Project container-gateway

Gestart door marCOntainer, 23 oktober 2007, 01:01:23 AM

marCOntainer

Onder dit ?draadje? volgt een beschrijving m?n container-gateway project waar ik onlangs mee begonnen ben. De gateway zal gerealiseerd worden in H0-schaal en gesitueerd worden in Duits-Zwitsers grensgebied. Vandaar ook m?n voorkeur voor DB- en SBB-cargo materieel. Of ik ook Frans materieel ga toevoegen weet ik nog niet. Dit is me eigenlijk pas recent te binnen geschoten. Geografisch gezien zou het kunnen.

Een container-gateway is een station waar containers van spoor-naar-spoor worden overgeslagen. Containers van binnenkomende treinen worden door containerkranen overgeslagen naar andere treinen. Containers die niet direct op een andere trein geplaatst kunnen worden, worden op het terrein opgeslagen. Er vindt dus geen overslag van en naar het wegvervoer plaats!

Gezien de beschikbare ruimte (280x120mm) en de lengtes van de laad-/lossporen van een container-gateway is nabootsing van een bestaande gateway uitgesloten. Ik heb daarom gekozen om de onderdelen/elementen zoals die in werkelijkheid in een container gateway voorkomen te vertalen naar een schaalmodel waarin de overslag en transport van containers een hogere wegingsfactor heeft dan de exacte gelijkenis met een bestaande gateway.

Door de kleine afmeting van de baan dienen de binnenkomende containertreinen bij aankomst in de gateway in 2 slepen opgedeeld te worden en op de opstelsporen geplaatst te worden. Een rangeerloc vervoert de slepen vervolgens naar de laad-/lossporen waar de containers overgeslagen worden. De 2 slepen worden daarna weer naar de opstelsporen gebracht en tot een volledige containertrein samengesteld.
Hier alvast een kiekje van mijn rangeerloc welke de containerslepen moet gaat samenstellen. Het is een BR 360 in de verkeersrode kleur van de DB Cargo (Fleischmann).


imghttp://farm3.static.flickr.com/2386/1697367996_97a4becd59.jpg?v=0/img


De containers zijn van de IGS Hansa site, zoals besproken in MSM61. Ik heb hiervoor 160gr. papier gebruikt. Van een afstand zien ze er wel ?realistisch? uit, maar van dichtbij helaas niet. Dan maar van een afstandje bekijken h??

De volgende elementen dienen in het model een plaats te krijgen:
- een rail-mounted containerkraan;
- TEU (twenty-foot equivalent units) ground slots voor plaatsing van 20? en 40? containers;
- een tankdepot voor diesellocs en eventueel voor een containerstacker;
- een locloods/-werkplaats voor diesel- en elocs;
- een administratie-/personeelsgebouw;
- een seinhuis voor het in goede banen leiden van het spoorverkeer in de terminal.

Genoemde elementen vormen de basis voor het baanplan dat ik nu aan het uitwerken ben.


Update 26-10-2007

Op dit moment ziet het baanplan voor de container-gateway er als volgt uit:
imghttp://farm3.static.flickr.com/2235/1750653067_74a4bb20b9_o.jpg?v=o/img
Het baanplan ziet er eenvoudig en druk (veel spoor op kleine oppervlakte) uit maar dit is een bewuste keuze. De nadruk ligt namelijk op de rail-to-rail overslag en transport van containers. Hieronder volgt een toelichting van het baanplan.

1) Laad-/lossporen
Het hart van de gateway zal bestaan uit de binnenste ovaal met daarin diagonaal 2 parallel lopende laad-/lossporen. Tussen deze sporen worden over een lengte van ca. 90cm 2 rijen TUE slots aangebracht. Naast ??n van de 2 laad-/lossporen worden nog eens over dezelfde lengte 3 rijen TUE slots aangebracht. (TUE staat voor Twenty-foot Equivalents Units). Deze slots dienen voor het plaatsen van 20? containers (1 TUE slot) en 40? containers ( 2 TUE slots).
De lengte en breedte waarover TUE slots geplaatst kunnen worden is onder voorbehoud i.v.m. nog te ontvangen containerkraan (A). Pas als ik weet hoever deze over de sporen kan ?lopen? kan de beschikbare lengte en breedte voor de slots pas definitief bepaald worden.
(E) is het administratie-/personeelsgebouw.

2) Opstelsporen
Het onderste rechte deel van de binnenste ovaal en het aan de binnenzijde ernaast gelegen spoor fungeren als opstelspoor voor de containerslepen. De bedoeling is dat deze sporen minstens even lang worden als de laad-/lossporen.

3) Uithaalsporen
De bochten van de binnenste ovaal doen dienst als uithaalspoor en in uitzonderlijke gevallen als opstelspoor. Over deze sporen worden de containerslepen van de opstelsporen naar de laad-/lossporen vervoert en andersom.

4) Breng-/afhaalsporen
De tweede ovaal dient als breng-/afhaalspoor. Hierover komen de containertreinen de gateway binnen en verlaten ze de gateway. Dit spoor zal deels ?uit zicht? aangebracht worden.

5) Hoofdsporen
Er zijn 2 hoofdsporen voorzien welke minstens voor de helft ?uit zicht? aangebracht worden. Tussen de hoofdsporen en het onderste opstelspoor komt het seinhuisje (D).
Binnenkomende containertreinen zullen voordat ze het brengspoor berijden de gateway voorlangs over ??n van de twee hoofdsporen passeren. Idem voor de uitgaande treinen.
Tevens zal op dit spoor overig treinverkeer de container-gateway passeren. Wanneer de treinen de gateway gepasseerd zijn worden deze in het ?uit zicht? gedeelte stil gezet.
Het ?uit zicht? gedeelte wil ik gebruiken als soort van schaduw stationneke, aangezien ik voorlopig de baan op 1 niveau wil houden. Dit gedeelte dient wel aan de achterzijde bereikbaar te zijn om b.v. containers te wisselen of een andere trein op de baan te zetten.

6) Omloopspoor (weet even geen andere naam)
Dit dient o.a. voor het bereiken van diesel tankdepot (B) en locloods/-werkplaats (C).

7) Sporen locloods/-werkplaats
Deze sporen leiden naar een 2-sporige locloods/-werkplaats (C).   

8) Opstelspoor dienstmaterieel
Hier ben ik nog niet uit. Ik wil namelijk nog wat wagons opstellen die ik incidenteel over de baan laat rijden. Bijvoorbeeld t.b.v. bevoorrading (goederen, diesel voor depot e.d.), vervoer personeel.
Is er iemand die weet of iets dergelijks gebruikelijk is of heeft iemand suggesties wat hiervoor in aanmerking zou kunnen komen?

De buitenste 3 ovalen zouden eigelijk aan de achterzijde doormidden geknipt te worden en recht uitgelegd dienen te worden om het ?realistisch? te houden.:( Door de beperkte ruimte probeer ik dit op te lossen door de ovalen deels uit zicht te houden.

Opmerkingen en/of suggesties? Laat maar weten.
Grtz Marco

Pol

#1
Hey Marco!

Je afbeelding komt niet door hoor. Waarschijnlijk heb je hem op je eigen computer staan. Je moet je afbeelding ergens op het internet zetten. Kijk hiervoor eens bij dit draadje:

http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=121

Groeten,

Pol
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

marCOntainer

#2
Hallo Pol,

Ik heb het gezien. De afbeelding staat niet op m'n eigen computer maar on-line en wel op:
http://www.flickr.com/photos/15771566@N06/1697367996/

Schijnbaar zitten er toch verschillen in de diverse fotosites. Klopt dit? Of heb ik iets verkeerds gedaan?
Grtz Marco

Michiel

#3
Je heb een referentie geven naar de directory waarin het beeld staat, en niet naar het beeld zelf:

http://www.flickr.com/photos/15771566@N06/1697367996/

Je moet nu nog het jpg-, gif- of pngbestand toevoegen aan het adres dat je hebt gegeven. (eventueel aangevuld met de subdirectory waar die te vinden is, natuurlijk)

bijvoorbeeld:
http://www.flickr.com/photos/15771566@N06/1697367996/MIJNBEELD.JPG

(opgelet! bovenstaande URLS zijn louter voorbeelden ter verduidelijking van het probleem , en zijn niet bedoeld als zijnde functioneel)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

doomslu

#4
Ik ben er in geslaagd het plaatje in je tekst te krijgen, Marco.
'k Heb de URL opgezocht via de "properties" van de foto.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

marCOntainer

#5
Bedankt voor de tips en voor het aanpassen van de link. Hopelijk lukt het mij de volgende keer wanneer ik het baanplan ga toelichten.



Grtz Marco

Pol

#6
Hoi Marco,

Zijn dat Profi-sporen van Fleischmann? Ik heb de vraag al aan een aantal mensen gesteld of ze daar tevreden over waren. Ik ben van plan ze ook te gebruiken, maar heb al vaak gelezen dat ze niet helemaal realistisch zijn. Ik heb daar precies niet echt problemen mee, maar ik zit dan ook nog in de planningsfase. Jij bent al aan het bouwen dus kun je ook je bevindingen even geven a.u.b.?

Groeten
Pol
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

marCOntainer

#7
Hallo Pol,

Ik ben aan het plannen en 'bouwen' tegelijk. Er moeten af en toe ook containers vervoerd worden, toch?[;)]
Het zijn inderdaad de Profi-gleis van Fleischmann. Deze dateren nog uit m'n jeugd en heb daarom besloten om er mee verder te gaan. Ik heb ook vaker gelezen dat het realistischer is wanneer de rails apart geballast worden. Wat ik gezien heb op internet en in tijdschiften/boeken ziet dat er inderdaad realistischer uit. Persoonlijk heb ik er niet zoveel moeite mee. Komt misschien ook doordat ik nog niet zoveel modelbanen 'live' gezien heb.
Bij Fleischmann is onder art.nr. 6479 los grindbed (H0) verkrijgbaar. Misschien dat ik dit aanvullend ga toepassen wanneer ik de geluidsisolatie onder de sporen aangebracht heb. Ik ben dit al eens ergens op het web tegen gekomen, maar weet niet meer waar. Mocht ik het vinden, dan laat ik het je even weten. Zijn er op het MSM forum modelbouwers die dit al eens gedaan hebben?
Vast of los ballastbed: het blijft toch vooral een persoonlijke smaak denk ik.
Grtz Marco

Pol

#8
citaat:
Geplaatst door marCOntainer

Hallo Pol,
Vast of los ballastbed: het blijft toch vooral een persoonlijke smaak denk ik.


Yep![8]
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

doomslu

#9
Marco, ik kan je alleen maar aanraden om eens tentoonstellingen te bezoeken. Daar doe je veel idee?n op.
Trouwens, losse steentjes voor ballastbed kan je in alle geuren en kleuren krijgen (kopen [:I]) in de detailhandel.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Pol

#10
citaat:
Geplaatst door doomslu

Marco, ik kan je alleen maar aanraden om eens tentoonstellingen te bezoeken. Daar doe je veel idee?n op.
Trouwens, losse steentjes voor ballastbed kan je in alle geuren en kleuren krijgen (kopen [:I]) in de detailhandel.


Die geuren ... Hangt dat dan niet af van het soort lijm dat je gebruikt??[}:)][:D][:D]
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

ERVIN

#11
Even reageren op de vraag van Pol, mag toch h? Marco?
Pol, ik zou de ballast-steentjes van Fleischmann niet gebruiken, deze geven een niet zo mooi resultaat, ik gebruik altijd ballast-steentjes van Woodland, indien je graag de nrs. ervan hebt, mag je mij altijd een PM sturen, of ik plaats ze hier even als je dat wil, dat de profi-sporen niet realistisch zouden overkomen daar heb ik mijn twijfels over, als je de sporen verweerd ,evenals het ballastbed, krijg je een mooie, niet zichtbare overgang, je hebt er wel wat werk aan, maar het resultaat mag er best zijn hoor, ik zal je even wat foto's laten zien, want ik gebruik eveneens de profi-rails van Fleischmann, voor vragen mag je mij altijd storen hoor.[;)]

Zo zien mijn sporen eruit.....












Pol

#12
@Ervin: Ik moet het je nogmaals zeggen: KNAP WERK! Misschien kan je die nummers van Woodland toch even hier zetten dan hebben Marco en anderen er ook iets aan?
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

ERVIN

#13
Ok? Pol geen probleem,

Woodland Nr.78 Dark Brown Medium Ballast
Woodland Nr.79 Brown Medium Ballast
Woodland Nr.80 Buff Medium Ballast
Woodland Nr.81 Light Grey Medium Ballast

Sporen zijn verweerd met Vallejo verf, roest kleur heeft het nr. 71080(let wel op dat je de Vallejo airbrush verf neemt)
De sporen die in een betonkleur zijn gespoten heb ik ook met Vallejo verf gedaan en deze verf draagt het nr.71050.[;)]

En dus al de sporen die je hier ziet zijn de Fleischmann Profi-sporen.

marCOntainer

#14
Nee Ervin dat mag niet[:D], integendeel graag zelfs.
Dat ziet er mooi uit. Dat je daar veel werk aan hebt gehad wil ik graag geloven, maar het resultaat is er dan ook naar.[^]
De overgangen zijn als dusdanig niet zichtbaar, maar het kleurverschil tussen het vaste en losse ballastbed verklapt het echter. Op de 3e foto (close-up) is dit goed te zien. Van afstand zal dit minder opvallen denk ik. Heb je de losse ballast van FMnn zelf al eens toegepast of heb je deze op een baan gezien omdat je hierover niet zo positief bent?
Nog een vraag, ik durf het bijna niet te vragen (bang voor het antwoord [:(]), maar heb jij een loods ter beschikking voor je modelspoorbaan?

Grtz Marco