Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

M

Gestart door Johnnytrein, 21 februari 2005, 09:00:05 AM

Johnnytrein

M
Hallo allemaal, ik bezit een M?rklin glaskaste 3687 en deze maakt na een stilstand van een drietal jaren, een brommend geluid tijdens het rijden, heeft iemand een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

n/a

M
#1
Johnny,

De olie is veroudert ingedikt, stroperig geworden, lok schoonmaken, en opnieuw oli?n.

Mvg
Wim Ros


www.rosoft.tk


Johnnytrein

M
#2
heu Wim, zo een klein pruts dingske open maken [:I] huiver de huiver, als ik dat open moet ik ook nog de nodige railingen losmaken dat heb ik een keertje gedaan en de meeste vallen er nu van zelf af.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

n/a

M
#3
Johnny,

Er zal niets anders opzitten, tenminste als je wil dat hij weer goed rijdt. Het is inderdaad een %&&&$$&&&&@@##@# ding om open te maken.

Mvg
Wim Ros


www.rosoft.tk


Johnnytrein

M
#4
Veel kuisen zal er wel niet aan moeten gebeuren als ik de ontplofte zicht (exploded vieuw)zo bekijk.2 asjes met elk een tandwieltje, kan misschien nog meevallen. [:)]
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

n/a

M
#5
Ik heb hem ook. Alleen zonder doos. En hij heeft maar 1 digitaal adres en dat ben ik bijna altijd kwijt. Goed schoonmaken kan zeker geen kwaad. Er zit trouwens een n-motortje in dit locje.

Johnnytrein

M
#6
Davy, vergeet je dat steeds of is er een of ander waardoor je dat vergeet
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

n/a

M
#7
Nee ik heb erg veel locomotieven. Ik vergeet dus wel eens een adres daarom schrijf ik op de beschrijving van de loc meestal het adres. Maar voor deze loc heb ik geen doos en geen beschrijving. Vandaar dat ik nog al eens vergeet dat deze loc een adresnummer heeft van ergens in de 70 heeft. Bovendien is het Marklin nummer van deze loc niet 3686 want dan krijg ik via de databank van mijn mobile station de juiste naam en adres voor dit lokje.
Hij rijdt nu rondjes op mijn testbaantje.

De mijne is in elk geval de eerste serie van de groene glaskast en die heeft een vast adres en stamt ergens uit de begin jaren negentig. Toendertijd een absoluut topmodel.

Johnnytrein

M
#8
Intussen de loc in een lauw sopje met spic en span gereinigd [:I] en terug van smeermiddel (olie)  voorzien resultaat 0,0 misschien had ik beter geen droogkast gebruikt [:D]
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Gerolf

M
#9
Johnny,
Resultaat 0,0: wil je daarmee zeggen dat hij nu totaal niet meer rijdt, of nog steeds bromt zoals eerst?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Johnnytrein

M
#10
Gerolf, hij rijd nog net evengoed als voorheen, en het bromgeluid is er nog steeds net als voorheen.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Gerolf

M
#11
Als hij goed rijdt, kan het bromgeluid ontstaan door een mechanisch contact tussen bewegende delen (motor, tandwielen) en de kast. OOk een speling in de 'ophanging' van tandwielen e.d. kan geluid veroorzaken. De lockap werkt dan als versterkende geluidskast (luidsprekerkast).
Varieert het bromgeluid bij trager/sneller rijden? Als de klank hoger wordt bij meer snelheid kan het voorgaande een verklaring zijn.

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Johnnytrein

M
#12
Neen Gerolf dat geluid neemt af naarmate de snelheid toeneemt.Maar stopt niet volledig,
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Gerolf

M
#13
Daar gaat m'n eerste theorie [V]
Nog een mogelijkheid (misschien een wilde theorie): ik begrijp dat er een decoder in zit, dus wordt de motor puls-pauze-gemoduleerd gestuurd, denk ik. Als de frequentie (toonhoogte) van de brom hetzelfde blijft, is het misschien de motor zelf (een N-motortje meen ik te hebben gelezen) dat de brom veroorzaakt. Zit daar vuil tussen de lagering? Zit er speling op de motoras? Vonken de koolborsteltjes (te fel)? Het brommen van de motor kan ook door de lockast versterkt worden.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

tonycabus

M
#14
Of kan je de pulsfrekwentie van de dekoder niet verhogen? Doen alsof er een Faulhaber in zit? Dan hoor je dat, denk ik, niet meer hoor!

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)