Modelspoor, praktijk > Weatheren, vervuilen

Vervuilen op grootmoeders wijze.

(1/5) > >>

Hapag Lloyd:
Hoi ,

27 jaar geleden zei iemand tegen mij dat zijn oom modelvrachtwagens schilderde met een keukennetje en tandenborstel.  Gewoon om te vervuilen.

Nu , 27 jaar later , ben ik vrij nieuwsgierig voor die methode.  Daar ik geen zin heb om massa's geld uit te geven voor een verfspuit en compressor , en nog veel minder om na elke schilderbeurt de keuken te moeten vervuilen met het uitwassen van die verfspuit(en).

Daarom de vraag of iemand iets kent van vervuilen zonder verfspuit ?
Technieken , mengverhoudingen , soorten verf , ...

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Groetjes ,

Tom.

janjozef:
Ik denk dat ge laatst MSM's niet goed gelezen hebt. reeds vanaf nr 33 staat er een reeks in over vervuilen, zonder air-brush tot nu toe.

kasteel:
Zou het kunnen dat het hier ging om 'spatten' een techniek die toen ook in de kleuter en lagere school klassen werd gebruikt - een metalen gaas roostertje van 10 op 20 cm in een metaalkadertje en dan met een tandenborstel met verf erover wrijven . geeft een zeer fijne nevelachtige verdeling van verf ( toen plakaatverf of waterverf)- werd toen bv toegepast met een voorwerp op het papier te leggen (heel dikwijls gedroogde bladeren) en na het spatten stak  dan de voordien bedekte ruimte mooi af tegen de omgeving. Je kon ook meerdere kleuren overeen spatten - hoe droger de verf hoe fijner de spatten
nooit geprobeerd op modelbouw maar moet inderdaad wel kunnen denk ik

trouwens dit gaat ook met een eenvoudig keukenziftje in metaal of in kunststof
groeten

Johnnytrein:
kijk eens op deze website  http://www.floodland.nl/trein/info/model_2.htm hier word met krijt vervuild. Johnny

locomotion:
Vervuilen met een verfspuit is maar ??n techniek van vervuilen. Het is vaak een snelle methode om een stoflaag aan te brengen of om pastelkrijt te fixeren of om een (matte) vernislaag aan te brengen.
Vaak wordt hiervoor ook een spuitbus gebruikt al dan niet gevuld met goedkope haarlak, of vernis.
Vervuilen zonder airbrush is dus best haalbaar.
Locomotion

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie