Vervuilen op grootmoeders wijze.

Gestart door Hapag Lloyd, 21 februari 2005, 03:18:57 AM

Roderik

Om goedkoop te verstuiven ken ik twee oplossingen.
Wat je enerzijds kan gebruiken is een oude parfumfles met pompsysteem. Meestal is de regel, hoe duurder het parfum, hoe beter de verstuiver.
Als je eens rondkijkt op rommelmarkten vind je er misschien nog een hele ouwe met een "peertje". Daarmee kan je veel beter richten en die kan je zelfs helemaal uit elkaar schroeven om te reinigen.
Tweede mogelijkheid is een verstuiver voor het fixeren van houtskool-tekeningen. Dat ziet er uit al een eenvoudig flesje. De kop met het slangetje in de fles heeft een buisje waar je kan in blazen. Een groot voordeel is dat je hier zelf de druk kan bepalen. In de betere teken- en hobbywinkel kan je dit vinden.
Ok? het verstuiven is niet als bij een "airbrush, maar oefening baart kunst en die "spatten" met een zeefje zijn naar mijn mening nogal grof...
Ik heb met mijn parfumfles toch een lange tijd mijn docent schilderkunst liggen gehad.[;)]
Always be modelling!

Steven86

Dat spatten met een zeefje heb ik eens uitgeprobeerd. Dat is niet wat ik ervan verwachtte. Druppels te groot en hard labeur. ook geen kus van de juffrouw. Te oud ondertussen denk ik [:D]

Ik moet zeggen dat van die parfumverstuivertjes is origineel en geniaal. Dat ga ik eens uitproberen.

Wat ik vaak doe, is gewoon Revell of Humbrol enamel vel met de kwast en wasbenzine gebruiken. Ik weet het, niet goed voor het milieu, maar de wasbenzine is zo vluchtig dat er heel wat mooie resultaten mee te bereiken zijn. Ik heb die techniek geleerd op basis van artikels in een "Modellbahn Schule special" (MEB Verlag)

Bezoek Musena - http://users.telenet.be/musena

D_Loc

Dat verdunnen met wasbenzine heb ik vroeger ook gedaan, bij 1 lok is dit mis gegaan, de oorspronkelijke verf loste op. Dit was bij de 6215 van Roco waarbij het blauw verdween. De andere 62'ers hebben geen problemen gegeven. Echter, nu een aantal jaar later heb ik er toch wel spijt van dat ik ze geweatherd (is dit goed Nederlands? of zal ik maar gewoon 'verweerd' schrijven) heb. Ik ga i.i.g. niet meer weatheren voordat ik betere technieken beheers, op dit moment wordt hier voldoende aandacht aan besteed in MSM.

Dirk
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

pabe

Hallo...  

Daar ik electronicus ben, en geen alchemist...:  kan er iemand mij vertellen wat de beste verdunners zijn voor de klassieke potjes Humbrol?  Synthetische of Cellulose Thinner, of White Spirit, Wasbenzine, ....???
Zowel om met penseel gewoon te verven, als om te weatheren met penseel.  
Groetjes en bedankt !!!

Paul

glamo

PAUL

matte verven verdun ik altijd met TERPENTIJN, dat droogt niet zo snel en kan dus geen korrelig uitzicht hebben.
alle andere verven gebruik ik cellulose thinner, of de verdunner van HUMBROLL zelf.

KURT
 

pabe

citaat:
Geplaatst door glamo

PAUL

matte verven verdun ik altijd met TERPENTIJN, dat droogt niet zo snel en kan dus geen korrelig uitzicht hebben.
alle andere verven gebruik ik cellulose thinner, of de verdunner van HUMBROLL zelf.

KURT



Hi Kurt,  
bedankt man, ga ik zeker eens proberen !! [:p]

Wat is eigenlijk het verschil ( en ik vermoed dat dit nogal serieus moet zijn) tussen Cellulose Thinner en Synthetische Thinner ?

Groetjes,  Paul

glamo

PAUL

cellulose is iets vetter omdat dat een natuurprodukt is, maar eigenlijk is dat wel te verwaarlozen.
het andere is chemisch zuiverder.

KURT
 

tonycabus

Hum....Brol [:D]

Kon het niet helpen[:)]
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

glamo

ja TONY, een rare naam voor een goede verf.

KURT
 

pabe

citaat:
Geplaatst door tonycabus

Hum....Brol [:D]

Kon het niet helpen[:)]



Haha Tony,...[:D]  ben ook nie kapot van die Hum...., maar ik heb hier nog zo een heel leger potjes staan van in een vorig leven, die ik hier en daar voor een simpel klusje toch nog wil gebruiken ipv weg te gooien.  Vandaar mijn vraag. Dat heb je nu eenmaal met her-starters...  Groetjes,  Paul [:o)] ( ik word al high vd thinner...)