De stangen E-loks van de DB deel 2 (BR 191 en BR 1

Gestart door Bundesbahnfreak, 19 oktober 2007, 20:55:49 PM

Bundesbahnfreak

De stangen E-locs van de DB (deel 2)
1 De BR 191

Ooit keek ik naar een programma over de Rolling-Stones waar een vrouwelijke fan zei; ?ze zijn zo lelijk dat ze mooi worden?:D.  Dit gaat ook op voor de BR 191, het type zal nooit met een schoonheidsprijs gaan lopen, maar heeft wel iets.
In 1925 bestelde de DRG voor de Beierse en Pruisische spoorwegen electrische loks voor de goederendienst met een waanzinnige topsnelheid van 55km/u!!!
Men koos voor het stangenstelsel maar niet zoals bij de BR 132 of 152, maar voor het Winterthur-type zoals bij de Zwitserse spoorwegen reeds gebruikt werd (oa Krokodil).
Bij het Winterthur-type steken de tractiemotoren lager in het chassis, dit komt het zwaartepunt van de lok ten goede, deze motor drijft via een tandwieloverbrenging een blinde as met vliegwiel aan dat onder de kast uitkomt.  Dit vliegwiel drijft via een zeer schuine drijfstang de koppelstangen en de wielen aan.
Bij de 191 gaat het om dubbelmotoren, hier staan twee motoren tegenover elkaar en deze drijven tegelijkertijd de tandwieloverbrenging aan.
De asopstelling is C-C dwz geen loopassen.
De transfo is weeral ??ntje met geforceerde oliekoeling en met individuele contactorsturing.
De loks hebben een uurvermogen van 2200 kW en een duurvermogen van 1660 kW.
De  assen hebben een doormeter van 1250 mm.
Om een gemakkelijke doorgang door bochten te hebben koos men voor een geleed concept, de lok bestond uit 3 kasten, de uiterste met stuurposten, panto?s en motorisatie en het middenste met de transfo, dit middenste deel lag gelagerd op de uiterste kasten.  Tussen de kasten staken vouwbalgen.  In model is het mooi om dit type door wissels te zien gaan. Precies zat:)

Voor de Beierse spoorwegen bestelde men 20 stuks met nummers EG 5 22 501-520
Voor de Pruisische (met inzetgebied Silezie) kwamen er 14 stuks genummerd EG 581-594.  Na de omnummering in het DRG-schema kreeg men de nummers E91 01-20 en E91 81-94.  Na 1968 kregen ze de nummers 191 001-020 en 191 081-094.
De Beierse en Pruisische machines onderscheidden zich, de Beierse hadden een doorloopmogelijkheid (kopdeur en loopbrug, die later weggenomen werd) en drie kopvensters, de Pruisische hadden geen doorloopmogelijkheid en slechts 2 vensters.

Vanaf 1929 komt er navolging  men bestelde 12 loks bij, doch deze kregen een weerstandsrem, zodanig dat tijdens de remming de tractiemotoren als generator diende en door middel van weerstanden en remmend koppel gecre?erd werd.
Door de inbouw van deze rem werd de lokkast groter (van 16 700 mm naar 17 300 mm).  Door de zwaardere installatie moest men de kast lichter maken.  Door verplaatsing van de ventilatieroosters in de flank kregen de locs een moderner uitzicht.  
De loks kregen direct een DRG nummer van E91 95 -106. later 191 095-106. Technisch gezien waren ze van de andere 191ers afgeleid.

Tijdens WO 2 werden vele 191ers naar Beieren overgebracht, men wou ze veilig stellen voor de oprukkende Russen.  Slechts 5 Pruisische loks bleven in de toekomstige DDR, 17 stuks gingen naar de DB.  Alle 3 types reden door elkaar; eerst voor goederen maar later door hun lage snelheid werden ze verbannen naar de rangeerdienst waar hun hoog aanzetkoppel goed van pas kwam.  Een aantal ging nog naar het Roergebied om daar rangeringen te doen.

In 1975 viel het doek over deze reeks en gingen 191 099 en 191 100 aan de kant, deze eerste is voor het museum.

Links

Railpix van Werner Consten
De eerste is eentje van de laatste reeks, de twee volgende van de eerste reeks die later dienst deden als "Heizlok", de laatste is de restauratie van de E91 99
urlhttp://railpix.bueker.net/bilder_d1_191.html/url

Bundesbahnzeit van Ullrich Budde
Vanaf foto 25 gaat het over de 191 (foto 27 laat een Pruisische variant zien)
urlhttp://www.bundesbahnzeit.de/Galerien/Altbau-Elloks_im_Revier/galerie.htm/url

In model zijn volgende types verkrijgbaar

Lage nummers Roco, latere versie Marklin/Hamo en Trix

Foto eentje van mijn collectie (Roco)
imgIMGhttp://i227.photobucket.com/albums/dd10/bundesbahnfreak/Picture.jpg/IMG/img

Nog een mooie link met modelbeschrijving
urlhttp://www.bahnwahn.de/rocodb191//url


2 De BR 175

In 1927 bestelde de DRG voor het reizigersverkeer in Beieren en Pruisen 31 loks met Winterthur-aandrijving., deze locs werden besteld na de tegenslagen met de reeks E77, deze waren eveneens voor de reizigersdienst aangekocht en waren afgeleid van de E91 dwz, geleed en asopstelling 1-BB-1 , doch door de slappe terugroepveren van de loopassen riskeerde men veelvuldig ontsporingen, eveneens kwam het dikwijls tot branden in de machinekamer (olielekken transfo en een houten vloer).

Link met foto E77: Railpix van Werner Consten
let op de overgangmogelijkheid.
urlhttp://railpix.bueker.net/bilder_d1_177.html/url

Men leerde uit deze fouten en bestelde de BR E75 (later BR 175).  In plaats van een gelede werd het een kast met een vast raam, men koos terug voor de Winterthur-aandrijving en met dezelde indeling als de E77 => 1-BB-1.  De 175 was een veel beter concept, ze werden genummerd van E75 01-12 (Beieren) en E75 51-69 (Pruisen).  Tijdens WO2 werden ze naar Beieren overgebracht, de E77 verkaste naar de toekomstige DDR waar ze tot begin jaren ?70 dienst deden (eentje is nu in het museum).
Na de oorlog kreeg de DB 22 van deze loks in haar bestand, de rest was zwaar beschadigd in de oorlog.  Oorspronkelijk wou de DB de loks moderniseren, doch dit bleef beperkt tot een handvol loks die wel opvielen door hun veranderd front.
Deze loks hadden tractiewielen van 1400 mm doormeter een uurvermogen van 1880 kW en doorlopend van 1600 kW, technisch sterk verwand met de 191 doch ipv 2 dubbelmotoren (191) had de 175 2 enkele motoren.
In 1972 gaan deze loks ook aan de kant, in Ingolstadt lieten 175 001 en 175 011 de panto voor de laatste maal zakken.  Uit 2 slechte heeft de DB een museumstuk gemaakt, doch tijdens de zware museumbrand te N?rnberg op 17/10/05 is dit voertuig zeer zwaar beschadigd.  Er zijn initiatieven geweest om hem terug op te lappen, weet iemand hier iets meer over????

Links Railpix
urlhttp://railpix.bueker.net/bilder_d1_175.html/url
Model

Trix heeft deze loc in programma, ik heb heb niet in mijn verzameling.


Groeten

Rudy








Pol

Wauw, weer een hoop informatie! Misschien wel opletten dat je bij de electrische lokomotieven altijd de E voor het nummer zet. BR18 is bijvoorbeeld iets heel anders dan E18![;)]

Heb je toevallig ook info over de E71? Ik weet eigenlijk wel niet of die ook bij de DB gereden heeft, alvast wel bij de DRG. Misschien nog een idee voor een ander draadje?[:)]
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Bundesbahnfreak

hoi Pol;

Bedankt,

De E71 heeft voor de DB gereden, maar heeft (spijtig genoeg) de 4? periode niet gehaald.  Hij is vervangen door respectievelijk de 132 en de 141.
Ik probeer er op te letten om de "E" te gebruiken, liefts neem ik de 4? periode nummering, dan mis ik nooit.

groeten


Rudy



pabe

Amai, weeral een schat aan informatie.  Bedankt Rudy !

Hieronder enkele foto's van het HO model van Trix, van de E91 in grijze livrei van de DR





en hieronder enkele foto's van een mooie stangen-Elok, de E36, ook van Trix, DR uitvoering.  Misschien ook een artikelje waard ?






Groetjes,   Paul


Jean



Ik ben ook wel benieuwd wat er te vertellen valt over de ES 6 "Halle".

Zie eBay objectnummer 200155786229.

Die is voor een niet gering bedrag van eigenaar gewisseld.


Groet,
Jean

Peter

Westmodell heeft een hele reeks met van die prachtige "oude" eloks, met en zonder stangen aandrijvingen.
De prijs is helaas......[:I][:I][:I] vrij duur (om niet te zeggen h??l duur)
Ikzelf zou graag de "R?bezahl", de ET 89, triebwagen nog hebben, die gemaakt werd in bouwdoos door G?nther, dus enkel nog op Ebay enz, en dan is ie niet te betalen. Een heruitgave door de firma die de G?nther mallen heeft overgenomen is helaas nog niet voor morgen.
Met vriendelijke groeten
Peter

Bundesbahnfreak

citaat:
Geplaatst door pabe

Amai, weeral een schat aan informatie.  Bedankt Rudy !

Hieronder enkele foto's van het HO model van Trix, van de E91 in grijze livrei van de DR

en hieronder enkele foto's van een mooie stangen-Elok, de E36, ook van Trix, DR uitvoering.  Misschien ook een artikelje waard ?


Groetjes,   Paul





Bedankt voor de foto's, ze vullen mijn beelden zeer mooi aan, over de de E71 en de E36 weet ik niet zo veel, maar ik ga het eens opzoeken en dan brei ik er wel iets van. [:o)]

Groeten  Rudy

PS de E77 is door Brawa op de markt gebracht, heeft iemand hier een exemplaar van?


Pol

H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Havoc

Van de E71 heb ik wat info die in het museum van Dresden bij hun exemplaar stond. wel geen foto's want er was echt niet genoeg plaats om er een foto van te maken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.