dat de trein van plan is om over de isolatiescheiding te rijden en schakelt de polariteit goed vlak voordat de kortsluiting zou ontstaan.

Tenslotte, waarom zou je van elk blok 4 secties maken? Volgens mij is 3 genoeg. Vanaf sectie 1 begint de trein te remmen, en in sectie 3 komt hij tot stilstand. in de tegenrichting begint hij in sectie 3 met remmen en komt in sectie 1 tot stilstand.

INFO

citaat:
Ervin schreef: Maar ik ben van plan om in elk blok 4 secties te maken, dan kan er toch perfect op tegenspoor gereden worden, of heb ik dit mis?



Ik denk dat je van plan bent om met Koploper te gaan werken, en dan is het zelfs voldoende om met twee bezetmelders per blok te werken.
Persoonlijk denk ik dat het hoogtijd wordt voor dat je eens een test(proef)baantje maakt, en dat je eens gaat oefenen.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

ERVIN

Mijne heren, geloof het of niet, maar nu word mij ineens alles duidelijk, nou ja alles [:I].

opzoekingswerk heeft mij ondertussen al geleerd dat de Funky module enkel maar in bouwpakket te kopen is, waardoor deze al afvalt voor mijn keerlusprobleem, maar straks dus nog enkele vragen.

In ieder geval bedankt INFO en Klaas.[;)]