Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Mini-stekkers of connectors

Gestart door tonycabus, 12 november 2004, 14:22:11 PM

tonycabus

Weet je wat goed werkt, Loco?
Stukken van IC-voetjes: er zijn er met de busjes in "tulp"-vorm en die laten zich aan beide zijden solderen. Ze zijn ook makkelijk te knippen met een kniptang. Uiteraard bestaat wel de mogelijkheid ze in de verkeerde richting in mekaar te pluggen, dus je moet ze w?l merken met een likje verf op beide delen aan ??n zijde zodat de juiste polariteit (leds en dekoders bvb) gewaarborgd is. Voor lampjes maakt dat niks uit.

Je kan ook zo een stukje van 2 "busjes" aan de onderkant van een lok monteren, verbonden met de stroomafnemertjes (je soldeert aan de pennetjes). Aan een aansluitdraadje met de trafo soldeer je hetzelfde omgekeerd: je laat de pennetjes vrij en soldeert de draden aan de putjes.
Zo heb je een prima diagnosestekker. Je kan je wielen al draaiend poetsen, of je kan een digitale lok programmeren zonder rails... En verzin maar verder.

Die dingetjes kosten slechts ceneten en zijn vlot verkrijgbaar in de elektronikahandel.

Ik probeer straks een fotootje te posten. Zegt m??r dan 1000 bladzijden ;-)
Tony
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

tonycabus

Wat zien ik nu net?
"Het Spoor" in Leuven heeft stripjes van zo 20 stuks die je op de gewenste lengte kan snijden, aan 1? per stuk.
Dezelfde stijl als diegenen die ik in Mechelen aan loco getoond heb, maar dan "single in line". Ik had een "dual in line" meegenomen omdat ik toevallig nog zo eentje had liggen.
Had ik er meer dan had ik je dat exemplaar echt wel kado gedaan, loco, maar dat komt nog...
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

loco

Ik heb vandaag nog enkele zinvolle tips gekregen van iemand uit de vliegtuigmodelbouw. Om die vliegers de lucht in te houden maken ze gebruik van miniconnectoren met gouden pinnetjes. Daarboven man immers niets verkeerd gaan. Deze connectoren met mannetje en vrouwtje hebben aan bede uiteinden nog eens de mogelijkheid om een draadje met eventueel krimpkout te solderen. Deze spullen zijn te krijgen in de vliegtuigmodelbouwwinkels. Gelukkig is er ??ntje in de buurt waar ik woon.
Ook bij Conrad staan er een aantal miniconnectoren in de cataloog. Maar als ze daar in staan dan zullen ze ook wel in elke degelijke elektronicahandel te krijgen zijn. Ik vermoed dat ik snel aan mijn trekken zal komen.

Loco


__________________________

Breng ook eens een bezoek aan www.de-pijl.be