Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Voor Pabe en Pol (en de rest ook) De E36

Gestart door Bundesbahnfreak, 23 oktober 2007, 12:53:32 PM

Bundesbahnfreak

De baureihe E36 van de DRG

Om op het bochtige en hellingsrijke traject van Freilassing naar Berchtesgaden te rijden bestelde de Beierse spoorwegen 4 loks van het type EP3 (Electrische Personen lok type 3).
In 1914 komen deze 80 km/u snelle loks op de baan.  Hun uurvermogen lag op 690 kW en continu konden ze 480 kW geven.

De asopstelling was 1C2 waarvan de eerste as in een dissel lag en de twee achterste loopassen in een draaistel dat eveneens als dissel uitgevoerd werd om de passages door wissels en bochten te vergemakkelijken.

De aandrijving is een stangenaandrijving zoals bij de latere BR 132 en 152.  De tractieassen  hebben een doormeter van 1100 mm en de lopers 850.  De BR36 bezat slechts 1 tractiemotor.

De transfo is een olietransfo met luchtkoeling zonder koelomloop zoals op de andere oudjes gebruikt werd, de transfo werd door afzonderlijke contactoren gestuurd.  

Zeer opvallend is de plaats van de panto?s bij dit loktype, eentje vanvoor en eentje in het midden, achter deze laatste panto staat de schouw van de stoomverwarming, in die tijd werden de rijtuigen nog met stoom verwarmd en kregen de E-loks een stoomverwarmingsketel ingebouwd.  Ik heb eens gelezen dat dit geen automatisch type was en dat er zodoende een extra man mee ging om de ketel te bedienen.

De E36 02 en de 04 werden na hun afdanking omgebouwd tot sneeuwploeg, eentje kwam in Garmisch de andere in Ingolstadt terecht.  Rond 1985 was er sprake om voor het 150 jarig bestaan van de Duitse spoorwegen van deze 2 restanten terug een E36 te maken, doch het exemplaar dat in Ingolstadt stond werd verschroot en zodoende was het ijdele hoop om deze lok terug te reconstrueren.

Gelijktijdig met het verschijnen van de EP3 (E36) kwam ook de EP4 (E36.2) uit, technisch was deze hetzelfde, alleen de stoomverwarmingsketel verhuisde naar het midden van de lok en kwam boven tractieas 1 te staan, hierdoor kwam de achterste panto boven de stuurpost.  Hier werden ook 4 stuks van geleverd.

De E36 en de E36.2 reden met loks van het type E70 en E73 op de lijn Freilassing-Bergteschaden en werden tussen 1941 tot 1943 vervangen door de reeks E44.5 die later omgenummerd werd naar 144.5.  Zodoende kwamen de E36ers nooit in dienst bij de DB.

Model  zoals reeds aangehaald Trix/M?rklin

Veel info is er niet over te vinden, ik hoop dat jullie er iets aan hebben

Groeten  

Rudy

Foto:
urlhttp://railpix.bueker.net/bilder_d1_e36.html/url
Railpix van Werner Consten, de sneeuwploegen (of de restanten ervan)



Pol

citaat:
Geplaatst door Bundesbahnfreak

Zeer opvallend is de plaats van de panto?s bij dit loktype, eentje vanvoor en eentje in het midden, achter deze laatste panto staat de schouw van de stoomverwarming, in die tijd werden de rijtuigen nog met stoom verwarmd en kregen de E-loks een stoomverwarmingsketel ingebouwd.  Ik heb eens gelezen dat dit geen automatisch type was en dat er zodoende een extra man mee ging om de ketel te bedienen.



Kijk eens aan! Daar had ik nog nooit van gehoord! Zo moet ik mijn onderschrift steeds maar blijven aanpassen, maar ik ben er nu eigenlijk een beetje veel te lui voor! Merci collega uit de toekomst (=> DRG naar DB![;)]) voor de info weeral!
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

pabe

Hi Rudy,

tof zeg, zoveel info op die korte tijd !  Nu begrijp in tenminste waarom die panto's deze opstelling hebben...

groetjes,  Paul

Michiel

Sorry, maar ik kan het niet laten. Hier zijn 2 beelden van de beierse E36. Daaronder het model van M?rklin, om de mooie kleurstelling van de lok voor te kunnen stellen, want de zwart-wit foto's schieten hierbij wat tekort (logisch)






groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Bundesbahnfreak

Hoi Michiel,

Hartelijk bedankt voor deze foto's, zo maken we er met zij, allen iets mooi van.  Daar dient het forum toch voor h?

Groeten


Rudy

Michiel

En hier is ie dan, uitgekleed en omgebouwd tot sneeuwploeg. Toch een beetje zielig...


Rudy, geen dank. Ik doe het met veel plezier, want ik blijf het fascinerend mooie machientjes vinden. Maar vooral jij, bedankt voor de boeiende informatie die je telkens weer bij elkaar sprokkelt.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

pabe

citaat:
Geplaatst door Saraan

En hier is ie dan, uitgekleed en omgebouwd tot sneeuwploeg. Toch een beetje zielig...




Michiel.........  een 'beetje' zielig... [B)]  

Vind het einde van zulke prachtige machines altijd erg pijnlijk...  zelfs uitgekleed als sneeuwploeg...[:(]

Maar desalniettemin puik zoekwerk en mooie foto's...

groetjes,  Paul