Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Ontwerp modelbaan

Gestart door bumper, 18 oktober 2007, 19:31:54 PM

bumper

Gegroet allemaal,
Graag zou ik U het ontwerp van mijn modelbaan willen voorstellen.Ik hoop dat jullie even de tijd kunnen vinden om dit eens kritisch te bekijken.Punt is om eventuele flaters van een beginneling eruit te halen.Zoals je kunt zien is de binnenste baan voor mijn M?rklin treinen.De rails heb ik allemaal voorradig van vroeger.Er zitten zelfs nog een groot deel metailrails tussen die ik zo goed mogelijk ga trachten te integreren in de bedding zodat ze praktisch niet opvallen.De buitenste baan is voor mijn gelijkspanningstreinen van diverse merken. De rails die ik reeds voor de helft heb is Roco-line materiaal.Omdat dit een jaar geleden zo moeilijk te verkrijgen was heb ik dit niet meer aangevuld.Ik dacht toen dat het misschien beter zou zijn om op een ander merk over te schakelen. Ik weet niet hoe de situatie nu is.En nog even dit: gezien de reakties op mijn vraag over wisselspannigssturing op het beginnersforum is het beter dat alles gelijkstroom wordt.
Groeten.
Ludo.
 

bumper

Ben ik toch nog vergeten te zeggen waar U mijn baan kunt vinden:
kijk op http://bumpermodelbaan.blogspot.com
Hopelijk werkt het.
Groetjes.
Ludo.
 

Gerolf

Op zich is je baanplan niet zo slecht. Het is niet eenvoudig om twee spoorsystemen op een redelijke wijze in een baanplan te combineren.

3 bedenkingen:
- De hellingen voor je tweerailgedeelte aan de onderzijde van je station zijn wat steil. 3 meter om een hoogteverschil van 10cm te overbruggen is wat weinig.
- Je schaduwstations liggen vlak onder de andere rails. Dit kan de bereikbaarheid van je opstelsporen bemoeilijken. Een groter hoogteverschil is aan te bevelen.
- De bereikbaarheid van je grote baandeel rechtsonder kan ook wat moeilijk worden. Hou rekening met een reikwijdte van 70, maximaal 75cm om wat comfortabel te kunnen werken.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Hallo Bumper,
Een mooi project heb je daar op de tekentafel liggen. Ik sluit me volledig aan met de opmerkingen van Gerolf. Het is naar mijn mening een uitstekend idee om 2-rail ?n 3-rail te combineren. M?rklin heeft toch een heel uitgebreid gamma aan interessante modellen. Het is weiningen geven om te kunnen kiezen uit het volledige 2- ?n 3-rail gamma!

Vergeef me mijn ignorantie, maar indien dit je eerste modelbaanproject is, lijkt het me wel erg ambitieus. Ik zou in dat geval proberen om de reikwijdte overal te beperken tot maximum 50 - 70 cm, en zodoende de totale te bewerken oppervlakte iets te verkleinen. Maar nogmaals, dit is enkel als dit je eerste project is.

Verder vind ik 2 stations (buiten de schaduwstations gerekend) wat pover qua exploitatiemogelijkheden. Gezien de oppervlakte zou hier en daar een zijspoor met wat thematiek, bijdragen tot de variatie. Maar dit natuurlijk allemaal onder voorbehoud, want ik weet niet wat je prioriteiten zijn op het gebied van de exploitatie.

Ik wens je oprecht veel succes en bouwvreugde toe.
groetjes,
Michiel





groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

hobbyist

Ik kan er niet direct aan uit maar wel opletten dat je bij gelijkstroombaan een keerlusschakeling gebruikt.

Ludwig

Hoi Bumper
Ik heb zelf een baan aangelegd met een 2 Rail en een 3 rail gedeelte.
Vele mensen hebben het mij indertijd afgeraden toch heb ik doorgezet.
Achteraf moet ik toegeven dat het toch beter geweest zou zijn van een duidelijke keuze te maken en het overtollige materiaal te verkopen en terug te investeren in ander materiaal.
Het is nu eenmaal veel eenvoudiger voor 1 systeem een baan te bouwen daar komt nog bij dat je op gebied van elektronica met 2 verschillende systemen moet gaan werken.
Dit alles gaat zijn invloed hebben op je baanplan.
Verder veel plezier.
Groeten
Ludwig
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

SuSke

Hoi Bumper,
Je bent goed op weg om er iets mooi van te maken.
De meeste opmerkingen zijn reeds gegeven, dus geen herhaling.
Alleen kan ik niet uitmaken welk spoor het hoogste ligt op de kruising rechts-boven. Je laat daar een spoor naar beneden duiken in je schaduwstation, terwijl het andere er over weg draait. Hier moet je toch even nakijken of je wel een minimum hoogteverschil haalt van 10cm.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

In het 2-rail gedeelte lijkt me geen kortsluit- of lusprobleem te zitten. In de binnenbaan wel, maar dat is 3-rail, en dat is dus normaal gezien ook geen probleem.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Pol

citaat:
Geplaatst door Saraan


Vergeef me mijn ignorantie, maar indien dit je eerste modelbaanproject is, lijkt het me wel erg ambitieus.


Waauw! Dat vind ik ook! Ik hoop dat je een goed plan hebt van hoe je de werken gaat aanpakken en dat je een goede technische kennis hebt om hoogteverschillen, ... te maken! Zelf probeer ik iets simpeler te (her-)beginnen, maar misschien ben ik te braaf! In ieder geval ZIET het er wel goed uit! Je schaduwstations zijn misschien aan de kleine kant? Kan je niet met een verdiepje meer werken (Dat maakt het natuurlijk wel nog wat ambitieuzer!)!

Twee-rail en drie-rail lijkt mij een slecht idee. Dat zou betekenen dat je of het ene of het andere materiaal op een bepaalde plaats kan laten rijden. Jammer dat je jezelf zo beperkt, tenzij je natuurlijk bijvoorbeeld een drie-rail industriespoor maakt en een twee-rail reizigersspoor (of omgekeerd). Roco bestaat nog steeds (ondanks alle probleempjes) en ik denk dat er ook nog ander materiaal perfect past bij Roco-line zonder dat dit zo drastisch hoeft op te vallen.

Succes

Pol
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

ERVIN

Hoi Bumper, is dat een kopstation dat je gaat maken of is dat voor goederen, veel rij-mogelijkheden en veel rangeermogelijkheden, en zo zie ik het graag.

Goed bezig dus.[;)]