Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

rijrichting van de treinen

Gestart door ERVIN, 28 oktober 2007, 15:02:34 PM

ERVIN

Nu ik opnieuw bezig ben om het ??n en ander te veranderen merk ik dat ik eigenlijk niet meer op tegenspoor kan gaan rijden, dit is een volledig nieuw item voor mij, eerst kon ik mijn treinen langs alle kanten laten binnenkomen in mijn rangeergebied, nu zullen er twee grote bundels gebouwd worden, waarbij bundel 1 naar links bereden zal worden en bundel 2 naar rechts, ik heb nu het gevoel dat ik met twee afzonderlijke spoorbanen bezig ben, alhoewel ze toch aan mekaar hangen kan ik dus niet meer op tegenspoor een trein laten vertrekken,hoe zit dat bij jullie, rijden jullie, naar belgisch voorbeeld (links) en houden jullie deze rij-richting aan over jullie volledige baan, of doen jullie zoals ik het eerst deed, alles door mekaar.
Ik begrijp wel dat dit de eenvoudigste manier is om alles in blokken te verdelen, maar kan het ook anders, het blijkt niet zo simpel te zijn om het tegenspoor regime om te zetten in een digitale spoorbaan.

Hoe zien jullie dat??

doomslu

Ik rij links.
Mijn oude baangedeelte is ontworpen om consequent in ??n richting te rijden. Dat komt omdat ik toen puur analoog reed en ik geen technische problemen wou. Sinds ik jaren geleden mijn besturingssysteem heb ontdekt is tegenspoor rijden of keerlussen absoluut geen probleem meer. Desalniettemin rij ik nog steeds links (voorbeeldgetrouw), maar in het station of op de opstelsporen kan natuurlijk in beide richtingen gereden worden. Dat is vanzelfsprekend ook het geval op een enkelsporig baanvak.
Nogmaals, dat komt omdat mijn besturingssysteem (zonder locdecoders) dat allemaal opvangt.

Eerlijk gezegd snap ik het probleem niet goed, Erwin.
Wat ik wel snap is dat jouw complex sporenplan misschien te moeilijk (en duur) is om te beveiligen (zie ander draadje http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=1151&whichpage=136).

Ik hoop dat de digitaal-specialisten zich hier even over kunnen buigen...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

erik de noorman

Ervin, ik rij zowel spoor als tegenspoor. In mijn hoofsporen (doorgaande lijn)liggen met een tussenafstand van ongeveer 2 m. wissels om van spoor naar tegenspoor te gaan of omgekeerd. Deze dienen om enerzijds naar de goederkoer van mijn station en aan de andere zijde naar de industrieaansluiting van de eternit te gaan. Ook een volledige doorsteek via de hoofdsporen van de goederenkoer naar de industrieaansluiting is mogelijk. Verder kan ik op deze manier een tragere goederentrein via tegenspoor op pad sturen deze laten inhalen door een personentrein en dan de goederentrein terug op normaal spoor sturen. Voor de sporen te beveiligen staat voor elke wissel een sein met de 5 seinbeelden. Als ik een trein van spoor naar tegenspoor of omgekeerd stuur doe ik dat door middel van een rangeerbeweging (rood en wit licht). Een kleine beweging heeft  geen regime. Aan het volgende sein wordt de kleine beweging terug omgezet naar een grote beweging. Zo blijft het simpel en  hoef je geen regime om te zetten.

In mijn rangeerstation (schaduwstation) komt ook elke trein binnen via een tunnel met een kleine beweging dus geen regime.

Erik

SuSke

Erwin,
Bij mij zal het tegenspoor wel mogelijk zijn over bepaalde stukken van de baan.
Net zoals bij Luc, ban ik dus ook op zoek naar een systeem dat de beveiligingsproblematiek opvang zonder de locs te digitaliseren (en ik denk een aantal valabele kandidaten te hebben gevonden [:)])
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

ysbeer

citaat:
Geplaatst door SuSke

Erwin,
Bij mij zal het tegenspoor wel mogelijk zijn over bepaalde stukken van de baan.
Net zoals bij Luc, ban ik dus ook op zoek naar een systeem dat de beveiligingsproblematiek opvang zonder de locs te digitaliseren (en ik denk een aantal valabele kandidaten te hebben gevonden [:)])



Het automatisch beveiligen van een baan heeft nauwelijks iets te maken met wel of niet digitaal rijden.
Het enige syteem wat werkelijk voldoet is een bloksysteem.
Dat is ook in het grootbedrijf zo.
Een dergelijk systeem voor normaal analoog voldoet dus prima.

wim ysbeer


INFO

Het tegenspoor regime is juist bij de digitale baan het gemakkellijkste wat er is. En waarom is dat dan zo gemakkelijk, als je opgelet had bij andere draadjes over dit onderwerp had je het waarschijnlijk al geweten.

Maar ik zal het nogmaals uitleggen.

1 ding is daarin heel erg belangrijk, en dat is dat de rijrichting door de decoder wordt bepaald.

Dus als je heel erg goed nadenkt, dan maakt het niets uit welke kant jij oprijd op een bepaald gedeelte van je baan, want de rijrichting van je lok is onafhankelijk van de polarisatie van je sporen.

Dus om even in plus en min te spreken, het maakt voor de lok niet uit of de digitale plus nu links of rechts zit, de lok rijdt die kant op welke de decoder hem verteld.

De lok rijdt dus voor of achteruit, zonder dat je de rails om hoeft te polen, zoals je bij een analoge baan wel moet doen.

Moraal van het verhaal, bij twee naast elkaar liggende ovalen zit de digitale plus altijd aan dezelfde spoorstaaf.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

ERVIN

Ok? Info, bedankt om dit even te verduidelijken, maar mij is gezegd dat je geen engelse wissels mag of kan gebruiken in je tegenspoor, dit zou kortsluiting geven, voor alle duidelijkheid, ik rij dus digitaal met het TC, en met de Fleischmann Profi's, waarom er dan kortsluiting zou ontstaan is mij nog steeds niet duidelijk??[:I]

INFO

Omdat je nog teveel denkt in analoge termen. Kijk het is recent nog aan de orde geweest. http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=5174
Deze discussie gaat er helemaal over.
Lees die nog eens door en als er dan nog vragen zijn dan lees ik ze weer.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

INFO

Even in het algemeen, kijk hier word ik nu spreekwoordelijk zo moe van, niet echt moe natuurlijk, want dan had ik allang de knuppel in het hoenderhok gesmeten.

Maar een onderwerp is zeer recent tot op het bot met voorbeelden en al aan de orde geweest en dan bij wijze van spreke een uur later wordt er een draadje geopend met dezelfde vraag.
En dan nog keihard volhouden dat er geen informatie over is.

Ook hier staat dus de informatie voor een deel waar onze anonieme PB schrijver om verlegen zit.


Alleen de waarheid ligt in het midden.

ERVIN

Bedankt Info, je zegt in dat draadje dat je de sporen in je wisselstraat dezelfde polariteit moet geven, dan kan je dus met engelsmannen werken en kan je in beide richtingen gaan rijden, maar dan is mijn vraag hoe doe je dat dan, gebeurt dit door decoders of door andere electronische componenten, of moet je hier je wissels(engelse) allemaal isoleren en apart van stroom voorzien?[:I]

Ik stel mij deze vraag omdat ik met ongeveer dezelfde situatie zit in mijn wisselstraat van mijn kopstation.

INFO

PFFFFFFFFFFF zucht kreun steun.

Ga nu eens bij je sporen staan, kijk er in de lengte richting over heen. Sluit nu bij alle sporen aan de rechterzijde de digitale plus aan, sluit aan de linkerzijde de digitale min aan.

Op deze manier hebben alle sporen dezelfde polariteit. Het staat in een tekening aangegeven.

Nog een keer die basis tekening


Alleen de waarheid ligt in het midden.

INFO

citaat:
Ik stel mij deze vraag omdat ik met ongeveer dezelfde situatie zit in mijn wisselstraat van mijn kopstation.


Dan stel ik me een andere vraag, kan je dan nu niet van het ene naar het andere spoor rijden in je kopstation.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

ERVIN

Voor een gedeelte kan ik dus wel van het ene naar het andere spoor, maar niet van spoor 1 naar 10, op deze foto zie je dus dat mijn wisselstraat eigenlijk in twee delen is opgesplitst, stel, je vertrekt op het linkse spoor,  de trein maakt zijn volledige ronde en komt op het spoor helemaal rechts terug binnen, als ik nu terug op het spoor zou willen binnenkomen waarop hij is vertrokken dan maak ik een keerlus, dus hij kan van spoor 1 naar de sporen 2-3-4 en 5, of in de andere richting van spoor 6 naar 7-8-9 en 10, maar een volledige oversteek is niet mogelijk.[:I]


ERVIN

Hier nog een foto, je ziet dat ik hier geen engelsmannen kan gebruiken, op de foto links rij je naar beneden en de trein kan rechts weer langs de geluidswerende muren zijn reis verder zetten, het bekende honden-been dus, maar als ik nu bij die gewone kruisingen een engelsman zou leggen dan krijg ik een kortsluiting-melding op mijn booster.



Edit: De wisselstraat is ondertussen al terug afgebroken en zal op een andere manier heraangelegd worden.

INFO

Je kunt natuurlijk overal een engelse wissel in leggen.

Maar heb je nu de uitleg begrepen, of nog steeds niet? Want daar gaat het nu eigelijk om.

Want als je het juist aansluit kun je naar ieder willekeurig spoor rijden.
Alleen de waarheid ligt in het midden.