Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Seinen sturen met logische poorten ???

Gestart door 2230, 24 oktober 2007, 16:08:24 PM

2230

Hallo iedereen

Is het mogelijk om belgische seinen in model (uiteraard) aan te sturen met logische poorten ??? Zijn hiervan eventueel schema's ?
Alle info is welkom
Alvast bedankt !

Gerolf

Dat is zeker mogelijk, ik heb dat op mijn baan gedaan:
http://meb.gerolf.be/sturing/blok/nseinen.htm
De (zelfbouw) seinen zijn gekoppeld aan een (zelfbouw) blokbeveiligingssysteem [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

2230

misschien nog een vraagje: kan men dat ook programmeren in een programeerbare IC ????

Gerolf

Dat lijkt me zeker te doen om dit met een microcontroller of PLC op te lossen, maar vraag me (voorlopig) niet hoe [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

2230

@ Gerolf:

Is dat mogelijk om dat te programmeren in flowcode ?

Gerolf

Ik vermoed van wel, maar zoals ik al schreef: "vraag me (voorlopig) niet hoe"
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dreha

@2230:

Dit is zeker mogelijk met flowcode of ender welke ander programmeertaal.
Alleen is een ?controller wel beperkt in het aantal aansluitpennen.
Met 32 pennen kan je bv. maar een 8-tal seinen aansturen, of je moet gebruik gaan maken van decoders en latchen, zo kan je het seinen aantal uitbreiden.
Nog beter is het om dan een aantal ?controllers met elkaar te laten communiceren en alzo het aantal uitgangen (dus seinen) te vergroten.

Harald.


jakke

Ooit heb ik , op basis  k-rails van M een blokbeveiliging gemaakt.
dat was voor de aanschaf van een digitaalsysteem van M.Ook de loc waren niet uitgerust met decoders .
De rijtuigassen gaven signaal aan ge?soleerde stukjes rail die in verbinding stonden met "smit-triggers", om de dender te beperken , en daarna ging het signaal naar logische ic's van de 74 serie .
De verbindingen naar de ic's  had ik had ik uitgeknobbeld met "boolse-algebra".
De uitgang van de ic's stuurden relais aan die de rijspanning schakelden .
Het geheel werkte naar behoren .
Dit is niet rechtstreeks een antwoord op de vraag maar is wel een gedeeltelijke oplossing .

Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

2230

@ Jakke
Zou u soms over een schema beschikken van dit systeem ?

2230

@ Dreha
Hoe kan je deze IC's met elkaar laten communiceren ?
Is dit een groot programma om een seinsturing te realiseren, of is dit simpeler dan ik denk [:D]

ysbeer

Ik zeg niks maar volgens mij trachten we hier een mug te vangen,met kanonnen en oorlogsschepen.
Seinbeeldje maken met een diodematrix,en een paar power IC uitgangen
en klaar is de zaak.
Ja ik ben ook maar een eenvoudige boeren.... dus wie denk dat ik het verkeerd zie,hij zwijgen niet.

wim ysbeer

Gerolf

Het gaat over meer dan alleen het seinbeeld, Wim. Het gaat ook over blokbeveiliging en zo.
Dat kan je oplossen met logische poortjes of met microcontrollers.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

Ik stuur mijn baan al jaren (analoog)met een computer.
Eerst in 1985 met een tandy microcomputer,en daar na met een 286er.
Die 286er was voorzien van outputprinten in z.g.n ISA slots.
6 maal 48 uit en 1 maal 48 input.
Programma geschreven in QUICK BASIC en na 2004 ook dels in power basic.
Deze talen,die onder het veel stabielere DOS draaien zijn hiervoor uitstekend geschikt.
Veel beter dan visical basic onder windows (moelijk met outputs,vergelijkingen,ingangen)dat weinig stabiel is(door de windows)
Omdat mijn trouwe 286 het begaf,en moderne comuters geen ISA slots meer hebben,heb ik mij een industrie computer(in stalen kast)aangeschaft.
DE industrie maakt nog volop gebruik van de ISA norm.
De prijs viel erg mee,voor nog geen 700 euro had ik een complete industrie computer met 14 ISA slots.
Voor mij analoge aansturing maak ik nog volop gebruik van relais,en dit in navolging van weer die industrie die ook nog veel(moderne)relais sturing toepast.

wim ysbeer


Dreha

@2230:

Het onderling communiceren van ?controllers zou je bv kunnen doen met een I?C bus. Ik weet niet of en hoe groot je programmeer ervaring hebt/is.
Het voordeel van de ?controller tov de logische poorten is natuurlijk dat alles veel flexibeler blijf (geen aanpassing aan de bekabeling als je de seinbeelden ofzo wil aanpassen).

@ysbeer:

Jouw systeem met de isa-kaarten is natuurlijk zeer goed. Maar als je nu van nul moet beginnen is hetgebruik van een paar ?controllers van 5? het stuk + wat transistoren en enkele relais toch een stuk voordeliger. De meeste ?controllers kunne trouwens zonder problemen 10 ? 20mA stroom leveren bij 5V dat is ruim voldoende voor de leds in de seinen.



INFO

Seinen sturen met logische poorten zoek eens op LocoNet.

http://users.telenet.be/deloof/
www.uhlenbrock.de


Mvg
Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden.