Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Nog eentje de BR E71

Gestart door Bundesbahnfreak, 23 oktober 2007, 18:44:22 PM

Bundesbahnfreak

De BR E71 van de DB

Voor hun pas ge?lektrificeerde lijnen in Silesi? en later in omgeving Halle bestelde de KPEV (Pruisische spoorwegen) in 1912 achtien locomotieven voor de goederendienst.

Deze loco?s hadden een uurvermogen van 785 kW en konden continu 592 kW presteren. Men koos oor een ontwerp met 2 snuiten met ertussen de kast, in de snuiten stak een tractiemotor die via een vliegwiel en drijfstang de wielen aandreef, in de kast tussen de snuiten bevonden zich de stuurposten en de oliegekoelde transfo die via individuele contactoren gestuurd werd.  De olie werd aan de buitenzijde van de kast gekoeld door lucht via aan elke zijde gemonteerde radiatoren.

In 1914 werden 3 locs geleverd voor Silezie, door WO1 lag de productie stil maar na de oorlog werd de productie opnieuw opgestart.  Oorspronkelijk wou men 46 loks maken, doch de bestelling bleef op 24 stuks steken.

Vanaf 1921 werden ook loks geleverd voor de ?direktionen? Halle en Hannover.

Tussen 1930 en 1931 werden 17 stuks omgebouwd voor een maximum snelheid van 65 km/u  ipv 50 km/u.

Na de oorlog bleven 12 stuks bij de DB en werden ingezet op de Wiessen- en Wehratalbahn.

In 1959 werden ze aan de kant gezet en vervangen door de E32

In het westen bleef E71 28 en in het oosten de E71 30 bewaart, deze laatste staat in het museum te Dresden.

Links:  De Duitse Wikipedia met interessante foto?s en uitleg over de locomotief
urlhttp://de.wikipedia.org/wiki/Preu%C3%9Fische_EG_511_bis_EG_537/url

Groeten

Rudy

Peter

Als ik me niet vergis, had Roco een zeer goed model van deze lok.
Ook Westmodell (duur) heeft een handarbeidsmodel van de E71
Spijtig dat hij voorlopig niet meer te krijgen is. (de Roco h
Met vriendelijke groeten
Peter

Pol

citaat:
Geplaatst door Peter

Als ik me niet vergis, had Roco een zeer goed model van deze lok.
Ook Westmodell (duur) heeft een handarbeidsmodel van de E71
Spijtig dat hij voorlopig niet meer te krijgen is. (de Roco h?)



Die Roco klopt! Die wilde ik al als klein manneke, maar ik had nooit genoeg geld! En vorig jaar op de beurs in Utrecht: voila:


Schoon h?!!![:p][:p][:p] Sorry Bundesbahn, het is het DRG-modelleke!
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Bundesbahnfreak

Hoi Pol,

Mercikes voor de foto, hier is duidelijk de koeler (radiator) van de tranformatorolie te zien.
Ook typisch DRG zijn de hoofdletter V (vor) en H (hinten) die in de Bundesbahnperiode vervangen zijn door een 1 en 2 (nummer stuurpost)

groeten

Rudy

Pol

citaat:
Geplaatst door Bundesbahnfreak


hier is duidelijk de koeler (radiator) van de tranformatorolie te zien.


Die koelers vond ik er altijd al zo supercool[8D] aan! Het geeft dat lokje zo'n [8D]supertechnotischhyperindustriele[8D] look als je snapt wat ik ongeveer bedoel! Nu weet ik eindelijk ook wat die dingen zijn, bedankt dus nog eens![:)]
Pol
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Gerolf

Een loc met "karakter". 't Is heel wat anders dan de gestroomlijnde "eenheidsworst" van tegenwoordig...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Hallo Allemaal,

Heb bij het rommelen in mijn dokumentatie kast nog het boek gevonden dat van mijn vader zaliger is gekomen.
Dat boek heet:"Archiv Elektrischer Lokomotiven" door B?zold/Fiebig en uitgegeven in de toenmalige DDR door Transpress VEB in 1963
In dit boek staan alle eloks die er in Duitsland ooit gereden hebben met tekening en foto's. Dus ook de E06 van de eerste en de tweede reeks. Helaas zijn die foto's (oostduits drukwerk) van die kwaliteit dat het me niet wil lukken er een scan van te nemen.
Als er iemand in de buurt moest komen, mag hij het wel altijd eens inkijken.
Met vriendelijke groeten
Peter

Havoc

Inderdaad Gerolf, locs met karakter wat de huidige exemplaren echt missen. Ik kan echt niet meer enthousiast worden voor het moderne materieel.

Bundesbahnfreak: ik stel voor dat je er hier mee stopt. Ik krijg v??l te v??l goesting om er zo'n stel in huis te halen [B)] Zal serieus op mijn handen moeten letten in Utrecht.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Pol

citaat:
Geplaatst door Havoc

Ik krijg v??l te v??l goesting om er zo'n stel in huis te halen [B)] Zal serieus op mijn handen moeten letten in Utrecht.


Gewoon doen!! Ik heb de mijne vorig jaar gekocht bij een Duitser aan 90 euro. Misschien is dat nog te veel voor een tweedehandsje, maar ik vind het tot nu toe al de best gespendeerde 90 euro ooit!! 't Was trouwens niet meer of minder dan toen hij nog nieuw geproduceerd was (nagekeken in een oude catalogus waar ik als jong gastje kwijlend van verlangen de prijs bij had gezet, maar nooit genoeg centjes had!)
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Bundesbahnfreak

@ Havoc,

Ophouden, nee jong.  Ik beleef hier veel te veel plezier aan[xx(][:)]

Groeten

Rudy

PS het oude materiaal spreekt me ook veel meer aan dan het nieuwe.

Peter

Even een scan van het bewuste boek.

@Rudy,
een van de dagen komen we weer naar Hasselt. Kunnen we eens afspreken?

Met vriendelijke groeten
Peter

Bundesbahnfreak

@ Peter,

PM is onderweg

Rudy