Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

mal voor bovenleiding

Gestart door n/a, 21 februari 2005, 21:34:15 PM

n/a

Ik ben bezig met een mal om een klassieke Belgische bovenleiding op te plooien en solderen. Wie interesse heeft om die mal ook te gebruiken kan 'm vinden op :
http://users.pandora.be/aqln/belgian/bvl/

Op het tekeningetje rechts klikken en opslaan op je HD !
De afmetingen zijn een beetje aangepast om makkelijker te tekenen, en om combineerbaar te blijven met de masten van Sommerfeldt. Al bij al bedraagt de maximale afwijking zo'n 3%, vond ik wel kunnen.
Voor de onderste kabel gebruik ik Sommerfeldt draad, de rest is iets dunnere koperdraad. Eigenlijk zou dat blanke koperdraad moeten zijn die dan in de regen gelegd wordt om te oxideren, maar met een likje turkoise verf zou het ook moeten lukken.

grtz,
Randy


tonycabus

Dank je, Randy!
Ik denk dat je velen hiermee een dienst bewijst! Ik sla het alvast op, voor mijn toekomstige baan (of die van mijn erfgenamen [xx(] )

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Gerolf

Randy,
Goed dat je je ontwerpen met ons wil delen, maar ik heb toch een kleine opmerking: volgens mij moeten de vertikale draden tussen de gebogen hangdraad en de middelste horizontale draad anders geschikt worden. Tussen de twee onderste draden is het inderdaad ongeveer 2cm afstand tussen de vertikale verbindingen, maar volgens mij hangen de bovenste 'hangdraden' precies in het midden, dus om de 4cm. Ik probeer het met een tekst-tekeningetje te verduidelijken:

_____|___________|___________|___________|___________|___________|____
__|_____|_____|_____|_____|_____|_____|_____|_____|_____|_____|_____|_

De benoeming van de draden is ongetwijfeld geen correct spoor-jargon: graag verbeteren wie wil!

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

Je hebt helemaal gelijk Gerolf.
De tussenafstand is immers 2.25 cm en geen 2, vandaar dat die hangertjes in de eerstverschenen tekening verschoven waren tov de grote hangers.
Ondertussen staan ze op de juiste plek.
Bedankt voor je opmerking !!!

Tony,

toch nog even opnieuw klikken !! ;-)

Randy
die eerlijk toegeeft niet meer zo goed te kunnen rekenen...

tonycabus

We worden oud, h?? [;)]
Ik klik nog wel eens, jong!
Bedankt allebei trouwens!

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Gerolf

Is die 2,25cm correct of een schatting? Ik sta namelijk op het punt mijn eigen eerste bovenleiding-draden te gaan solderen.
De bouwtekeningen maak ik (zoals ik vaak doe) met Corel, dus een exacte maat-afstand is geen probleem

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

Er staat nu ook een malletje online dat qua lengte precies op schaal is,
verticaal blijven echter de Sommerfeldt-maten gelden.

3e keer...javascript:insertsmilie('[:I]')
blozen [:I]

tonycabus

Niet blozen, Randy! Zo gratis en voor niks je werk aanbieden verdient lof.

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Rochevalien


Eigenlijk zou dat blanke koperdraad moeten zijn die dan in de regen gelegd wordt om te oxideren
[/quote]

H? Randy,het is IJZER dat roest door het in kontakt te brengen met water, blank koper oxideert gewoon door de lucht.De rijdraden van de spoorwegen worden dan ook lichtgroen,metertijd.

Gerrit

FREMO e.V. - afd België

Prachtig Randy,

Enkel om je maar te vertellen dat je DRIE-soorten hangdraad hebt bij de NMBS / SNCB.

De "COMPOUNT" draad , dit is de dubbele rijdraad met op de contactzijde kant pantograaf ook een dubbele contactdraad.

De "ENKELE"draad, dit is een rijdraad zonder de tussen liggende draad, maar ook met de dubbele contactdraad aan de onderzijde.

De laatste is de "TROLLEY"draad, dit is een gewone rijdraad zonder hang draad, wordt meestel vroeger toegepast in rangeerstations of afstel plaatsen. Deze draad was ook maar enkelzijdig aan de onderzijde.

Dit maar als extra info voor jou mooi project.

Ik ben ook voor een klant bezig deze verschillende rijdraden na de maken, maar in koperdraad van verschillende diktes, nl. 0,5 + 0,3 en als tussen draaddikte 0,7 mm (de vertikale stukjes).

De eerste stukken zij reeds geinstalleerd en de werking van de draad heeft bijna dezelfde als deze in de werkelijkheid, lichtjes op en neergaande beweging.

Mvg
Fremo e. V. - Afd Belgi?
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

Gerolf

citaat:
... tussen draaddikte 0,7 mm (de vertikale stukjes)...
typfout neem ik aan? Dit lijkt me wel wat dik als vertikale draden (0.3mm is een stuk meer realistisch)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw